ساخت سازه فولادی برای کاهش اثرات زلزله

فارغ‌‌‌التحصیل دکتری سازه واحد کرمانشاه گفت: نوآوری پایان‌‌‌‌نامه مدل‌‌‌‌‌‌‌سازی و بررسی رفتار دیوارهای میان قاب بنایی با جزئیات مختلف اتصال به قاب‌‌‌های فولادی ارائه یک دتایل جدید بوده که این طرح برای اولین‌‌‌‌‌بار در کشور ارائه شده و تاکنون نمونه‌‌‌ مشابهی در دنیا نداشته است.

مهدی کهریزی فارغ‌‌‌التحصیل دکتری سازه واحد کرمانشاه در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره انتخاب پایان‌‌‌نامه خود به‌‌‌عنوان پایان‌‌‌نامه برتر ملی سازه و فولاد سال 98 کشور گفت: مدل‌‌‌‌‌‌‌سازی و بررسی رفتار دیوارهای میان قاب بنایی با جزئیات مختلف اتصال به قاب‌‌‌های فولادی عنوان رساله من در مقطع دکتری بوده که به عنوان پایان‌‌‌‌نامه برتر ملی سازه و فولاد سال 98 کشور انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت. آغاز این طرح از اسفندماه 94 بود و یکسری تست‌‌‌‌های آزمایشی با کمک یک شرکت عمرانی نزدیک کرمانشاه انجام شد.

وی تشریح کرد: امروزه در دتایل مورد استفاده مهندسان ساختمان، از بتن کشی دیوارها یا از آرماتورهای انتظار برای اتصال دیوار به ستون فولادی استفاده می‌‌‌کنند که متاسفانه مشکلات زیادی در پی دارد. این ساختار به صورتی است که در زلزله سرپل ذهاب و مسکن مهر این منطقه با جدا شدن دیواره از قاب شاهد خرابی‌‌‌‌ها و تلفات بسیار بودیم.

فارغ‌‌‌التحصیل دکتری سازه واحد کرمانشاه در ادامه خاطرنشان کرد: نوآوری پایان‌‌‌‌نامه برتر ملی سازه و فولاد ارائه یک دتایل جدید برای اتصال میان قاب به سازه فلزی توسط میراگر خواهد بود. این طرح برای اولین‌‌‌‌‌بار در کشور ارائه شده و تاکنون نمونه‌‌‌ مشابهی در دنیا نداشته است.

وی ادامه داد: تمامی کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی این پایان‌‌‌‌نامه در آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه انجام شد و دانشگاه همکاری لازم در خصوص تحقق این پروژه را داشته و از کلیه امکانات آزمایشگاهی این واحد دانشگاهی در به پایان رسیدن این رساله استفاده کردیم. در حقیقت این طرح اگر به مرحله اجرایی شدن برسد دستاورد بزرگ ملی در کاهش خطرات ناشی از زلزله خواهد بود.

کهریزی درباره تعامل با دیگر صنایع برای توسعه صنعت فولاد اظهار کرد: بیش از ده نمونه آزمایشگاهی از این نوع سازه ساختیم و آزمایش‌‌‌های مختلفی بر روی این نمونه انجام و تست‌‌‌های مختلفی صورت گرفت. این آزمایشات در آزمایشگاه مجهز سازه و فولاد واحد کرمانشاه انجام شده است.

فارغ‌‌‌التحصیل دکتری سازه واحد کرمانشاه تاکید کرد: بدون تردید، توجه به نکات ایمنی ساختمان‌‌‌ها و به کاربردن مواد و مصالح مقاوم در ساخت و ساز، تاثیر بسزایی در کاهش خطرات ناشی از زلزله و مواردی از این دست خواهد داشت. با توجه به زلزله‌‌‌خیز بودن ایران، تایید این طرح و دریافت مجوز تولید انبوه آن دستاوردی بزرگ برای ایران در عرصه بین‌‌‌الملل خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058767

وب گردی

وب گردی