مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 5 بهمن

«رقابت ۴۸۱ هزار نفر در کنکور ارشد ۹۹، حل مسئله ۴۰۰ واحد صنعتی در یک کلینیک تخصصی و دانشگاه‌های دولتی و چالش درآمدهای غیرشهریه‌ای» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 5 بهمن به شرح زیر است:

دانشگاه‌های دولتی و چالش درآمدهای غیرشهریه‌ای

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، بررسی بودجه درآمدی 10 دانشگاه بزرگ تهران نشان داد؛ دولت سهم بالایی را برای درآمدهای شهریه‌ای و خدماتی در نظر گرفته است. این مساله از آنجا نشأت می‌گیرد که بودجه دولتی نمی‌تواند تمام هزینه‌های دانشگاه‌ها را پوشش دهد، لذا دولت‌ها ترجیح می‌دهند به جای اختصاص بودجه، نهادها را به‌سمت درآمدزایی و تامین بودجه موردنیاز خود ببرند؛ به‌طور مثال در لایحه درآمدی دانشگاه‌های کشور، دانشگاه تهران باید با ارائه خدمات مختلف، 308 میلیارد تومان درآمد کسب کند! مسئله‌ای که جدای از محقق شدن آن، دولت رسما دانشگاه‌های دولتی را که دانشگاه‌های «نخبگانی» هستند، مامور به درآمدزایی به هر شیوه‌ای کرده است.

خبرنگار در این عنوان، موضع‌گیری‌های روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور را بررسی کرده است، این موضع‌گیری‌ها یک معنی بیشتر نمی‌دهد و آن هم این است که وابستگی شدید دانشگاه‌ها به شیر نفت مدیران دانشگاهی را در تعریف جایگزین‌های مالی و اعتباری بی‌انگیزه کرده است، هر از چندگاهی خبرهایی از قراردادهایی میان دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی منتشر می‌شود، اما کمتر رئیس دانشگاهی از اداره دانشگاه به صورت «غیرنفتی» سخن گفته است.

چندی پیش مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم آمارهایی تازه از میزان قراردادهای میان دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی و اجتماعی ارائه داد. براساس این آمارها ۲۰ دانشگاه در مجموع ۶ هزار و ۸۵۳ قرارداد ارتباط با صنعت و جامعه را در دست اجرا دارند که دانشگاه تهران، صنعتی‌شریف و صنعتی اصفهان دارای بیشترین قرارداد هستند. البته در این گزارش عدد و رقم‌های قابل‌توجهی عنوان می‌شود. این مدیر وزارت علوم مدعی می‌شود: «قراردادهای ارتباط با صنعت در جامعه در یک سال گذشته بیش از هشت هزار قرارداد بوده، از سوی دیگر مبلغ این قراردادها از سال ۹۲ از ۳۳۵ میلیارد تومان در مسیر رشد قرار گرفته تا اینکه در سال گذشته به ۱۹۵۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.»

این درحالی است که وی چندی قبل در مصاحبه‌ای با فارس عدد و رقم‌های دیگری را مطرح می‌کند: «در سال 96 چهار هزار و 723 قرارداد بین دانشگاه‌های سراسر کشور و صنعت منعقد شده که درآمد حاصل از این قراردادها در یک سال 952 میلیون تومان بوده است. این درحالی است که تعداد قراردادها در سال 95 حدود چهار هزار و 249 و درآمد حاصل از آنها 863 میلیون تومان بوده است.»

عدد و رقم‌های متناقض درآمدی دانشگاه‌ها و اعلام نشدن دقیق آن دو برداشت عمده می‌تواند داشته باشد؛ اول اینکه یکی از دلایل عدم تخصیص کل بودجه در نظر گرفته‌شده دولت برای یک دانشگاه شاید ناشی از نبود گزارش‌های دقیق دانشگاه‌ها از میزان واقعی بودجه برای انجام امور جاری خود باشد، موضوعی که در برخی مصاحبه‌های مسئولان دانشگاهی نیز دیده می‌شود، به‌طور مثال معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران چندی پیش در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها گفت: «در سال جاری دانشگاه تهران تاکنون با درآمدهای اختصاصی توانسته خود را اداره کند.» درآمدهایی که هیچ‌گاه به صورت دقیق و تفصیلی از سوی دانشگاه‌ها منتشر نمی‌شود! نکته دوم همین عدم شفافیت مقدار نهایی درآمدها، قطعا یکی از دلایل بی‌انگیزگی منابع درآمدزایی قابل اتکا همچون خیرین، اوقاف و مراکز صنعتی خواهد بود.

حل مسئله ۴۰۰ واحد صنعتی در یک کلینیک تخصصی

حدود دو سالی از تلفیق واحد رباط‌کریم دانشگاه آزاد اسلامی در راستای طرح ناحیه‌بندی زیر نظر واحد پرند می‌گذرد که این تلفیق براساس سیاست دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد برای آنکه برخی از واحدهای کوچک‌تر ذیل واحدهای بزرگ‌تر همجوار قرار گیرند و به همین جهت واحد رباط‌کریم با واحد پرند تلفیق مدیریتی شد. واحد رباط‌کریم حدود 2000 دانشجو و واحد پرند نیز حدود 8000 دانشجو دارد که دارای برخی رشته‌های مشابه و غیرمشابه نیز هستند و همین نکته باعث تلفیق آنان شده بود. بنده نیز حدود 18 ماه است مدیریت این دو واحد را برعهده گرفته‌ام. واحد پرند یکی از واحدهای جوار صنعت برای دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می‌آید و از همین‌رو به‌لحاظ امکانات آزمایشگاهی خوب رشد کرده است.

این دانشگاه دارای چهار دانشکده علوم زیستی، فنی مهندسی، فناوری اطلاعات و علوم انسانی است که بیشترین جمعیت دانشجویی آن در دانشکده فنی و علوم انسانی با حدود 80 درصد جمعیت دانشجویی در این دو دانشکده قرار گرفته است. آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این واحد دانشگاهی در حوزه علوم زیستی هشت آزمایشگاه، در حوزه فنی مهندسی 6 آزمایشگاه، در حوزه‌ آی‌تی سه آزمایشگاه و مجموعا دارای 6 کارگاه تخصصی فنی و مکانیک است. یکی از امتیازاتی که سابقا در این دانشگاه به‌صورت فعال و دارای نیروی موثر بوده، بحث رباتیک آن بود که همیشه در مسابقات ملی و بین‌المللی رتبه کسب می‌کرد و دانشجویان فعالی نیز داشت، ولی متاسفانه از حدود پنج سال گذشته دچار یک افتی شده که اکثرا به‌دلیل بی‌توجهی مدیریتی بوده است، اما درصدد فعال‌سازی آن هستیم و تا آینده‌ای نزدیک دوباره به همان سطح خواهیم رساند. امتیاز دیگر واحد پرند در درجه اول فضای بسیار خوب و دانشگاهی آن است.

با توجه به اینکه واحدهای زیادی در سطح استان تهران وجود دارد، واحد پرند یکی از دانشگاه‌های زیبا، خوب و دارای فضای دانشگاهی و دانشجویی است. امتیاز بعدی واحد پرند بحث صنعتی بودن آن است. با توجه به سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی و به‌ویژه تاکیدات رهبری مبنی‌بر ارتباط دانشگاه با صنعت برای اولین بار کلینیک تخصصی صنعتی را در واحد پرند برای ایام دهه فجر افتتاح خواهیم کرد؛ یعنی در حال حاضر در سطح کشور کلینیک تخصصی صنعتی به‌دلیل وجود شهرک‌های اطراف این دانشگاه فقط در واحد پرند به وجود خواهد آمد. در اطراف این دانشگاه شهرک‌ها و مراکز صنعتی و تولیدی بسیار زیادی هستند و به همین دلیل نیاز بود کلینیک تخصصی برای رفع مشکلات راه‌اندازی شود. از سویی این شهرک‌ها و مراکز صنعتی نیز به دانشگاه درخواست داده بودند و قطعا آنها نیز استقبال خواهند کرد.

این کلینیک تخصصی با چهار هدف اصلی با عنوان عملیاتی شدن بحث ارتباط دانشگاه و صنعت، معرفی اساتید برجسته‌ای که توانایی برقراری رابطه مطلوب با صنعت را ندارند، دسترسی آسان صنعتگران به نیروهای متخصص اعم از اساتید و دانشجویان توانمند دانشگاهی و فروش دستاوردهایی که به‌طور سیستماتیک در دانشگاه به وجود آمده‌اند، با این کلینیک تخصصی به وقوع خواهد پیوست و دانشجویان توانمند نیز می‌توانند از این طریق به صنعت وصل شوند. اگر ما بتوانیم مساله جدی ارتباط بین صعنت و دانشگاه را تقویت کنیم هم کمکی برای دانشگاه به حساب می‌آید و هم برای صنعتگران یک نوآوری و فضای جدید توام با علم را به ارمغان خواهیم آورد.

در این کلینیک تخصصی باتوجه به رشته‌هایی که در دانشگاه داریم اعم از صنایع، نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر، مکانیک، خودرو، حقوق، مترجمی زبان انگلیسی، عمران و معماری دانشجویان از نزدیک با ضعف‌ها و قوت‌های صنعت آشنا خواهند شد، می‌توانند به‌خوبی روی این مساله تاکید کنند که برهمان اساس از نظریات دانشگاهی و علم اساتید استفاده لازم را به عمل بیاورند تا مشکلات صنعت مرتفع شود. از سویی دیگر می‌تواند درآمدی نیز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما داشته باشد، چراکه ما با تفاهمنامه‌ای که با شرکت عمران و صنایع پرند داشته‌ایم می‌توانیم درآمد دانشگاهی، همکاران علمی و همچنین درآمدی برای دانشجویان نیز به ارمغان بیاوریم، چراکه 380 شهرک صنعتی در اطراف شهر پرند فعالیت دارند که می‌توانند برای دانشگاه بسیار مفید باشند و دانشگاه نیز برای آنها مثبت عمل خواهد کرد.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 5 بهمن به شرح زیر است:

رقابت ۴۸۱ هزار نفر در کنکور ارشد ۹۹

این عنوان روزنامه آفرینش، به آمار ثبت‌نام کنکور ارشد پرداخته است. به منظور فراهم آوردن فرصت برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ و مرحله اول بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور مهلت مجدد ثبت‌نام در در روزهای دوشنبه ۱۴ بهمن تا روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در نظر گرفته شده است.

داوطلبان می‌توانند در بازه زمانی اعلام شده با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و مطالعه دفترچه راهنما نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

در مرحله اول ثبت‌نام در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته و مرحله اول بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور تعداد ۴۸۱ هزار و ۷۷ داوطلب ثبت‌نام کردند که از این ۲۴۹ هزار و ۴۰۴ نفر زن و ۲۳۱ هزار و ۶۷۳ نفر مرد هستند.

از تعداد ۴۸۱ هزار و ۷۷ داوطلب، تعداد ۳۲ هزار و ۶۳۲ داوطلب نیز علاقمندی خود را به شرکت در کدرشته دوم اعلام کرده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۲۲ نفر زن و ۱۷ هزار و ۹۱۲ نفر مرد هستند.

همچنین از تعداد ۴۸۱ هزار و ۷۷ داوطلبی که در این دوره از آزمون کارشناسی ارشد ثبت‌نام کرده‌اند تعداد ۱۵۸ هزار و ۵۷۱ نفر علاقمندی خود را برای شرکت در کدرشته‌های دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی اعلام کرده‌اند که از این تعداد، ۸۲ هزار و ۱۸۰ نفر زن و ۷۶ هزار و ۳۹۱ نفر مرد هستند.

از تعداد ۴۸۱ هزار و ۷۷ داوطلب که در آزمون کارشناسی ارشد و مرحله اول بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور ثبت‌نام کرده‌اند تعداد ۱ هزار و ۷۷۱ داوطلب در بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

ادامه ثبت‌نام اینترنتی آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی تا 10 بهمن

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، ثبت‌نام اینترنتی سیزدهمین دوره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران که از اول دی ماه ۹۸ آغاز شده بود و تا سه شنبه اول بهمن ماه ۹۸ ادامه داشت، تا ۱۰ بهمن ماه ۹۸ تمدید شد.

داوطلبان با مراجعه به سایت معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و اسکن مدارک لازم مطابق اطلاعیه‌های منتشر شده در این باره می‌توانند نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. هرگونه مغایرت مدارک ارائه شده با دستورالعمل موجب لغو ثبت‌نام از طرف دانشگاه خواهد شد.

پرداخت الکترونیکی مبلغ ۵۰۰ هزار ریال (۵۰ هزار تومان) از طریق سامانه ثبت‌نام، برگ ثبت‌نام تکمیل شده (درج شده در اطلاعیه و الصاق یک قطعه عکس ۴*۳ روی فرم ثبت‌نام)، مدرک معتبر که نشان دهنده معدل کل مقطع دیپلم متوسطه باشد. (معدل پیش دانشگاهی مد نظر نیست)، مدرک معتبر که نشان دهنده معدل مقطع کارشناسی رشته‌های مورد پذیرش باشد و کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم برای داوطلبان مرد از جمله مدارک مورد نیاز است.

همچنین مدرک پایان و یا معافیت از طرح برای مشمولان طرح نیروی انسانی از دیگر مدارک ثبت‌نام است. داوطلبانی که مشغول گذراندن طرح نیروی انسانی هستند در صورت قبولی، هنگام ثبت‌نام در دانشگاه ملزم به ترخیص از طرح هستند.

داوطلبانی که مدرک زبان ندارند می‌توانند به صورت مشروط در آزمون شرکت کنند. در صورت قبولی، ارائه مدرک زبان در هنگام ثبت‌نام در دانشگاه ضروری است در غیر اینصورت قبولی آن‌ها لغو خواهد شد.

لازم به ذکر است آزمون سیزدهمین دوره پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059127

وب گردی

وب گردی