دانشگاه آزاد اسلامی به‌‌‌دنبال خلق بازار فناوری در استان‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی از مردم و برای مردم، برای یک حرکت نو مبتنی بر اتصال دانشگاه با اقتصاد شهری، تلاش می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین نمایشگاه شتابدهنده‌های برگزیده کشور که صبح امروز در محل نمایشگاه دائمی اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: آموزش عالی اگر در راه توسعه کشور به کار گرفته نشود، نمی‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. 80 سال است که دانشگاه به این کشور وارد شده، اما هنوز تمام وظایف مربوط به استقرار آن انجام نشده است.

وی با بیان اینکه آموزش عالی در کشور دارای اسناد بالادستی مانند سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های علم و فناوری است، اظهار داشت: آموزش عالی با توجه به اهداف و برنامه های این اسناد می تواند ارتقا یابد، اما متأسفانه هنوز مباحث کوچکی مانند آیین‌نامه ارتقا به چالش آموزش عالی تبدیل شده است. دانشگاه باید در خدمت اهداف کشور به کار گرفته شود. این مسئله هنوز جا نیفتاده و مشخص است که هنوز یک چالش جدی تحت عنوان دانشگاه وجود دارد. برای اینکه بر این مسئله غلبه کنیم، باید یک جریان‌شناسی انجام دهیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به ورود دانشگاه به ایران در 80 سال گذشته، گفت: در آن زمان دانشگاه به عنوان یک موجود ناقص‌الخلقه وارد کشور شد. به همین دلیل نتوانست کارکردهای درست خود را ارائه دهد، چرا که وقتی موضوعی براساس یک نیاز به کشور وارد نشود و در بستر طبیعی خود رشد نکند، دچار مشکلات اساسی خواهد شد، البته کشور ما همواره در چندهزار گذشته، آموزش عالی داشته و افتخارش این است که دارای تمدن و صناعت بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه غرب با یک هدف خاص دانشگاه را به عنوان یک جهانکده خلق کرد، تصریح کرد: قرار بود در غرب، دانشگاه موتور محرکه توسعه در عرصه های فناوری، اجتماعی و اقتصادی باشد و همین اتفاق نیز افتاد و دانشگاه که دارای علم و فرهنگ بود، توانست فناوری‌ساز، اجتماع‌ساز و اقتصادساز شود.

وی با بیان اینکه وقتی دانشگاه به کشور وارد شد، نتوانست با اقتصاد رابطه برقرار کند، گفت: در آن زمان اقتصاد در اختیار نفتی ها و وارداتچی ها بود. پس از گذشته چند سال، جنگ در این کشور شروع شد و در دوران دفاع مقدس تحریم ها علیه کشور آغاز شد. در آن زمان بود که تولیدکنندگان سرپا شدند و کارگاه ها توانستند جریان تولید ملی را شکل دهند. در این زمان ارتباط دانشگاه با صنعت برقرار شد. با پایان دفاع مقدس، کماکان وارداتچی ها با جریان تولید ملی مقابله می‌کردند و همواره مخالف برقراری ارتباط دانشگاه و اقتصاد بودند.

لزوم برقراری ارتباط مستمر و گسترده بین دانشگاه و اقتصاد کشور

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت و لزوم برقراری ارتباط مستمر و گسترده بین دانشگاه و اقتصاد کشور، اظهار داشت: باید بر منابع انسانی بااستعداد و توانای کشور تکیه کنیم. در حال حاضر بین 75 تا 85 درصد از سرمایه اصلی شرکت ها برمبنای دانش است. این در حالی است که در گذشته این عدد کاملا متفاوت بود. باید بتوانیم در این جهت بسترسازی کنیم و تحول‌گرایانه به موضوع دانشگاه نگاه کنیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که حضرت رسول اکرم (ص) به سلمان فرمودند «اگر علم در ثریا باشد، مردانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا خواهند کرد.»

دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ترمیم ارتباط قطع‌شده بین اقتصاد و دانشگاه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ترمیم ارتباط قطع‌شده بین اقتصاد و دانشگاه است، گفت: در این راستا سیاست هایی تدوین و برنامه هایی اتخاذ شده تا واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند با اقتصاد شهرها ارتباط برقرار کنند تا مسائل و مشکلات مردم حل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد نهادی بتواند ارتباط بین اقتصاد و دانشگاه را برقرار کند، آن نهاد دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: این دانشگاه یک شبکه اجتماعی و پیوسته ملی گسترده است، اما دانشگاه های نخبگانی دارای شرایط، اهداف و مأموریت های خاص خود هستند. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی فضای بازتری برای ورود به این عرصه دارد. این دانشگاه یک دانشگاه اجتماعی است که توسط مردم ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه برای توسعه کشور و شهرها نباید بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و شهر فاصله‌ای وجود داشته باشد، تصریح کرد: وقتی این فاصله اتفاق می افتد که ما در راستای خواست مردم شهر حرکت نکنیم. ما در دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند توجه به خواسته های مردم شهرها هستیم، چرا که بقای ما به تحول و توجه به خواسته عموم مردم است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: مردم از دانشگاه آزاد اسلامی، پیشرفت، آینده و بسترسازی برای اشتغال فرزندان خود را می خواهند. امروز دیگر مردم به دنبال مدرک نیستند، بلکه آینده‌سازی، شکوفایی اقتصاد شهر، حرکت عالمانه دانشگاه و اتصال اقتصاد شهر با واحدهای دانشگاه را می‌خواهند. مردم می خواهند دانشگاه آزاد اسلامی در جهت رشد اقتصادی آنها حرکت کند، لذا با یک نگاه نو در ساختار دانشگاه، این حرکت را آغاز کرده‌ایم. اولین گام در این حرکت، تصحیح واژه اشتباه پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی بود. ما در دانشگاه، پژوهش و فناوری و نوآوری و جریان آموزش را داریم. این موضوعات با هم متفاوت است. دانش زمانی که به کار گرفته شود، تبدیل به فناوری شده و فناوری زمانی که با هدف تجاری سازی حرکت کند، به نوآوری تبدیل می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که هر فناوری، یک نوآوری نیست.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کردیم که تحول نیازمند جریان، گفتمان، نماد و ساختار است. در این راستا معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم. درواقع در مرحله اول، ساختارسازی صورت گرفت که این ساختارسازی عقبه جریان‌سازی و گفتمان‌سازی است.

دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها به دنبال خلق بازار فناوری است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه به یک مفهوم ملی تکیه کرده است، گفت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها به خلق بازار روی آورده‌اند. درواقع بازار فناوری و سرای نوآوری در این راستا در دانشگاه آزاد اسلامی به کار گرفته شده است. مفاهیم در آموزش عالی بسیار مهم است. ما در زبان فارسی خود مفاهیم زیادی داریم که می توانیم صنعت خود را احیا کنیم. از همین رو دانشگاه آزاد اسلامی عناوین بازار فناوری و سرای نوآوری را خلق کرده است.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی از مردم و برای مردم، برای یک حرکت نو مبتنی بر اتصال دانشگاه با اقتصاد شهری، می تواند تمام ظرفیت ملی را به کار گیرد. سرمایه این کار نیز دولتی نیست و مردم آن را پرداخت می کنند، چرا که این دانشگاه برای مردم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان از مجموعه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی که برای برگزاری اولین نمایشگاه شتابدهنده‌های برگزیده کشور تلاش کرده‌اند و همین‌طور فعالان حوزه شتابدهنده های کشور قدردانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058988

وب گردی

وب گردی