اولویت‌های پژوهشی در طب سنتی ایرانی کدامند؟

چند سالی است که طب سنتی به فضای آکادمیک هم راه خود را باز کرده و چندین دانشکده و مرکز تحقیقاتی در این حوزه شکل گرفته است. در این گزارش سعی شده اولویت‌ها و فعالیت‌های پژوهشی چند دانشکده و مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه طب سنتی بررسی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پژوهش‌های طب سنتی ایرانی در چند زیرشاخه اصلی مانند گوارش، غدد و متابولیسم، بیماری‌های زنان، اطفال، مجاری تنفسی، اعصاب و روان، استخوان‌ها و مفاصل، پوست و مو، بیماری‌های مردان، کلیه، دهان و دندان و قلب و عروق انجام می‌شود. دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس، دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اصلی‌ترین مراکز پژوهش در این حوزه هستند.

بنابر آن چه در سایت مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی آمده، در حوزه گوارش، تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی بیماری‌هایی همچون یبوست، نفخ، ریفلاکس، سوءهاضمه، بواسیر، زخم معده و دوازدهه، IBS، IBD، سنگ کیسه صفرا و کبد چرب در اولویت است.

دیابت و چاقی، هیپرلیپیدمی و هایپوتیروئید هم از موضوعات پژوهشی‌ هستند که در حوزه غدد و متابولیسم بررسی می‌شود. علاوه بر آن در پژوهشی‌هایی که محققان طب سنتی پیرامون بیماری‌های زنان و مردان انجام می‌دهند به ترتیب موضوعاتی همچون ناباروری زنان، یائسگی زودرس، دیسمنوره و PMS و ناباروری مردان و ضعف قوای جنسی در اولویت است.

یبوست و بی‌اشتهایی کودکان و زردی نوزادان هم از جمله اولویت‌های پژوهشی پژوهشگران طب سنتی در حوزه بیماری‌های کودکان است. در زمینه بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های اعصاب و روان به ترتیب زکام، آسم و آلرژی‌ها و همچنین بی‌قوایی، افسردگی و اضطراب بررسی می‌شود.

در سایت مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ پزشکی جزئیات ۱۰۹ طرح پژوهشی که از تاریخ دی ماه 1388 تا مرداد 1396 مصوب شده، آمده است. براساس اطلاعات لیست پژوهش‌های این سایت که از آخرین به‌روزرسانی آن حدود دو سال گذشته، ۳۰ طرح پژوهشی داوری و اتمام یافته تلقی شده است. صرع در طب سینایی، بررسی بیماری سنگ کلیه و مثانه در طب سنتی ایران، تبیین قواعد ماساژ در طب سنتی ایران و سرگیجه از دیدگاه حکیم عقیلی خراسانی شیرازی بخشی از عناوین طرح‌های پژوهشی این مرکز است.

دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است نخستین دانشکده طب سنتی در ایران است. در وب‌سایت این دانشکده، عناوین ۱۰ طرح پژوهشی مشخص شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به تدوین قواعد تغذیه در بیماری‌ها براساس مبانی طب سنتی ایرانی و بررسی ابعاد نظری خلط دم براساس مبانی طب سنتی ایران اشاره کرد.

طرح‌های تحقیقاتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در سه زمینه طب سنتی، داروسازی سنتی و اخلاق پزشکی مصوب شده است. بر اساس آن چه در وب‌سایت این دانشکده آمده تاکنون ۳۴ طرح پژوهشی این مرکز پایان یافته و ۲۱ طرح تحقیقاتی در حال اجرا است. چگونگی تنوع غذایی در یک وعده در دیدگاه طب سنتی ایران، اسباب و علل نازایی از منظر طب سنتی ایران و بررسی اثر ورزش بر آسم از دیدگاه طب سنتی عناوین برخی مقالاتی است که در وب‌سایت دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک مرکز تحقیقات طب سنتی و مفردات پزشکی نیز دارد که معرفی داروهای جدید طبیعی از طریق فرمولاسیون، کنترل فیزیکو شیمیایی، احیاء متون طب سنتی ایران و بررسی محتوای آن‌ها با روش‌های مدرن و کارآزمایی بالینی و مستند سازی مداخلات درمانی طب سنتی از اولویت‌های آن تعریف شده است.

فعالیت‌های پژوهشی در حوزه طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در حال پیگیری است. این دانشکده برای سال ۱۳۹۸، ۱۱ طرح پژوهشی مصوب داشته است. سه گروه پژوهشی با عناوین گروه پژوهشی اطفال، گروه پژوهشی پارکینسون و گروه پژوهشی سندرم متابولیک در این دانشکده وجود دارد.

براساس اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، طب سنتی ایرانی مکتبی شامل روش‌های تشخیصی، سبب ‌شناسی و درمان با تکیه بر تفاوت‌های بین فردی در حفظ سلامت و درمان بیماری‌ها و متکی بر پشتوانه علمی ایرانیان و ملل دیگر است که به جنبه‌های اخلاقی و تربیتی و آموزه‌های اسلامی نیز توجه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059085

وب گردی

وب گردی