کد اخلاق به پژوهش‌‌‌های برتر در حوزه پزشکی اعطا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: کمیته اخلاق، کلیه مواردی که می‌‌‌‌تواند منجر به آسیب‌‌‌رسانی به افراد شود و مخاطراتی که با جان و سلامت انسان‌‌‌ها سرو کار دارد را در پژوهش‌‌‌‌های پزشکی مورد بررسی قرار داده و کد اخلاق را به پژوهش‌‌‌های برتر در حوزه پزشکی اعطا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اعطای بیشترین کد اخلاق به بخش پژوهش علوم پزشکی واحد خوراسگان گفت: کمیته‌‌‌‌‌های اخلاق در پژوهش‌‌‌‌‌‌های زیست پزشکی در سه سطح سازمانی، دانشگاهی و ملی تشکیل می‌شود. موضوعی که در دانشگاه آزاد اسلامی هم دنبال می‌‌‌شود. حفظ اخلاق در پژوهش از جمله نگرانی‌‌‌هایی بود که دانشگاه آزاد را بر آن داشت تا این موضوع را پیگیری کند.

وی تشریح کرد: طرح تحقیقاتی و پژوهشی بسیاری در حوزه پزشکی و علوم پزشکی از جمله دندان‌‌‌پزشکی، روان‌‌‌شناسی و پرستاری داریم. واحدهای استان هم در این حوزه‌‌‌ها فعالیت دارند و کمیته اخلاق مرتب در این حوزه‌‌ها تشکیل جلسه داده، کد اخلاق برای دریافت مقالات توسط ژونال‌‌ها موثر بوده و منجر به اعتباربخشی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه درباره نحوه دریافت کد اخلاق در پژوهش‌‌‌‌‌‌های پزشکی خاطرنشان کرد: کمیته اخلاق، کلیه مواردی که می‌‌‌‌تواند منجر به آسیب‌‌‌رسانی به افراد شود و مخاطراتی که با جان و سلامت انسان‌‌‌ها سرو کار دارد را در پژوهش‌‌‌‌های پزشکی مورد بررسی قرار داده و بر مبنای آن، پس از داوری و ارزیابی، کد اخلاق را به پژوهش‌‌‌های برتر در حوزه پزشکی اعطا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. پیگیری مداوم در این امر، منجر به بررسی پژوهش‌‌‌های حوزه پزشکی در واحدهای استان اصفهان و دریافت کد اخلاق در این حوزه شده است.

نجفی تصریح کرد: براساس گزارش عملکرد کمیته‌‌‌‌های سازمانی اخلاق که مربوط به واحدهای دانشگاهی است،۵۰ واحد دانشگاهی در ۲۴ استان کشور دارای کد کمیته اخلاق سازمانی از معاونت علوم پزشکی دانشگاه بوده که در سامانه ملی کمیته اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌‌‌‌ثبت رسیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تاکید کرد: بیشترین کدهای اخلاق اختصاص داده شده به پژوهش‌‌‌های پزشکی به ترتیب مربوط به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، واحد علوم و تحقیقات تهران و واحد خوراسگان است که نشان‌‌‌‌‌دهنده فعالیت مداوم این واحدهای دانشگاهی در حوزه پژوهش‌‌‌‌‌‌‌های پزشکی است.

گفتنی است، معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در شهریور ماه سال ۱۳۹۴ موفق به کسب اعتبارنامه با صلاحیت کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاهی با کد اختصاصی IR.IAU.REC از کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت شده است و مسئولیت بررسی و اعطای کد اختصاصی به واحدهای دانشگاهی تحت عنوان کمیته اخلاق سازمانی را بر عهده دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1058998

وب گردی

وب گردی