تعطیلات زمستانه راه‌حل جلوگیری از تعطیلی پیاپی مدارس است

یک کارشناس آموزش‌و‌پرورش گفت: در صورت اجرای طرح تعطیلات زمستانه، فاصله بین ترم اول و تعطیلات نوروز بیشتر شده و پیوستگی بیشتری برای آموزش مطالب در طول سال تحصیلی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «مدارس نوبت صبح و عصر تعطیل شد» حال می‌خواهد بر اثر آلودگی هوا باشد یا بارش برف. مسئولان برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی ناشی از تعطیلات پیشنهاد دادند که دانش‌‌آموزان پنجشنبه به مدرسه بروند. بسیاری از کارشناسان بر اجرای تغییر تقویم آموزشی مدارس تاکید دارند، این طرح یک‌بار در دوران وزارت محمدعلی نجفی اجرا شد؛ اما برخی از نمایندگان مجلس با آن موافق نبودند و در نهایت این طرح حذف شد.

ایسکانیوز می‌خواهد در پرونده‌ای به نام «تقویم آموزشی دربند آلودگی هوا» به بررسی ابعاد مختلف این طرح بپردازد.

محمد داوری کارشناس آموزش‌وپرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه حجم کتاب‌های درسی نسبت به زمان‌ تدریس معلمان زیاد است، اظهار کرد: حجم بالای کتاب‌های درسی منجر شده است بسیاری از مدارس غیرانتفاعی در تابستان بخشی از کتاب را تدریس کنند. در برخی مدارس حدود 20درصد کتاب‌های درسی به کودکان آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: سلامت دانش‌آموزان مهم‌تر از یادگیری مباحث آمورشی است. بیشتر والدین نگران تعطیلی مدارس هستند، پدر و مادرهایی که به مدارس نگاه آموزش محور دارند، در بیشتر موارد تصور می‌کنند بخشی از ذخیره ذهنی فرزندانشان در اثر تعطیلی مدارس خالی می‌ماند. متاسفانه والدین به اشتباه تصور می‌کنند که آموزش در مدرسه به معنای فرصت ذخیره‌سازی اطلاعات در ذهن کودکان و نوجوانان است.

این کارشناس آموزش و پرورش با بررسی تعطیلی مدارس از دیدگاه معلمان، دانش‌آموزان و والدین گفت: اگر از زاویه دانش‌آموزان به تعطیلی مدارس بنگریم، درمی‌یابیم نگرانی کمتری برای فراگیری مطالب درسی وجود دارد؛ مگر اینکه دانش‌آموز سال آخر بوده و خود را برای کنکور آماده کند. نگرانی در معلمان نیز کمتر است؛ زیرا می‌دانند فرصت‌هایی برای جبران عقب‌ماندگی دروس در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی به صورت شناور راهکاری اصلی برای جلوگیری از تعطیلی مدارس است، اظهار کرد: برای جلوگیری عقب ماندگی دروس در مدارس، باید سال تحصیلی در استان‌های مختلف به صورت شناور و متناسب با اقلیم منطقه آغاز شود.

داوری با ذکر مثالی یادآور شد: سال تحصیلی در تهران و شهرهای مشابه می‌تواند از 15 شهریور آغاز شود، معمولاً آلودگی هوا در نیمه دوم آذر و نیمه اول دی ماه شدت پیدا می‌کند، همچنین امتحانات دانش‌آموزان نیز در این ایام برگزار می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان تعطیلات زمستانی را برای مدارس در نظر گرفت.

وی افزود: در صورت اجرای طرح تعطیلات زمستانه، فاصله بین ترم اول و تعطیلات نوروز بیشتر شده و پیوستگی بیشتری برای آموزش مطالب در طول سال تحصیلی ایجاد می‌شود.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش باید در راستای کاهش حجم کتاب‌های درسی اقداماتی انجام دهد گفت: در حال حاضر از نظر ساعات آموزشی از استانداردهای بین‌المللی بسیار مناسبی برخورداریم، حدود 30 درصد ساعات آموزشی مدارس بیشتر از استاندارهای بین‌المللی است، با این حال حجم کتاب‌های درسی زیاد است و معلمان برای تدریس این مطالب با کمبود وقت مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه آموزش تا پایه دهم به صورت عمومی پیش می‌رود، اظهار کرد: در آموزش عمومی موضوعات کلی و سبک به دانش‌آموزان یاد داده می‌شود. در آموزش نیمه تخصصی (پایه دهم تا دوازدهم) دروسی که دانش‌آموز تا پیش از مقطع دهم یاد گرفته باید از برنامه درسی حذف شود.

داوری اضافه کرد: علاقه دانش‌آموز در پایه دهم تا دوازدهم نسبت به دروس تخصصی تا حدودی نمایان شده و در‌می‌یابد که می‌خواهد در کدام رشته دانشگاهی تحصیلات خود را ادامه دهد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: تصور کنید دانش‌آموزی به درس ریاضی و فیزیک علاقه‌مند است، در آموزش نیمه‌تخصصی چرا باید درسی مانند عربی را فرا گیرد؟ دانش‌آموزان علاقه چندانی به مطالعه درس عربی ندارند، جالب آنجاست این درس تا پایه دوازدهم نیز به آن‌ها آموزش داده می‌شود. برخی از دانش‌آموزان پس از اخذ دیپلم ریاضی فیزیک، این مطالب را فراموش می‌کنند و سراغی از آن نمی‌گیرند.

به گفته این کارشناس، ذهن دانش‌آموزان مانند یک کمپرسی مطالب درسی را ذخیره و در برگه امتحانی تخلیه می‌کند.

وی در پایان گفت: مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، مسائل شفاف حوزه آموزش و پرورش است که کمتر به آن پرداخته شده؛ رسانه‌ها باید در راستای شفاف‌سازی این موارد تلاش کنند تا به گفتمان و مطالبه تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058611

وب گردی

وب گردی