قدیمی‌ترین شکاف روی زمین کشف شد

دهانه 2.2 میلیارد ساله قدیمی ترین اثر ایجاد شده به‌وسیله شهاب سنگ در زمین است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دهانه 70 کیلومتری در استرالیا غربی به طور رسمی عنوان قدیمی‌ترین اثر شناخته شده زمین را به دست آورد. محققان در 21 ژانویه گزارش دادند که دهانه « Yarrabubba» نزدیک به 2.2 میلیارد سال (به اضافه و منهای 5 میلیون سال) عمر دارد.

حرکت صفحات تکتونیکی به همراه فرسایش، شواهد موجود در مورد شکاف‌های بیش از 2 میلیارد ساله و تاثیرات شهاب‌سنگ بر زندگی و جو را از بین می‌برد.

دانشمندان پیش از این مواد قدیمی‌تر از 2.4 میلیارد سال را از سایت‌های دیگر استرالیا غربی و آفریقای جنوبی استخراج کردند؛ اما هیچ دهانه‌ای که مربوط به آن‌ها باشد وجود نداشته است.

Yarrabubba واقع در یکی از قدیمی‌ترین تکه‌های پوسته به نام « Yatgarn craton »، بیش از 200 میلیون سال به رکورد قبلی دهانه «Vredefort» در آفریقای جنوبی افزود.

دانشمندان بر اساس تحقیقات قبلی که در مورد سنگ‌های قدیمی اطراف محل برخورد وجود داشته تخمین زدند که Yarrabubba بین 2.6 تا 1.2 میلیارد سال سن دارد. محققان در مطالعه جدید، سن دهانه را با قدمت ریزساختارها در سنگ متبلوری که در هنگام وقوع ضربه شکل گرفته، مشخص کردند.

«تیمونز اریکسون» زمین شناس بخش علوم تحقیقات و اکتشاف نجوم ناسا در هیوستون اعلام کرد که یافتن قدیمی‌ترین دهانه کره زمین تنها یافته جالب نبود؛ بلکه عمر این دهانه آن را مربوط به پایان یک دوره یخبندان می‌کند.

شبیه سازی رایانه‌ای نشان می‌دهد که اثری به اندازه Yarrabubba می‌تواند تا 200 هزار میلیارد کیلوگرم بخار آب را در جو آزاد کند که می‌تواند زمین را گرم و صفحات یخ‌ را ذوب کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058992

وب گردی

وب گردی