مراقب تبلیغات غذایی آنلاین باشید

امروزه شرکت‌ها با پیشرفت بازاریابی به دنبال ارائه محصولات خود به صورت آنلاین هستند بررسی دانشمندان در مورد پروبیوتیک‌ها نشان می‌دهد که این اطلاعات اغلب گمراه کننده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با افزایش محبوبیت پروبیوتیک‌ها مطالعات جدیدی در این زمینه صورت گرفته که دانشمندان به بررسی قابلیت اطمینان اطلاعات آنلاین ارائه شده می‌پردازد. دانشمندان دریافتند که اکثر وب سایت‌های برتر اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که فاقد مدارک علمی است.

با افزایش علاقه‌مندی محققان به نقش باکتری‌های روده و به موازات آن افزایش شهرت میکروبیوم‌، پروبیوتیک‌ها نیز محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. پروبیوتیک‌ها ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که تولیدکنندگان معمولاً آن را به انواع غذاها مانند ماست اضافه می‌کنند. اطلاعات بازاریابی این پروبیوتیک‌ها غالباً حاوی مجموعه‌ای از ادعاهای بهداشتی از بهبود سلامت گوارش گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن است.

ادعاها و دقت مورد بررسی قرار گرفت

پروبیوتیک اکنون به تجارت بزرگی تبدیل شده است. در سال 2017، طبق گفته نویسندگان مطالعه اخیر، بازار این ارگانیسم زنده در ایالات متحده بیش از 40 میلیارد دلار ارزش داشت.مانند بسیاری از محصولات ارائه شده امروزه، فروش و بازاریابی آنلاین نقش مهمی دارند. با توجه به این موضوع، محققان دانشکده پزشکی برایتون و ساسکس در انگلستان ادعاهای آنلاین را درباره این محصولات ارزیابی کردند.

آن‌ها اطلاعاتی را از صفحات وب‌سایت‌های برتر در جستجوهای گوگل جمع آوری کردند. آن‌ها ابتدا صفحات را برای سنجیدن صحت و کامل بودن تحلیل کردند. در مرحله بعد اطلاعات را در برابر کتابخانه « Cochrane» که یک پایگاه داده اطلاعات پزشکی مبتنی بر شواهد است، بررسی کردند.

«میشل گلدمن» نویسنده این مطالعه اعلام کرد که ما 150صفحه اول جستجوی گوگل در مورد پروبیوتیک‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم. شواهد علمی در مورد اثر پروبیوتیک‌ها در مقابل بیماری‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های این مطالعه در مجله «Frontiers in Medicine» منتشر شد.

نوع سایت اهمیت دارد

دانشمندان دریافتند که بیشتر 150 وب سایت برتر مبتنی بر اخبار یا تجاری بودند. به طور کلی، سایت‌های خبری و تجاری کمترین منبع اطلاعاتی را دارند زیرا به ندرت در مورد مسائل نظارتی یا عوارض جانبی برای افراد آسیب پذیر اطلاعاتی ارائه می‌دهند.

از 150 صفحه وب‌سایت، تنها 40درصد عنوان کردند که فواید پروبیوتیک‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز دارند؛ 35درصد به منابع علمی ارجاع دادند؛ تنها 25درصد موارد عوارض جانبی احتمالی و فقط 15درصد موارد مقررات نظارتی را عنوان کرده بودند.

وب سایت‌های تجاری در چهار دسته تحت پوشش بالا کمترین امتیاز را کسب کردند. در 10 نتیجه برتر گوگل، امتیازات بالاتر بود.

نویسندگان توضیح می‌دهند که الگوریتم‌های گوگل برای اطمینان از اطلاعات ارائه شده توسط پورتال‌های بهداشتی سلامت، به خوبی عمل کرده‌اند به طوری‌که نتیجه 10 جستجوی اول گوگل درگاه‌های معتبر بهداشتی بودند.

با این حال این واقعیت که حجم زیادی از اطلاعات تجاری‌گرا وجود دارد، برای مصرف‌کنندگان که در جستجوی پاسخ‌های صادقانه هستند، مشکل ساز است.

شواهد موجود نیست

محققان ادعاهای خاص سلامتی را با جزئیات بیشتر بررسی کردند. اگرچه وب سایت‌ها در مورد پروبیوتیک‌ها به درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها اشاره کرده‌اند؛ اما شواهد و مدارک در مورد آن وجود ندارد.

تا به امروز، شواهد، فقط به مفید بودن استفاده از پروبیوتیک‌ها برای درمان تعداد معدودی بیماری‌ها از جمله اسهال عفونی و انتروکولیت نکروزان در نوزادان نارس اشاره کرده‌اند. حتی در این موارد نیز لازم است دانشمندان تحقیقات بیشتری انجام دهند.

93 وب‌سایت ادعا کرده‌اند که پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. به گفته دانشمندان این امر در مطالعات بالینی به سختی مورد بررسی قرار گرفته است.

به همین ترتیب، تعداد قابل توجهی از وب سایت‌ها ادعا کردند که پروبیوتیک‌ها ممکن است به رفع اختلالات روانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کنند، اما در مورد این‌ها هم شواهد قطعی وجود ندارد. درمجموع، 325 ادعای خاص سلامتی در صفحات وب وجود داشت و شواهد علمی اثبات شده فقط 23درصد و در 20درصد هیچ پایه و اساسی نداشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059052

وب گردی

وب گردی