قوانین مربوط به انجمن‌های علمی بازنگری می‌شود/ راه‌اندازی شبکه نخبگان جهان اسلام

مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ازتوانمند سازی و هدایت اعضای باشگاه و همچنین فعال سازی انجمن های علمی خبر داد.

محمدمهدی جوکار در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در حوزه دانشجویی گفت: در باشگاه پژوهشگران جوان ۲ برنامه مشخص و مهم داریم که یکی توانمندسازی و هدایت اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است و دیگری فعال کردن انجمن‌های علمی، ادبی و هنری دانشجویی. البته درصدد هستیم تا اعضاء انجمن‌های را نیز در کنار اعضا باشگاه توانمند کنیم.

او با بیان این که فعال کردن انجمن‌ها برنامه بسیار جدی و مهمی است که در دستور کار داریم، اضافه کرد: به دنبال آن هستیم ضمن تاکید بر فعالیت‌های علمی دانشجویی، قوانین مربوط به انجمن‌های علمی را با رویکرد جدید مدیریتی دانشگاه بازنگری کرده و انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال‌تر کنیم. در این راستا دو رویکرد مدیریتی ستاد مرکزی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، برقراری سفرهای استانی به منظور راهبری انجمن‌ها و پیگیری حضوری مطالبات اعضاء انجمنها و دیگری تشکیل کمیسیون صدور مجوز انجمنهای علمی دانشجویی با ترکیب جدید و برگزاری منظمتر و زودتر جلسات کمیسیون است. هم اکنون موفق شدیم جلسات صدور مجوز را هر دو ماه یک بار برگزار کنیم.

مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با تاکید بر این که در کنار توانمندسازی اعضای باشگاه، به دنبال هدایت آن‌ها نیز هستیم، تاکید کرد: در حوزه هدایت به عنوان یک حامی و رابط عمل می‌کنیم تا اعضای باشگاه را متناسب با پتاسیل و دستاوردی که در زمینه‌های مختلف داشته‌اند، به سوی حامی قوی‌تر و تهیه امکانات مناسبتر هدایت کرده تا گامی را به سوی کارآفرینی و اشتغال مولد برداشته باشیم. درنظر داریم اگر اعضاء اختراعی دارند، برای پیاده‌سازی و تجاری سازی اختراع و اگر اهل تحقیق هستند برای اخذ فرصت های تحقیقاتی به آن‌ها کمک کنیم. همچنین درخصوص در اولویت قرار گرفتن اعضای نخبه و پژوهشگر از مدیران دانشگاه قول مساعد گرفتیم تا اینگونه اعضا در دانشگاه در اولویت استخدام قرار بگیرند.

جوکار اظهار کرد: در حوزه توانمندسازی در ابتدا یک نیازسنجی از سراسر کشور انجام دادیم تا ببینیم خود دانشجویان چه نیازهایی دارند و نهایتاً بتوانیم با توجه به نیازهایی آن‌ها به عنوان نسل جدید احساس میکنند، نیازهای آنها را جهت توانمند شدن برنامه ریزی و تأمین کنیم. نیازسنجی مذکور هم از نظر علمی، هم مهارتی و هم اجتماعی است. در حوزه فرهنگی نیز در نظر داریم در یک بخش جداگانه اقداماتی انجام دهیم. برای شروع نیز قرار است دوره‌هایی را در سطح ملی با همکاری واحد الکترونیک برگزار کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود از پیگیری راه‌اندازی شبکه نخبگان جهان اسلام خبر داد و گفت: مهرماه امسال خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم؛ در جلسه که ایشان با نخبگان داشتند دغدغه‌های مختلفی مطرح شد. ایشان پیشنهاد کردند که از پتاسیل نخبگان جوان آزاده و متعهد در حوزه کشورهای اسلامی و فارسی زبان به نحو بهتری استفاده شود. باتوجه به اینکه یکی از دغدغههای مطرح شده عدم ارتباط زیرساختی نخبگان جهان اسلام با یکدیگر در راستای تأمین نیازهای امت اسلامی بود، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به عنوان یکی از متولیان جذب، پرورش و هدایت نخبگان جوان در کشور تصمیم گرفت تا درخصوص شناسایی نخبگان جهان اسلام و ارتباط آنها با یکدیگر اقدام کرده تا در قالب یک امت اسلامی بتوانند منشا اثر واقع شوند.

مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان درباره این شبکه توضیح داد: این شبکه می‌تواند منشا بسیاری از خدمات برای امت اسلامی و کشور باشد. در گام اول به دنبال این هستیم که یک شبکه منسجم راه اندازی کرده تا بتوانیم ضمن فراهم کردن زیرساخت مناسب، برای دانشگاه نیز منشاء اثر باشیم. در گام اول رسالتی که برای خود مشخص کردیم معرفی و شناساندن دانشگاه آزاد اسلامی به اعضاء خارجی شبکه برای جذب دانشجوی خارجی در رشته‌های مختلف از کشورهای اسلامی است. همچنین در آینده در نظر داریم برنامه توانمندسازی را گسترش داده و در قالب این شبکه اقدام به برگزاری دوره‌های مهارتی و آموزشی کرده و درآمدزایی برای دانشگاه نیز داشته باشیم. البته شبکه فواید بسیاری برای امت اسلامی خواهد داشت که در گام‌های آتی با پیشرفت شبکه، آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

او درباره انجمن‌های علمی نیز صحبت به میان آورد و گفت: فعلا برخی از انجمن‌های علمی دارای مجوز با توجه به تغییر و تحولات رشته‌ای و فارغ التحصیل شدن دانشجویان، غیر فعال هستند. در نظر داریم ضمن گزارش گیری مالی، انجمنهای غیر فعال را شناسایی و با ایجاد انگیزه برای دانشجویان و پیگیریهای ستادی، سعی بر فعال سازی آنها داشته باشم.

او معتقد است طبق مقررات، بخشی از شهریه‌ای که دانشجو به دانشگاه پرداخت میکند، متعلق به خود اوست و باید این شهریه را واحدهای دانشگاهی برای توانمندسازی دانشجویان خود و درحقیقت برای آینده کشور هزینه کنند.

جوکار تاکید کرد: در این شرایط تنگنای اقتصادی مسئولان دانشگاه نگاه ویژه‌ای به دانشجو و هزینه کردن برای توانمندسازی دانشجویان در زمینههای مختلف علمی، پژوهشی، اجتماعی و مهارتی دارند. این رویکردی است که باشگاه به دانشجویان به عنوان آینده سازان کشور و انجمن‌های علمی دانشجویی دارد.

مدیرکل هدایت و توانمندسازی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در پایان اظهار کرد: بخشی از بخشنامه‌ها را تغییر تا نقش دانشجویان را پررنگ تر کنیم. تلاش داریم به علوم انسانی و اساتید انگیزه ساز بیشتر از گذشته توجه و آنها را تشویق کنیم. همچنین در حال حاضر به دنبال یک نظام ارزیابی هستیم تا انجمن‌های دانشجویی را به صورت دقیق ارزیابی و هدایت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058958

وب گردی

وب گردی