ارائه خدمات مشاوره شغلی و هدایت تحصیلی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: یک مرکز مشاوره شغلی در واحد خوراسگان ایجاد کردیم و دانش‌‌‌آموزانی که در مرحله انتخاب رشته دانشگاهی هستند، می‌‌‌توانند به این مرکز مراجعه کرده و مشاوره‌‌‌‌های لازم را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌‌‌های دور وقتی دانش‌‌‌‌‌آموزی موفق به کسب نمره قبولی برای ورود به دانشگاه می‌‌‌‌‌‌شد، شاید راهنمای درستی وجود نداشت که بر مبنای رتبه و بازار کار ورودی‌‌‌های دانشگاه بتوانند انتخاب رشته کند. امروز با پیشرفت در تمام عرصه‌‌‌ها، شیوه انتخاب رشته بر مبنای روش‌‌‌های نوین علمی و روان‌‌‌شناختی و توانایی‌‌‌های افراد و میزان علاقه‌‌‌مندی آنها دانش‌‌‌آموزانی که خواهان انتخاب رشته برای ورود به دانشگاه هستند با اعتماد و اطمینان بیشتری می‌‌‌توانند از نتایج چند سال زحمات خود با توجه به رتبه‌‌‌ای که کسب کردند، بهره‌‌‌‌‌‌مند شوند.

ایجاد مرکز خدمات مشاوره تحصیلی شغلی در دانشگاه آزاد، گامی نوین در نحوه ارائه خدمات به دانش آموزان، از جمله دانش‌‌‌آموزان مدارس سما و دیگر کنکوری‌‌‌های خواهان ورود به دانشگاه است. در همین راستا، واحد خوراسگان در خانواده دانشگاه آزاد، پیشگام در ارائه خدمات مشاوره شغلی و تحصیلی شده و در مدت کوتاهی که از فعالیت این مرکز می‌‌‌گذرد، خدمات مناسبی ارائه کرده است.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ایجاد مرکز مشاوره شغلی و تحصیلی در این واحد دانشگاهی گفت: یک مرکز مشاوره شغلی در واحد خوراسگان ایجاد کردیم و دانش‌‌‌آموزانی که در مرحله انتخاب رشته دانشگاهی هستند، می‌‌‌توانند به این مرکز مراجعه کرده و مشاوره‌‌‌‌های لازم را دریافت و با یک آینده‌‌‌‌نگری مشخص اقدام به انتخاب رشته کنند.

وی تشریح کرد: در این مرکز، دانش‌‌‌‌‌آموزان مدارس مختلف را برای دریافت مشاوره انتخاب رشته دعوت می‌‌‌کنند. اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه واحد خوراسگان یا فارغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌التحصیلان ما که متخصص در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روان‌‌‌‌‌‌شناسی و مشاوره هستند به همراه اعضای روابط عمومی دانشگاه، مشاوره مناسب انتخاب رشته تحصیلی و شغلی ارائه می‌‌‌دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: در این مرکز، امکان شناخت رشته‌‌‌های ناشناخته و بسیاری از رشته‌‌‌‌هایی که مهجور واقع شدند مثل رشته‌‌‌‌‌‌های علوم‌‌‌پایه و علوم‌‌‌انسانی که به دلیل دیدگاه نادرست در جامعه تعداد محدودی دانشجو پذیرش می‌‌‌‌‌‌کنند، برای داوطلبان ورود به کنکور فراهم شده است. به این ترتیب، با راهنمایی صحیح دانشجویان می‌‌‌توان، تعداد بیشتری دانشجو در این رشته‌‌‌‌ها جذب کرد.

نجفی درباره اثرگذاری فعالیت مرکز مشاوره شغلی و تحصیلی بر جذب دانشجوی بیشتر در رشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کم‌‌‌طرفدار تصریح کرد: یکی از عمده‌‌‌‌‌‌ترین اهداف ایجاد مرکز مشاوره شغلی در دانشگاه، جذب حداکثری دانشجو در رشته‌‌‌‌های کم‌‌‌طرفدار است که در مواردی منجر به انحلال این رشته‌‌‌‌‌ها شده است. در شرایطی که برای هدایت و مدیریت کشور نیازمند بسیاری از رشته‌‌‌‌‌‌ها در بخش علوم پایه و علوم انسانی هستیم.

وی تاکید کرد: بسیاری از رشته‌‌‌‌‌‌ها، علیرغم باوری که در میان مردم وجود دارد، بازار کار مناسبی دارند از جمله رشته زبان فرانسه که طرفدار کمی دارد اما بازار کار مناسبی برای این رشته از جمله در وزارت خارجه فراهم است. ارائه مشاوره به دانش‌‌‌‌آموزان برای انتخاب رشته بهتر و راهنمایی لازم برای تغییر رشته دانشجویانی که می‌‌‌خواهند در رشته دیگری ادامه تحصیل دهند از جمله فعالیت‌‌‌های این مرکز است.

انتخاب رشته مهم‌‌‌ترین بخش زندگی هر داوطلب کنکوری است که با دریافت مشورت از اهل فن، می‌‌‌تواند نتیجه زحمات خود را دریافت کرده و وارد رشته مناسب تحصیلی شده که با معیارهای امنیت شغلی و علایق افراد مرتبط باشد. راهنمایی صحیح در ورود به رشته‌‌‌هایی که با استقبال کمتری مواجه می‌‌‌شوند و جذب دانشجو در این رشته‌‌‌ها، اثرات طولانی مدتی خواهد داشت که مهم‌‌‌ترین تاثیرگذاری آن در بخش علوم‌‌‌انسانی و بالا رفتن فارغ‌‌‌‌التحصیلان این رشته بوده که ارتباط مستقیمی با توسعه در جوامع مختلف دارد.

ورود دانشگاه آزاد به ارائه خدمات مشاوره شغلی و تحصیلی نشان‌‌‌دهنده اهمیت این دانشگاه به توسعه کشور از جنبه‌‌‌های مختلف بوده که نتیجه آن افزایش دانشجویان در رشته‌‌‌های کم‌‌‌‌طرفدار و لازم برای جامعه است که در دراز‌مدت منبعی برای افزایش درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای هم خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058829

وب گردی

وب گردی