نشست هم‌اندیشی پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری برگزار می‌شود

دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران از برگزاری همایش پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حضور وزیر امور خارجه و مسئولان و کارشناسان فرهنگی در کتابخانه ملی خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، حجت‌الله ایوبی در این‌باره گفت: یونسکو بر پایه این اندیشه شکل گرفت که ریشه‌های خشونت و جنگ را در اذهان بخشکاند. شاید به‌همین دلیل در این سازمان بر شناسایی و برجسته کردن هر آنچه که میراث مشترک بشری است تاکید فراوانی وجود دارد.

وی افزود: شناسایی و ثبت میراث ملموس و ناملموس یکی از راه‌های نزدیک‌ترشدن ملت‌ها به یکدیگر است. زمانی که اعلام می‌شود، در ایران 15 آیین و 24 اثر ثبت جهانی شده است، معنایش این است که همه جهان خود را به‌گونه‌ای متعلق به این سرزمین می‌دانند.

دبیرکمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: به بیان دیگر جهان، تجربه‌ها و دستاوردهای فرهنگی و تمدنیِ خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و این خود بهترین راه برای ایجاد فرهنگ گفت‌و‌گو و صلح پایدار در جهان است.

ایوبی تصریح کرد: رویدادهای دلخراش و آزاردهنده این سال‌ها در تخریب میراث مشترک فرهنگی جهان، موجب اندوه و تاثر همه جهان شد. تلاش جمعی نخبگان و فرهیختگان برای پاسداری از میراث جهانی مشترک، قابل ستایش و راهی مطمئن برای حرکت به‌سوی صلحی پایدار است.

وی گفت: سهم ایران در میراث جهانی مشترک بی‌مانند و مورد احترام همه جهان است. ایران نهمین کشور از نظر تعداد ثبت‌های جهانی است. هر دو سال یک‌بار، دو شخصیت فرهنگی و علمی ایرانی در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار می‌گیرد. بنابراین پاسداری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران یک مطالبه جهانی است.

دبیرکمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: تهدید این میراث بشری، تهدید تاریخ مشترک و تهدید هویت نه تنها یک ملت که تهدید بخشی از هویت تاریخی همه جهان است. در برابر رفتارهای ناهنجار گذشته و رفتارهای ناهنجار احتمالیِ آینده بهترینِ کار، آگاهی‌بخشی است.

ایوبی با اشاره به جزییات همایش پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری گفت: در این همایش در حقیقت در تلاش هستیم با حضور اساتید و شخصیت‌های برجسته و سازمان‌های مردم نهاد ملی و بین‌المللی، نقش و جایگاه آثار تاریخی و فرهنگی را در ایجاد هویت مشترک، صلح پایدار، گفت‌وگو و روابط پایدار بین کشورها بررسی کنیم.

وی گفت: این همایش روز دوشنبه ۷ بهمن 1398 از ساعت ۹ صبح در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

در این همایش رئیس فدارسیون باشگاه‌های ایران و روسای دیگر باشگاه‌ها نقش فعال و برجسته‌ای دارند.

دبیر کمیسیون ملی یونسکو- ایران تاکید کرد: این باشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت باشگاه‌های یونسکو در جهان، افکار عمومی را نسبت به اهمیت و جایگاه فرهنگ و میراث مشترک جهانی آگاه کنند.

از فرهیختگان و چهره‌های برجسته برای حضور در این همایش دعوت شده است.

به گفته ایوبی، این همایش با همراهی دستگاه‌ها که دغدغه‌ای مشترک با نخبگان دارند برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دکتر محمدجواد ظریف، وزیر محترم امور خارجه نیز در این جلسه حضور دارند و این همایش با حمایت وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری دکتر منصور غلامی به‌عنوان رئیس کمیسیون ملی یونسکو و با همکاری ویژه رئیس محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دکتر اشرف بروجردی، برگزار می‌شود و از سفرا نیز برای حضور در این رویداد دعوت شده است.

دبیرکمیسیون ملی یونسکو- ایران یادآور شد: این نشست مقدمه‌ای است برای هم‌فکری و هم‌اندیشی با نمایندگان کشورهای دارنده تمدن‌های کهن و یافتن راه‌های مطمئن برای پاسداری از میراث مشترک جهانی که یکی از ماموریت‌های مهم یونسکو است. عکس‌العمل به‌موقع و سریع مدیرکل یونسکو خانم اودری آزوله و صدور بیانیه پس از تهدیدهای اخیر قابل ستایش است. کنوانسیون‌های متعددی در یونسکو به‌تصویب رسیده است که بر این مسئله تاکید دارد.

وی تأکید کرد: این نشست به‌صورت مشترک با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مساعدت ویژه دکتر اشرف بروجردی، رئیس این سازمان در حال برگزاری است. ایوبی در پایان افزود: از همه کسانی که در برگزاری این رویداد همکاری کرده‌اند، نهایت سپاس را دارم. بی‌تردید نقش رسانه‌ها در ایجاد اجماع ملی و جهانی برای پاسداری از میراث جهانی و ملی بسیار مهم و اثرگذار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058965

وب گردی

وب گردی