روشنگری لازمه هدایت واقفان به سوی آموزش عالی است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: همایش‌ها، کارگاه‌های توجیهی و حضور و ایفای نقش پرنگ رسانه می‌توان نیازهای جامعه علمی و دانشگاهی کشور را به گوش خیرین و واقفان کشور برساند.

عباس گوهری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره ضرورت تبیین فرهنگ وقف در آموزش عالی اظهار کرد: «وقف» یک سنت حسنه و فضیلت هوشمندانه در نظام اسلامی است که مردم در چنین قالبی برای ایفای نقش‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند.

وی با اشاره به نبود سازماندهی مطلوب در حوزه وقف از قدیم‌الایام تا به کنون افزود: وقتی بعضی از وقف‌نامه‌ها را بررسی می‌کنیم شاهد این هستیم که موقوفات طبق نیازهای جامعه نبوده و اساساً معقول نیست. مردم کشورمان بیشتر به‌دنبال وقف‌های معنوی و عبادی می‌روند و از دیرباز هم وقف‌هایی با ماهیت دینی باتوجه اقتضائات زمان رواج داشته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی اظهار کرد: ساخت مدارس و بیمارستان و مراکز درمانی نیز در سال‌های اخیر بیشتر رواج داشته است ولی تاکنون اطلاع‌رسانی موثری از سوی دانشگاهیان و مدیران، درخصوص ضرورت وقف در آموزش عالی صورت نگرفته است.

گوهری با بیان اینکه باید تحولات و شکوفایی‌های ناشی از ورود خیرین به آموزش عالی را به جامعه انتقال دهیم، تصریح کرد: اکنون دانشگاه‌های کشور نیازهای مبرمی در خصوص تأسیس خوابگاه‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌ها دارند که ورود واقفین و خیرین می‌تواند تحولات عظیمی را به‌دنبال داشته باشد.

وی عنوان کرد: واقفین و خیرین عمدتاً به جهت جاودانگی نام خود از ساخت مدارس و مساجد استقبال بیشتری می‌کنند ولی نمی‌دانند ساخت احداث یک خوابگاه و پژوهشگاه نیز به همان اندازه در بین جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشور ماندگار و جاودان است. می‌توان گفت روشنگری لازمه هدایت واقفان به سوی آموزش عالی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: همایش‌ها، کارگاه‌های توجیهی و حضور و ایفای نقش پرنگ رسانه می‌توان نیازهای جامعه علمی و دانشگاهی کشور را به گوش خیرین و واقفان کشور برساند. سیاست‌گذاری‌ها نیز باید هم‌راستای اهداف باشند، بعضاً خیرین آماده ورود به دانشگاه‌ها نیز هستند ولی سازوکارها به‌شدت پیچیده مانع حضور آنها برای امور خیریه می‌شود و در این خصوص راه‌کارها برای واقفان معلوم نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058911

وب گردی

وب گردی