سؤالات و ابهامات دانشجویان در سامانه پایش آزاد/ چرا کد فعالسازی برای بعضی متقاضیان ارسال نمی‌شود؟

ثبت‌نام در سامانه پایش نیاز به مقدماتی دارد که افراد باید با آن آشنا باشند. به طور مثال این که چطور در سامانه ثبت‌نام کنند و یا چطور موضوعات خود را انتخاب کنند. روند کار ساده است و برای تمام سوالات پاسخی وجود دارد. در این گزارش به سوالاتی از این دست پاسخ داده‌ایم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها تحولی اساسی در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده و فعالیت‌های پژوهشی مسیر دیگری طی می‌کند. چند وقتی است فعالیت‌های پژوهشی برای حل مشکلات و معضلات جامعه به کار گرفته می‌شود و قرار است مشکلات جامعه یکی پس از دیگری حل شود.

حالا یک سال است تمام فعالیت‌های زیرساختی آن تکمیل شده و طی سه مرحله ابلاغیه تمام چارچوب دانشگاه بر این سیاست قرار گرفته است. فاز اجرایی آن هم ابلاغ شده و مدتی است که دیگر هیچ پروپوزالی خارج از طرح پایش پذیرفته نمی‌شود. فارغ‌التحصیلی سالانه ۸۰‌هزار نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۱۰‌هزار نفر در مقطع PhD پشتوانه‌ای بود که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را بر آن داشت تا از این ظرفیت استفاده کرده و طرح پایش را راه‌اندازی کنند؛ اما از آن جایی که این طرح اولین بار است در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود، برخی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی با روند کار آشنا نبودند.

به هر حال ثبت نام در سامانه پایش نیاز به مقدماتی داشت که افراد برای ثبت نام باید با آن آشنا می‌شدند. به طور مثال این که چطور در سامانه ثبت نام کنند و یا چطور موضوعات خود را انتخاب کنند. روند کار ساده است و برای تمام سوالات پاسخی وجود دارد. در این گزارش به سوالاتی از این دست پاسخ داده ایم.

به طور مثال برای بسیاری از ما پیش آمده است که رمز عبور خود را فراموش کنیم؛ این رمز عبور می‌تواند رمز حساب بانکی و یا رمز ورود به سامانه طرح پایش باشد. اگر برای ورود به سامانه رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، باید بازنشانی رمز عبور را وارد و رمز عبور خود را تغییر دهید.

اگر دانشجوی غیر ایرانی هستید و برای ثبت نام کد ملی ندارید در صفحه ورود به سامانه گزینه ثبت نام اتباع خارجی را انتخاب کنید.

برخی نیز می‌گویند هنگام ثبت نام در سامانه، پس از وارد کردن کد ملی پیام خطا مبنی بر نادرست بودن کد ملی ظاهر می‌شود. شاید این مشکل برای شما هم پیش آمده باشد؛ اما نگران نباشید. کد ملی شما باید در سند پذیرش واحد دانشگاهی اصلاح شود. در واقع کد ملی شما در سند پذیرش دانشگاهی شما ایراد دارد بنابراین به واحد دانشگاهی (قسمت ثبت نام) مراجعه کنید و به راحتی مشکل خود را حل کنید.

یکی دیگر از مشکلاتی که بعضی از متقاضایان با آن روبرو بوده‌اند در خصوص تغییر شماره تلفن همراه بوده است. یکی از دانشجویان می گوید شماره همراه خود را در واحد دانشگاهی تغییر داده‌ ولی نمی‌تواند در سامانه ثبت نام کند. برای این مشکل دو راه‌حل وجود دارد؛ در واقع برای تغییر تلفن همراه ارسالی از واحد شما دو راه زیر وجود دارد. اول این که برای معاونت پژوهشی این امکان ایجاد شده است که موبایل دانشجو را مستقیما در قسمت ویرایش اطلاعات کاربر در کارتابلشان در سامانه پایش آزاد تغییر دهند. این تغییر بلافاصله در سامانه پایش آزاد اعمال خواهد شد. دومین راه حل این است که به سامانه «سیدا»ی واحد دانشگاهی یا بخش آموزش واحد دانشگاهی مراجعه و موبایل خود را تغییر دهید. به‌روزرسانی اطلاعات از این طریق حداقل یک هفته زمان می‌برد.

اما ممکن است دانشجو باشید و نتوانید در سامانه پژوهشیار ثبت نام کنید؛ چون نقش دانشجو در سامانه وجود ندارد. برای این مشکل هم راه حلی وجود دارد، در سامانه پایش آزاد به آدرس irn.iau.ac.ir ثبت نام کنید؛ برای ثبت نام فیلم آموزشی در صفحه ثبت نام در سامانه را مشاهده کنید. امکان ثبت نام در پژوهشیار برای دانشجویان دیگر وجود ندارد بنابراین ورود شما فقط از طریق سامانه پایش خواهد بود.

یکی از متقاضیان نیز تماس گرفته و اعلام کرده بود استاد راهنمای خود را در سامانه پژوهشیار انتخاب کرده، ولی اکنون باید آن را تغییر دهم. به گفته او سامانه امکان این تغییر را ندارد. باید بدانید که درخواست تغییر استاد راهنما در محیط پژوهشیار توسط مدیرگروه برای شما امکان پذیر است.

اگر در هنگام انتخاب زمینه پژوهشی در سامانه پایش آزاد، نام استاد راهنمای مورد‌نظرتان را پیدا نمی‌کنید علت مشخص است؛ برای انتخاب زمینه پژوهشی حتما باید استاد راهنمای شما زمینه پژوهشی را انتخاب کرده باشد. بنابراین قبل از انتخاب زمینه پژوهشی با او مشورت کنید.

اما مهم‌ترین سوال پرتکرار این روزها چگونگی انتخاب موضوع در سامانه پایش آزاد باشد؛ برای متفاضیان مهم است که بدانند چطور باید موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنند. برای این موضوع باید به دو نکته توجه کنید؛ اول این که قبل از انتخاب زمینه پژوهشی با استاد راهنمای خود مشورت کنید و دوم این که اگر قصد انتخاب موضوع آزاد را دارید پس از انتخاب موضوع آزاد بقیه مراحل (شامل وارد کردن موضوع، انتخاب استاد راهنما و مشاور) در سامانه پژوهشیار انجام می شود. ارسال به پژوهشیار را بزنید.

اگر ایمیلتان در سامانه پایش اشتباه است چگونه باید آن را تغییر دهید؟ پاسخ مشخص است؛ برای تصحیح و یا وارد کردن ایمیل خود در سامانه پایش آزاد باید به معاونت پژوهش واحد مراجعه کنید.

حالا اگر آدرس ایمیلتان در سامانه پژوهشیار اشتباه باشد باید چه کاری انجام دهید؟ پاسخ این است که برای ویرایش ایمیل در محیط پژوهشیار باید به کارشناسان پژوهش واحد دانشگاهی خود مراجعه کنید. اگر اطلاعات شخصی شما مانند کد ملی و همراه در سامانه پژوهشیار اشتباه باشد هم برای ویرایش اطلاعات به پژوهش واحد دانشگاهی‌تان مراجعه کنید.

این سوالات و ابهامات فقط مختص به دانشجویان نیست؛ برخی از اعضای هیات علمی نیز با مشکلاتی مواجه شده‌اند. به طور مثال برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه اعلام کرده‌اند در هنگام ثبت نام در سامانه، پیامک کد فعال سازی را دریافت نمی‌کنند. پاسخ این است که اطلاعات شما از سامانه ساجد برای سامانه ارسال نمی شود. به سامانه ساجد به آدرس sajed.iau.ir مراجعه و تمام اطلاعات خود را به طور کامل شامل موبایل و ایمیل وارد کنید. اطلاعات شما باید کامل در سامانه ساجد وارد شده باشد.

برخی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گویند در بخش انتخاب زمینه پژوهشی، مرتبه و ظرفیت دانشجویشان اشتباه و یا آدرس ایمیلشان در سامانه اشتباه است. برای تصحیح اطلاعات خود در ارتباط با پایه و مرتبه در سامانه CITC به کارشناس پژوهش واحد و برای برای تصحیح اطلاعات خود شامل موبایل، تلفن همراه و... به سامانه ساجد sajed.iau.ir مراجعه کنید.

چند نفر از اعضای هیات علمی نیز سوال پرسیده‌اند در عین این که عضو هیات علمی بوده دانشجوی مقطع دکتری نیز هستند. آن‌ها می‌گویند آیا لازم است دو مرتبه در سامانه ثبت نام کنند؟ پاسخ این است که نیازی به ثبت‌نام مجدد نیست. سامانه در صورت احراز هویت شما چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان استاد هر دو کارتابل را دراختیار شما به طور همزمان قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058847

وب گردی

وب گردی