دانشگاه تجربیات بین المللی در حوزه علمی کاربردی و مهارتی را بومی سازی کند

قائم مقام وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه باید تجربیات بین المللی در حوزه علمی کاربردی و مهارتی را بومی سازی کند و از ظرفیت مراکز تحقیقاتی استفاده کند تا ایده یابی در مراکز نوآوری، انعطاف و تجربه دانشگاه های بین المللی کمک کند و بهترین نیروها را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، در حاشیه نشست روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در خراسان رضوی، ضمن تائید فعالیت های این دانشگاه از حمایت دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط وزارت علوم نیز خبر داد.

وی با تسلیت ایام فاطمیه و سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهدای سانحه هواپیمایی، ضمن قدردانی از فعالیت های موثر انجام گرفته در مجموعه دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: مجموعه فعالیت های کیفی سالهای اخیر این دانشگاه موجب شد تا به ماموریت اصلی خود در حوزه مهارت آموزی بازگردد و ما در وزارت علوم از فعالیت های انجام شده در این دانشگاه حمایت می کنیم چرا که در راستای اهداف کیفی سازی و ماموریت گرایی دانشگاه ها در وزارت علوم است.

قائم مقام وزیر علوم با اشاره به جمعیت دانشجویی در سالهای قبل گفت: تقاضای ورود به آموزش عالی در مقطعی از زمان باعث رشد بی رویه مراکز آموزش عالی و افت کیفیت در بسیاری از دانشگاههای کشور شد بطوری که آسیب های زیادی را تقریبا در همه سطوح زیر نظام آموزش عالی متحمل شدیم لذا در دولت یازدهم و دوازدهم وزارت علوم با شعار توسعه کیفی به اتخاذ سیاست هایی که منجر به کیفیت و پالایش آموزش عالی، ماموریت گرایی، ساماندهی و آمایش و شبکه سازی در نظام آموزش عالی باشد پرداخت.

عبدالرضا باقری عنوان کرد: لذا با توجه به مصوبات شورای انقلاب فرهنگی، برنامه ششم توسعه و اقتضای شرایط آموزش عالی کشور، وزارت علوم اقدام به ساماندهی و آمایش مراکز آموزش عالی کشور کرد که یکی از مهمترین برنامه ها ،توسعه کیفی دانشگاه های مهارتی و دانشگاه جامع علمی کاربردی که بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد بود. یکی از کاستی های آموزش عالی عدم تسلط مهارتی دانشجویانی بود که از مراکز آموزش عالی ما در سطح کشور فارغ التحصیل می شدند وزارت علوم، توسعه مهارتی در کنار آموزش نظری را برای تمام دانشگاههای کشور تعریف کرد

وی اظهار کرد: در حوزه مهارتی دو دانشگاه داریم که در این زمینه فعالیت دارند. دانشگاه فنی حرفه ای که قبلاً ذیل وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کرد و اکنون تحت نظارت وزارت علوم قرار گرفته و بیشتر به آموزش های عام می پردازد و دانشگاه جامع علمی کاربردی که بصورت تخصصی تر و جنبه اشتغال و در سطح آموزش عالی مهارتی فعالیت دارد ما در کشور نیازمند نیروی تخصصی تکنسین،کاردان و کارشناس فنی تخصصی هستیم و دانشگاه جامع علمی کاربردی با تربیت این نیروها برای رفع نیاز کشور فعالیت موثر و قابل حمایتی دارد که جای تقدیر نیز دارد.

قائم مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اهداف وزارت علوم، شبکه سازی دانشگاه های استان هاست که بصورت پراکنده قرار دارند تا استفاده مناسبی از امکانات و ظرفیت های آموزش عالی در سطح استانها انجام گیرد بسیاری از مراکز آموزش عالی دارای امکانات خوبی هستند اما دانشجوی کمی دارند و دانشگاههایی هستند که دانشجوی زیادی دارند و امکاناتشان کافی نیست و کفایت همه دانشجویان را نمی کند لذا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برنامه ریزی مناسبی است تا با رعایت قوانین و مقررات، دانشگاهها بتوانند در این شبکه سازی از امکانات همدیگر بهره مند شوند چراکه شبکه سازی آموزش عالی در راستای ماموریت گرایی و استفاده از منابع کشور امری ضروری و مورد تاکید این وزارتخانه است. مراکز آموزش علمی کاربردی که عمدتاً خصوصی و در جوار محیط کار است حتماً باید کیفیت را سرلوحه کار خود قرار دهند ما نیز از فعالیت های کیفی دانشگاه و مراکز حمایت می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دیدارهای وزیر علوم با رهبر انقلاب گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب در حوزه آموزش کشور کیفیت است و موکدا سفارش نمودند کیفیت را فدای هیچ چیزی نکنید و حسب شرایط کشور همین موضوع را اقتضا می نماید.

عبدالرضا باقری افزود: توسعه مراکز نوآوری مورد تاکید وزارت علوم است که دانشگاه جامع علمی کاربردی در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و امید است این روند ادامه یابد چرا که باید بستری فراهم شود تا از ایده های قابل تبدیل به محصول و ثروت حمایت شوداین از وظایف دانشگاههاست که از کوچکترین ایده های دانشجویان و مدرسان حمایت به عمل اورد.

وی گفت: یکی دیگر از کارهای موثر این است که پایش شود که چه تعدادی از دانشجویان در حوزه مهارت و دانش آموختگی خود مشغول به کار شدند و یا کارآفرینی کردند که با بررسی این موضوعات کاستی ها و آسیبها نیز مشخص می شود و برای این آسیب ها برنامه ریزی خواهد شد.

قائم مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: یکی از مهمترین امتیازات دانشگاه جامع علمی کاربردی، انعطاف پذیری آن است چرا شرایط دانشگاه اقتضا می کند که شرایط ثابتی نداشته باشد و باتوجه به نیاز و تقاضای جامعه رشته تدوین کند و برنامه ریزی کند. لذا کیفیت مهارتی و بروزرسانی این کیفیت ها از برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی است زیرا نمی شود در روزگاری که مثلا ماشین های هیبریدی به بازار می آیند به دانشجو آموزش دوره های تعمیرخودرو کلاسیک داد و باید آموزش های دانشجویی بروز باشد.

قائم مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: دانشگاه باید تجربیات بین المللی در حوزه علمی کاربردی و مهارتی را بومی سازی کند و از ظرفیت مراکز تحقیقاتی استفاده کند تا ایده یابی در مراکز نوآوری، انعطاف و تجربه دانشگاه های بین المللی کمک کندو بهترین نیروها را تربیت و به جامعه تحویل نماید. ما در وزارت علوم نیز از این فعالیت دانشگاه حمایت می کنیم چرا که در راستای ماموریت ها و اهداف تعیین شده وزارت علوم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059109

وب گردی

وب گردی