تلاش برای بازگرداندن صدای خاص کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام پیش از آتش‌سوزی دارای خاصیت پژواک صدایی بوده که هریک از میهمانانش را به سکوت وا میداشت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بعد از آتش‌سوزی بزرگی که در کلیسای نوتردام اتفاق افتاد، نگران‌کننده‌ترین مسئله برای دانشمندان و افراد دیگر از دست دادن صدای حسی کلیسای جامع بود.

بزرگ‌ترین کلیسای جامع با ویژگی پژواک مانند شناخته شده بود به طوری که قبل از آتش سوزی صدای پاشنه پا یا سرفه در فضای آن می پیچید، در واقع این روشی بود که این کلیسا با استفاده از آن مهمانان را به سکوت وا می داشت.

ساخت این کلیسای جامع مشهور فرانسوی در سال 1163 آغاز شد. این کلیسا به دلیل معماری عالی مشهور است.

اکنون که افراد مختلف در حال بازسازی این کلیسا هستند، یکی دیگر از دانشمندان به نام «برین کیتز» می‌خواهد به بازگرداندن عظمت صوتی این کلیسا کمک کند.

او یک محقق آکوستیک در آژانس تحقیقاتی فرانسه CNRS است که با استفاده از اندازه‌گیری‌های صوتی و یک مدل رایانه‌ای واکنش‌های کلیسای جامع دست نخورده را بازتولید کرده‌اند. این بخشی از رشته ای علمی است که به عنوان «آکوستیک میراث» شناخته می شود.

کیتز از رایانه ای برای اعمال آن صوت ها در فضای دیگر استفاده می کند. او می تواند موسیقی را به گونه ای پخش کند که انگار در نوتردام دست نخورده پخش می شود. با تنظیم این شبیه سازی او همچنین نشان می دهد که چگونه انتخاب های انجام شده در هنگام بازسازی کلیسا می تواند بر صدای نوتردام تأثیر بگذارد.

اگرچه تصویربرداری از مکان های تاریخی معمول است؛ اما ضبط صداهای آن ها کمتر انجام می شود. بعد از آتش سوزی گسترده این کلیسا صداها میراث های مهمی شده اند که توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

اکنون کیتز و همکارانش در حال استفاده از دانش خود در زمینه آکوستیک و سایر زمینه های فیزیک هستند تا از تاریخ شنیدنی پنهان کلیساها، تئاترها و سایر سازه های قابل توجه پرده‌برداری کنند.

کلیسای جامع نوتردام پاریس (Cathédrale Notre Dame de Paris) کلیسای معروفی در شهر پاریس است. نوتردام از قرن یازدهم بر پاریس مشرف بوده‌ و از مظاهر ملی و فرهنگی فرانسه محسوب می‌شود. این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌ که هر ساله ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

این کلیسا در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (۲۶ فروردین ۱۳۹۸) دچار آتش‌سوزی گسترده شد. اولین گزارش‌ها حاکی از ریزش برج مخروطی کلیسا و بخشی از سقف آن بود. علت این حادثه هنوز مشخص نشده‌ اما ممکن است این آتش‌سوزی به بازسازی کلیسا مربوط باشد. همچنین هیچ کشته یا مجروحی در این حادثه گزارش نشد.

در این حادثه برج و سقف کلیسا فرو ریخت و آسیب جدی به قسمت‌های داخلی کلیسا و تزئینات آن وارد شد. در این حادثه یک ربات آتش نشان به نام کولوسوس به ۴۰۰ نفر از آتش نشانان برای جلوگیری از سوختن آثار ارزشمند و مهم داخل کلیسای نوتردام کمک کرد.

ربات یاد شده که توسط کمپانی فرانسوی شارک روبوتیکس طراحی شده، نه تنها در برابر آب و آتش مقاوم است، بلکه توانمندی حمل تجهیزاتی با وزن ۱۲۰۰ پوند را دارد. «امانوئل مکرون» دوشنبه شب بیست و ششم فروردین ماه ۱۳۹۸ پس از آتش سوزی، کلیسای نوتردام را قلب پاریس نامیده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058657

وب گردی

وب گردی