دانشگاه‌ها فرهنگ کارآفرینی را به جامعه تزریق کنند

سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانش آموخته ها و خانواده های آنان درک کنند که فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد، آمادگی و تخصص لازم برای کسب و کار و اشتغال زایی را دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بوشهر، قباد بهزادی‌پور سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین جلسه شورای اقتصاد و سرمایه گذاری استان بوشهر با بیان اینکه به منظور ترغیب شرکت تمامی واحدهای دانشگاهی در مقوله توسعه فناوری در واحدها، برخی از استان های کشور به عنوان پایلوت دانشگاه انتخاب و معرفی شده اند، گفت: استان بوشهر با توجه به زیرساخت های دانشگاهی و مزیت های متعدد استانی می تواند به عنوان یکی از پایلوت های مهم در دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شود.

وی ادامه داد: در بهمن ماه امسال 4 چالش ملی فناوری در سطح ملی انجام خواهد شد که استان بوشهر می تواند چالش پنجم را مطرح و اجرا کند.

بهزادی پور با اشاره به اینکه نیاز به فناوری در پتانسیل اعضاء هیأت علمی و نیازسنجی صنایع منطقه (پویش کارآفرینی) دیده می شود، تصریح کرد: پتانسیل دانشگاهی، اقلیم منطقه و نیاز صنایع باید به طور کامل و مشخص دیده و بیان شود تا در برنامه کلان کشوری مد نظر قرار گیرد.

سرپرست اداره کل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در دهه های گذشته با این استدلال که دانشگاه ها باید به تربیت نیروی کار برای دولت بپردازند، از دانشگاه تنها توقع آموزش داشتند که معاونت آموزشی این وظیفه را در دانشگاه عهده دار بود. اما با اشباع شدن نیروی کار ادارات دولتی، دانشگاه نسل دوم و توسعه تحصیلات تکمیلی یعنی تربیت دانش آموخته برای صنایع مدنظر قرار گرفت و از این رو معاونت پژوهش به عنوان عنصر اصلی در دانشگاه متولد شد.

بهزادی پور ادامه داد: در حال حاضر ادارات و صنایع در پذیرش نیروی کار اشباع شده و نیاز جدیدی در این حوزه ندارند، باید فارغ التحصیلان دانشگاه متخصص و کارآفرین باشند و دانشگاه نسل سوم و چهارم در کشور و در کنار آن زیرساختی تخصصی به نام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری به عنوان یک نیاز مطرح شد.

وی افزود: این معاونت با هدف تحقق شعار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یعنی « دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی کارآفرین و هر دانشجو یک تخصص و یک مهارت کسب و کار» شکل گرفته است.

بهزادی پور خاطرنشان کرد: حدود 500 هسته فناور، 420 واحد فناور و 80 شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی در حال فعالیت است و کسب درآمدهای غیرشهریه ای(اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان) و افزایش درآمدهای شهریه ای در معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری مورد توجه است.

وی تأکید کرد: باید فرهنگ کارآفرینی در جامعه از طریق دانشگاه ترویج شود، یعنی اینکه دانش آموخته ها و خانواده های آنان درک کنند که فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی و تخصص لازم برای کسب و کار و اشتغال زایی را دارند. همچنین دانشگاه آنها را در تأسیس شرکت یاری خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059149

وب گردی

وب گردی