بررسی پرونده باغ بودن ملک 11 طبقه پس از 18 سال/ 30 پلاک ثبتی بررسی می شود

اعضای شورای شهر تهران امروز بررسی 30 پلاک ثبتی را در دستور کار قرار داده و پس از رأی حاضران در جلسه باغ یا غیر باغ بودن این پلاک‌ها مشخص می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یکصد و نود و دومین جلسه شورای شهر تهران امروز به موضوع بررسی باغات اختصاص یافت و حدود 30 پرونده باغ در صحن شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

هیأت رئیسه به صورت جداگانه هر یک از پرونده‌های باغات را مطرح و سپس اعضای شورا نظرشان را به عنوان موافق و یا مخالف باغ یا غیر باغ بودن زمین مورد نظر مطرح می‌کنند و سرانجام پس از رأی‌گیری مشخص می‌شود که پرونده مورد نظر باغ خواهد بود یا خیر.

اولین پرونده‌ای که در این جلسه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت یک پلاک ثبتی در بزرگراه ارتش و در منطقه یک بود که ابراهیم امینی عضو شورای شهر تهران درباره این پرونده گفت: حفظ باغات قابل تقدیر است ولی نباید حقوق مالکان تضییع شود.

ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت:‌معیارهای باغ بودن پیش‌سند لازم دارد هر چند که حقوق عامه را باید در نظر گرفت ولی باید توجه داشت که فضای سبز متعلق به همه است و بر اساس معیار و حقوق عامه باید نظر داد.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل داشتن تنها یک درخت نمی‌توانیم بگوییم که پلاک ثبتی مورد نظر باغ است یا خیر،‌گفت:‌از دیوان عدالت اداری خواهشمندم بر اساس معیار سند حکم صادر کند نه بر اساس ظواهر موجود.

وی گفت: وقتی که دیوان بر اساس ظواهر حکم صادر کند این مسأله به وجود می‌اید که مالکان بخواهند تعمداً تغییر کاربری دهند.

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌های کشور نیز پس از طرح هر پلاک ثبتی در صحن شورا نظرش را در مورد باغ یا غیر باغ بودن پلاک‌ثبتی‌ها اعلام می‌کند.

سرانجام نخستین پلاک ثبتی مورد بررسی شده در صحن شورا باغ اعلام شد و پرونده‌های دیگر پس از آن که مالکان آن افراد حقیقی و حقوقی بودند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پلاک ثبتی‌ها را سلیقه‌ای باغ یا غیرباغ نکنید

در ادامه بررسی پلاک ثبتی‌ها در شورای شهر علی اعطا سخنگوی شورا نسبت به بروند بررسی یکی از پرونده‌ها اعتراض کرد و گفت: یکبار برای همیشه تکلیف را مشخص کنید که می‌خواهید طبق قانون و یا سلیقه‌ای عمل کنید.

وی افزود: ما دستورالعمل مصوب ابلاغی داریم که دارای 5 شرط است و به صراحت در این دستورالعمل آمده است که اگر یکی از این شروط محرز باشد زمین باغ در نظر گرفته می‌شود.بنابر این باید چارچوب‌ها را بپذیریم تا این مسأله برای دیگران سوال‌برانگیز نشود که برخی قصد دارند سلیقه‌ای عمل کنند.

در ادامه یکی دیگر از پرونده‌های پلاک ثبتی با واکنش اعضای شورای شهر همراه شد چرا که این پرونده پس از 18 سال جهت بررسی به شورای شهر واصل شده بود.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران در مورد این پرونده گفت: از نظر شهرداری تهران این پلاک ثبتی مخدومه بوده است چرا که سال 80 اعلام شده این پلاک ثبتی باغ نیست و بر اساس رأی دیوان عدالت اداری این موضوع مطرح شده است.

بررسی پرونده باغ بودن ملک 11 طبقه پس از 18 سال

وی گفت: بر اساس این مسأله پروانه ساخت توسط شهرداری صادر و مالک نسبت به ساخت و ساز آن اقدام کرده است ولی اکنون پلیس امنیت استعلام انجام داده و معتقد است این پلاک ثبتی باغ است ولی به نظرم این حق مکتسبه مالک است که پس از 18 سال که از صدور پروانه آن گذشته بخواهد از ملکش دفاع کند.

وی اعلام کرد:‌این ملک تا کنون چندین دست چرخیده است و در 11 طبقه بررسی شده و به نظرم ضرورتی به مطرح شدن آن در شورا وجود نداشته است.

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران که نظرش نسبت به این پرونده باغ بود گفت: آقای امینی حق با شما است به هر حال ممکن است ما هم اشتباه کنیم چرا که حقوق‌دان نبودیم سرانجام با نظر اعضای شورای شهر تهران ملک باغ اعلام نشد و پرونده جهت باغ بودن رأی نیاورد.

تخریب باغ‌های منطقه یک تهران طی 10 سال

در ادامه و در راستای بررسی یکی دیگر از پرونده‌های پلاک ثبتی الهام فخاری با رأی کمیسیون شهرسازی مخالفت کرد و گفت: کمیسیون شهرسازی با وجود مستندات کمیسیون ماده 7 و اسناد مالکیت، باغ نبودن را به رأی می‌گذارد. پرونده‌های بسیاری از املاک در صحن شورا در مورد باغ بودن یا نبودن مطرح می‌شود رأی کمیسیون ماده 7 مبنی بر باغ بودن را دارد.

وی گفت: عکس‌های هوایی دهه 80 و 90 نیز حکایت از باغ بودن و مشجر بودن برخی از پرونده‌ها است در منطقه یک در طول یک دهه تخریب باغ‌ها با سرعت زیادی صورت گرفت و باید حساسیت بیشتری برای حفظ این پرونده‌ها و باغ بودن آنها وجود داشته باشد.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: چرا با وجود اینکه نظر مشورتی تأکید بر باغ بودن است کمیسیون مربوطه باغ نبودن را در صحن مطرح می‌کند و این مسأله جای سوال دارد.

سرانجام هر چند که اعضای شورای شهر در مدت زمان سه ساعت نتوانستند 30 پرونده پلاک ثبتی را بررسی کنند ولی بیش از نیمی از این پرونده‌ها در صحن شورا مطرح شد و بقیه بررسی‌ها به جلسات بعد موکول شد اما نکته حائز اهمیت در مورد بررسی‌های امروز این بود که تنها دو مورد از پرونده‌های پلاک ثبتی رأی به باغ نبودن آن داده شد و سایر پرونده‌ها و پلاک ثبتی‌ها باغ اعلام شد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1058878

وب گردی

وب گردی