آموزش‌و‌پرورش حق دخالت در انتخابات را ندارد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌و‌پرورش‌ گفت: طبق قانون، آموزش‌و‌پرورش در برگزاری انتخابات بی‌طرف است. کاندیدا باید در نظر داشته باشد که آموزش و پرورش مطابق قانون نمی‌تواند از او حمایت کند؛ نظارت‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد و با متخلفان نیز برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌و‌پرورش‌ در نشست خبری مسکن، بیمه، رتبه‌بندی و بودجه که صبح امروز در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: بارها گفته‌ام برنامه مشخصی باید برای‌ پیشبرد اهداف‌ آموزش و پرورش تدوین شود تا بتوان از تمامی ظرفیت‌های این وزارتخانه استفاده کرد. خوشبختانه در طول سال گذشته تاکنون، اقداماتی در مطالعه، آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی این حوزه انجام شده است که برخی به مرحله اجرایی رسیده و برخی در آینده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: انتخابات مجلس به عنوان قوه مقننه تاثیر زیادی در توسعه خط‌مشی کشور دارد، آموزش‌و‌پرورش مشارکت حداکثری‌ در این انتخابات دارد که یکی از ارکان این مشارکت فرهنگیان هستند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش‌و‌پرورش‌ گفت: طبق قانون آموزش‌و‌پرورش در برگزاری انتخابات بی‌طرف است. کاندیدا باید در نظر داشته باشد آموزش و پرورش مطابق قانون نمی‌تواند از او حمایت کند؛ نظارت‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد و با متخلفان نیز برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: برنامه ششم توسعه سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد. برنامه هفتم آخرین سند چشم انداز ۱۴۰۴ است و باید در این برنامه سیاست‌گذاری‌ مشخصی داشته باشیم تا بتوانیم به تحقق سند چشم‌انداز اول و موارد مورد تاکید در سند تحول‌ بنیادین برسیم.

الهیار ترکمن اظهار کرد: همچنین آموزش و پرورش باید برای تدوین سند چشم‌انداز دوم آماده شود. از سه ماهه اول سال ۹۹ کمیته‌ای در راستای برنامه سند توسعه در آموزش و پرورش تشکیل می دهیم تا با نگاهی آینده‌نگر مشکلات ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ را بررسی کرده و سیاست‌های لازم در این حوزه را شناسایی کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه وظایف آموزش و پرورش به عنوان برنامه تدوین و ابلاغ شده است، ما باید وارد سیاست‌هایی شویم که بتواند موانع آموزش و پرورش را برطرف کند، امیدوارم با کمک کارشناسان سیاست‌هایی واقع بینانه و مبتنی بر هدف تدوین شود تا بتوان آموزش و پرورش را رو به جلو پیش ببریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش‌ از نوسازی آمار وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۹ خبر داد‌ و گفت: نو‌سازی‌ آمارهای آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داده‌ایم، همان‌طور که می‌دانید آمار الفبای توسعه بوده و مبنای برنامه‌ریزی قرار گرفته است، در این راستا باید شاخص‌های نظام برنامه‌ریزی جهانی‌ را تعریف‌ و داده‌های اصلی بر اساس محاسبه داده‌ها شناسایی شود و زمینه را برای ارتقای توسعه آموزش و پرورش‌ فراهم کنیم.

وی بیان کرد: اخیرا آزمون استخدامی آموزش و پرورش برگزار شد، قبول شدگان چند برابر ظرفیت به آموزش و پرورش معرفی شده‌اند، در حال حاضر مصاحبه این افراد در حال برگزاری است. پس از مصاحبه، فرایند گزینش پذیرفته‌شدگان این آزمون انجام می‌شود. امیدوارم بتوانیم تا مهرماه این افراد را به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی معرفی کنیم تا بتوانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

الهیار ترکمن با اشاره به ساماندهی نیروی انسای در آموزش و پرورش گفت: ساماندهی نیروی انسانی در کمیته ۳ نفره متشکل از سازمان برنامه بودجه، سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش است. اعضای این کمیته بر نیازهای واقعی و شیوه‌های تامین نیاز متمرکز شده‌اند که این امر را باید تا نیمه‌های اسفند نهایی کرده و در سال ۹۹ فاز دوم ساماندهی نیرو آغاز شود.

وی در زمینه رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت موظف شده رتبه‌بندی معلمان را تهیه و مجلس در قالب بودجه سنواتی تصویب کند. دو هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی فرهنگیان پیش‌بینی شده و آیین‌نامه آن در هیئت وزیران به تصویب رسیده است. در حال حاضر در مرحله بررسی و تعیین رتبه‌ها و صدور احکام هستیم. تمام ویژگی‌های رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان بر اساس نظام شغل‌محور و نه شاغل‌محور در نظر گرفته شده است.

الهیار ترکمن بیان کرد: باید توجه داشت رتبه‌بندی از احراز صلاحیت‌های فرهنگیان آغاز و در نهایت به ارتقای کیفیت منجر می‌شود. برخی مشوق‌های مالی در این راستا پیش‌بینی شده است؛ اما در این راستا جوی ایجاد شده که برخی رتبه‌بندی را مکانیزم افزایش حقوق تلقی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نظام آموزش ‌و پرورش برای رتبه‌بندی نخستین تجارب خود را سپری می‌کند، مطمئناً در فاصله کوتاه نمی‌توان اهداف در نظر گرفته شده برای رتبه‌بندی را به طو کامل پیش برد. به هر حال اقدامات صورت گرفته نقطه شروع خوبی است. طرح رتبه‌بندی باید به‌تدریج نهادینه و مستقر شود و در بازه‌های زمانی مشخص با اصلاحاتی، خود را به نقطه نهایی مطلوب برساند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه با همکاری سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری، دولت هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان به حقوق دی‌ماه افزود. باید رتبه‌های‌ دو تا پنج تطبیق‌ پیدا کند و رتبه‌های یک احراز شود و سپس‌به دنبال ارتقای رتبه‌ها باشیم، این مبلغ تأمین و حقوق دی‌ماه بر اساس رتبه‌بندی پرداخت شد.

وی با اشاره به تعیین تکلیف استخدام مربیان پیش‌دبستانی، حق‌التدریس و نهضتی‌ها اظهار کرد: شیوه‌نامه این امر ابلاغ شده است. همکاران ما در استان‌ها در حال نهایی کردن موارد این حوزه هستند. مجلس نیز استفساریه‌ای در این زمینه تهیه کرده است. البته دولت با هرگونه استفساریه‌ای که موجب توسعه قانون شود، مخالف است.

الهیار ترکمن اضافه کرد: استفساریه باید نقاط مبهم را شفاف کند؛ نه اینکه موجبات توسعه را فراهم کند. این امر مطابق قانون نیست. آموزش و پرورش با هر امری که به فرایند علمی و مبتنی بر رقابت و شایسته‌گزینی جذب نیرو خدشه وارد کند، مخالف است.

وی با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش در بحث رفاه فرهنگیان اظهار کرد: در حوزه رفاه و پشتیبانی معلمان نیز اقداماتی انجام شده که در راس آنها موضوع بیمه تکلمیلی قرار دارد که به 2 شکل صندوقی و بیمه‌گری اداره می‌شود، بیمه تکمیلی براساس نوع خدمت تعرفه و پرداختی باید مشخص شود. بیمه گذشته آموزش و پرورش، به شکل صندوقی اداره می‌شد و نسبت به تعرفه سایر بیمه‌ها تفاوت بسیار زیادی داشت؛ اما در برنامه‌ریزی‌های جدید تغییراتی داشتیم و کمترین عدد افزایش حق بیمه را در قرارداد جدید لحاظ کرده‌ایم، حق بیمه از ۳۹ هزار تومان به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت و ۵۰۰ مرکز جدید به فهرست مراکز درمانی طرف قرارداد اضافه شد. طبق وعده آتیه‌سازان حافظ، زمان پرداخت خسارات هم کوتاه‌تر خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش از انعقاد قرارداد با بانک ملی خبر داد و گفت: در نظر داریم قرارداد جدیدی با بانک ملی منعقد کنیم که شامل وام‌های خرید مسکن و مرابحه می‌شود که هم سقف و هم مبلغ آن افزایش می‌یابد. سود آن نیز همان 12 درصد باقی می‌ماند. برای دریافت وام دوجانبه خرید مسکن از بانک ملی و بانک مسکن سازوکاری درنظرگرفته خواهد شد. برای احداث شهرک‌های فرهنگیان و غیره نیز برنامه‌هایی با وزارت مسکن در دست پیگیری داریم.

وی با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: باید منابع دیگری را در کنار بودجه اصلی تجهیز و فعال کنیم. در این راستا کارگروهی با حضور کارشناسان برای تحلیل دارایی‌ها تشکیل شده است. تا زمانی که به سهم خوبی از درآمد ناخالص ملی نرسیم، بودجه فعلی کفاف نمی‌دهد. در این راستا تلاش می‌کنیم در سال جاری تخصیص ۱۰ درصدی مازاد بر بودجه را دریافت کرده و معوقات را در قالب آن پرداخت کنیم.

الهیار ترکمن بیان کرد: برای جبران کسری پنهان بودجه آموزش و پرورش، تحلیل‌‌های برخی کارشناسان مبنی بر قابل قبول بودن میزان رشد بودجه در راستای هشت درصد افزایش کل منابع عمومی دولت بوده است؛ اما اینکه با این مبلغ بتوان نیازها را تامین نیاز کرد یا خیر، جای بحث دارد.

وی افزود: در طول چهاردهه گذشته شاهد رشد کمی در آموزش و پرورش بوده‌ایم، در بیشتر موارد رویکرد کمی محوری در آموزش و پرورش حاکم بوده و هنوز مراحل اولیه آن در مرحله رشد کیفی قرار دارد؛ البته معتقد به کاهش شاخص‌های کیفی در بودجه و همچنین خرید خدمات آموزشی نیستیم، خرید خدمات آموزشی درمناطقی چون سیستان و بلوچستان منشا اثرات خوبی بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اشکالاتی که در زمینه رتبه‌بندی معلمان وجود دارد، گفت: در درجه اول باید رتبه‌های 2 تا پنج نظام قبلی را با شرایط کنونی تطبیق دهیم و برای فرهنگیانی که تازه وارد طرح شده‌اند و در رتبه یک قرار می‌گیرند، باید صلاحیت‌ها احراز شود.

وی با اشاره به بررسی ضریب تعجیل و اعمال آن بیان کرد:‌ فردا در هیئت ممیزه جلسه‌ای تشکیل می‌شود و در آن ابهاماتی رتبه‌بندی معلمان مانند اعمال ضریب تعجیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ البته برگشت ضریب تعجیل نیز منوط به تایید سازمان اداری استخدامی است. آموزش و پرورش نباید بندی را وارد حقوق کند و چندماه دیگر ناچار شود آن را از احکام خارج کند.

الهیار ترکمن خاطرنشان کرد: نظام بودجه‌ریزی باید مبتنی بر عملکرد پیش رود؛ اما هنوز در این راستا پیش نمی‌رود و ماهیت افزایشی دارد، در این زمینه هرسال عددی تعیین و سالانه افزایشی برای آن اعمال می‌‌شود. بودجه عمومی کشور در سال جاری حدود ۴۴۸ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان است که به ۴۸۴ هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان رسیده و بودجه عمومی نیز هشت درصد رشد کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058748

وب گردی

وب گردی