فضای مجازی می‌تواند در حوزه فساد شفافیت و توازن اطلاعات ایجاد کند

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی باعث مطرح شدن بیشتر فساد ها شده است، گفت: صدای فساد از خود فساد بیشتر است و فضای مجازی می تواند در حوزه فساد شفاف سازی و توازن اطلاعات ایجاد کند ولی اگر مورد سوء استفاده قرار گیرد ممکن است دستاویزی برای جریانات رقیب سیاسی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه فساد با تولد بشر آغاز شده و در دوره های مختلف هم وجود داشته است، گفت: ما در کشور در حوزه فساد در مرحله گذار قرار داریم و جامعه در حال حرکت به سمت جامعه سالم است، البته باید سرعت این حرکت بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی باعث مطرح شدن بیشتر فساد ها شده است، افزود: صدای فساد از خود فساد بیشتر است و فضای مجازی می تواند در حوزه فساد شفاف سازی و توازن اطلاعات ایجاد کند ولی اگر مورد سوء استفاده قرار گیرد ممکن است دستاویزی برای جریانات رقیب سیاسی شود و به عنوان یک ابزار از آن استفاده کنند.

در جامعه بی عدالت ناامیدی ایجاد می شود

پالیزدار نیز در بخش دیگر از این نشست با اشاره به اینکه محصول فساد تبعیض است، گفت: در جامعه بی عدالت ناامیدی ایجاد می شود که این احساس باعث از هم پاشیدن جوامع می شود.

وی با انتقاد از بزرگنمایی هایی که باعث فشار به جریان قضاوت در پرونده های فساد می شود، افزود: ما در جامعه تکنولوژی داریم اما فرهنگ و روش استفاده از آن هنوز وجود ندارد.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، مقاومت بدنه اجرایی در برابر تغییرات را نگرانی شغلی، انتفاع و داشتن اطلاعات برای حفط قدرت عنوان کرد و گفت: در ایران مبارزه با فساد از دهه 80 با رویکرد قهری آغاز شد در صورتی که برخورد، آخرین مرحله مبارزه با فساد است.

پالیزدار نیز با اشاره به اینکه تا نیت ها و افکار افراد درست نشود مشکل فساد وجود دارد، گفت: در وزارت آموزش و پرورش در این حوزه کاری انجام نشده است و اگر به خوب و درست زندگی کردن و شهروند خوب بودن در دوران مدرسه اولویت دهیم بخش عمده ای از این هزینه ها در آینده پرداخت نمی شود.

باید بر روی میل به فساد انسان بیشتر کار شود

وی افزود: اگر بر روی ضعف فرهنگی و میل به فساد برای زیاده خواهی و ارزش گذاری و هویت بخشی به مشاغل پایین دستی کار نکنیم، گویا هیچ کاری در این حوزه انجام نداده ایم.

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، تعارض منافع را یکی از موضوعات مهم این حوزه دانست و گفت: دولت لایحه تعارض منافع را تهیه و تصویب کرده و اگر در مجلس به قانون تبدیل شود می تواند تحول خوبی در این حوزه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در این حوزه عملکردها اثرگذار است نه بگم بگم ها، افزود: تعمیم همین نگاه و ایجاد شفافیت و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی به مبارزه با فساد کمک می کند.

پالیزدار به اعلام نهاد های بین المللی در حوزه رابطه دریافت مالیات و میزان فساد در کشورها اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام این نهادها در کشورهایی که مالیات کمتری پرداخت می شود فساد بالاتری وجود دارد.

وی به راه اندازی سامانه جامع مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور اشاره کرد و افزود: جای تعجب دارد که بخشی از قشر فرهیخته و تحصیل کرده هم از پرداخت مالیات امتناع می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059102

وب گردی

وب گردی