نگران کاهش تعداد دانشجویان هستیم/ بودجه کفاف هزینه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را نمی‌دهد

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: با توجه به جمعیت دانشجویی دانشگاه، بودجه مورد‌نظر کفاف نمی‌دهد و شاخص‌ ما به‌ هیچ عنوان متناسب با ارائه آموزش مهارتی با کیفیت نیست.

ابراهیم صالحی عمران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال 99 اظهار کرد: کمبود بودجه، مشکلی جدی است و اصلاً تناسبی با شاخص‌ها و نیازهای ما در بحث رفاهی، فرهنگی، هزینه‌های آموزشی و دستمزد حق‌التدریس‌ها ندارد. بیش از 20‌هزار حق‌التدریسی داریم و با توجه به جمعیت دانشجویی ما، بودجه مورد‌نظر کفاف نمی‌دهد و شاخص‌ ما به‌ هیچ عنوان متناسب با ارائه آموزش مهارتی باکیفیت نیست.

وی ادامه داد: برای ارتقای کیفیت آموزشی قطعاً باید سرمایه‌گذاری جدی‌تری صورت گیرد؛ اما به هر حال ناچاریم بخشی از نیازهای خود به‌ویژه تجهیزات کارگاه‌ها را از طریق بخش خصوصی تأمین کنیم و از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ کمک بگیریم. همچنین از ظرفیت خیرین استفاده می‌کنیم و برنامه‌ها را پیش می‌بریم تا کسری بودجه و کمبودها را جبران کنیم.

رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای خاطر نشان کرد: البته از حمایت بخش خصوصی مطمئن نیستیم؛ اما تمام تلاش خود را برای ارتباط بیشتر با صنعت به‌کار می‌گیریم. 2 هزار و 200 کارگاه و آزمایشگاه داریم که تمام آنها نیاز به بهسازی و بازسازی دارند. کشورهای پیشرفته دنیا نیز چنین کاری را انجام می‌دهند؛ چون آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، محیط‌های عملی آموزش هستند و طبیعی است آموزش فنی و حرفه‌ای بودجه و سرمایه‌گذاری بیشتری طلب کند.

صالحی عمران بیان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای مانند آموزش نظری نیست و مواد مصرفی می‌خواهد. بخشی از نیازها را باید دولت تأمین کند؛ چون ارتباط تنگاتنگی بین آموزش فنی و حرفه‌ای با رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی وجود دارد. اگر کشورها می‌خواهند تولید ناخالص ملی را افزایش و بهره‌وری را ارتقا دهند، باید روی آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای تمرکز کنند. مسئولان امر باید عملاً به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باور داشته و از آن حمایت کنند.

وی افزود: تحولات و اصلاحات آموزشی را کماکان در دستور کار داریم. بخشی از اصلاحات برنامه‌های درسی باقی مانده که در سال جدید پیگیری خواهد شد. همچنین توانمندسازی اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای جزو برنامه‌های جدی ماست. اقتصاد آموزش و تجاری‌سازی آموزش برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. توجه به مراکز رشد و نوآوری و استارتاپ‌ها در مقوله تجاری‌سازی آموزش جزو برنامه‌های جدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است تا دانشگاه را به صنعت و اقتصاد پیوند دهد و به تولید نزدیک کند.

انگیزه داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کم شده است

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره صحبت‌های معاون دانشگاه پیام نور مبنی بر انتقال تعدادی از نیروهای این دانشگاه به سایر دستگاه‌ها به‌دلیل کاهش جمعیت دانشجویی و تأثیر این کاهش بر دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: تا سال 97، دانش‌آموزان زیادی پیش از دریافت مدرک دیپلم و تحصیل در مقطع پیش‌دانشگاهی، ورودی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بودند؛ اما از سال 98 دانش‌آموزان بسیاری بعد از دریافت مدرک دیپلم، فرصت ادامه تحصیل در دانشگاه نظری با مدرک کارشناسی را پیدا کردند.

صالحی عمران تصریح کرد: دوره‌های ما کاردانی است و خودبه‌خود بخشی از داوطلبان، انگیزه خود را برای ورود به دوره‌های کاردانی از دست می‌دهند. وقتی صندلی خالی در دوره کارشناسی وجود داشته باشد، طبیعی است که داوطلبان این دوره‌ها را ترجیح دهند و دوره‌های کاردانی تحت تأثیر قرار گیرد. نگران هستیم و دغدغه داریم؛ اگرچه تلاش می‌کنیم تبلیغات داشته باشیم و آموزش‌های مهارتی را برجسته کنیم.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در ارائه تصویر مناسب از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به دانش‌آموزان و والدین آنها گفت: این امر مستلزم آن است که در آموزش و پرورش به‌ویژه در مقطع ابتدایی، آموزش‌های مهارتی مورد توجه جدی قرار گیرد. تبلیغات باید در 12 سال تحصیل انجام شود تا دانش‌آموزان با راهنمایی حرفه‌ای و هدایت تحصیلی نسبت به انتخاب دانشگاه فنی و حرفه‌ای اقدام کنند. بعد از دریافت مدرک دیپلم، دیگر دیر است که داوطلب را به سوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای هدایت کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان بیان کرد: در طول 12 سال تحصیل باید روی دانش‌آموزان و والدین آنها تمرکز شده و برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود. هدایت تحصیلی جزو وظایف اصلی آموزش و پرورش ماست؛ اما در حال حاضر متأسفانه دانش‌آموزان کمتر آماده پذیرش آموزش‌های مهارتی می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058612

وب گردی

وب گردی