حل مسائل پیچیده با استفاده از استراتژی کوانتومی

دانشمندان توانستند با استفاده از استراتژی کوانتومی راه حل‌های ارائه شده برای مسائل غیر‌قابل حل را تایید کنند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، استراتژی کوانتومی از نظر تئوری، می‌تواند راه حل‌ مسائل غیرقابل حل را تأیید کند. دانشمندان طی مطالعه‌ای جدید توانستند سؤالات مربوط به فیزیک، علوم کامپیوتر و ریاضیات را برطرف کنند.

رویاهای دانشمندان علوم رایانه، قدرت مکانیک کوانتومی را فاش کرده است. تصور کنید که با یک فرد همه‌چیزدان مواجه هستید که برای مسائل پیچیده غیر‌قابل‌حل توسط رایانه‌ها راه حل ارائه می‌دهد.

اکنون، دانشمندان علم رایانه اعلام کردند که مکانیک کوانتومی راهی برای تأیید سریع راه حل‌های یک کلاس فوق العاده گسترده از مسائل، (از جمله برخی از آن‌ها که در وهله اول غیرممکن است) فراهم می‌کند.

نتایج این تحقیقات سیزدهم ژانویه طی مقاله‌ای در «arXiv.org» منتشر شد. اگرچه این یافته نتیجه کاربردهای عملی واضحی ندارد؛ اما نتایج نظری آن تأثیر چشمگیری در پاسخ به سوالات حل نشده فیزیک و ریاضیات داشته است.

در علم رایانه حل برخی از مشکلات دشوار است؛ اما راه‌حل‌هایی دارد که به راحتی قابل بررسی است. بنابراین محققان سؤالاتی را با توجه به میزان دشوار بودن آن برای رایانه‌ها جهت تأیید پاسخ‌های پیش‌بینی شده طبقه‌بندی می‌کنند.

یک رایانه به تنهایی، فقط در تأیید راه‌حل‌ها عمل می‌کند؛ اما دانشمندان برای این‌کار چندین ترفند دارند. آن‌ها سناریوهایی را ایجاد کردند که رایانه یا شخصی که ادعا می‌کند راه حلی برای یک مشکل دارد(اثبات کننده) توسط شخصی که در تلاش برای بررسی راه حل است(تایید کننده) مورد سوال‌های پیاپی قرار می‌گیرد. این استراتژی که به عنوان یک اثبات تعاملی شناخته شده است، به دانشمندان رایانه این امکان را خواهد داد تا راه‌حل‌های مسائل دشوار برای رایانه‌ها را تایید کنند.

هنوز هم اثبات تعاملی قدرتمندتر، شامل چندین اثبات کننده است. این سناریو کمی شبیه به بازجویی پلیس از دو مظنون است که در اتاق‌های جداگانه نمی‌توانند پاسخ‌های خود را برای فریب یک بازپرس هماهنگ کنند.

«توماس ویدیدک» یکی از دانشمندان نظریه رایانه در Caltech اعلام کرد کلاس مسائل تایید شده از این طریق بسیار بزرگ است. برای بررسی راه حل‌های مسائل بزرگتر، اثبات کننده‌ها یک ارتباط کوانتومی(entanglement) را به اشتراک می‌گذارند؛ این مأمورها اتصال کوانتومی را به اشتراک می‌گذارند که باعث می‌شود دو شی به ظاهر مستقل به صورت همبسته رفتار کنند.

«اسکات آرنسون» دانشمند دانشگاه تگزاس در آستین اعلام کرد تاکنون مشخص نبود که چند مسئله با استفاده از درهم تنیدگی کوانتومی قابل اثبات است؛ اما نتایج نشان داد که تعداد مسائل غیر‌قابل‌تصوری قابل اثبات هستند. این گروه از مسائل (قابل شمارش بازگشتی) نامیده می‌شوند.

«هنری یوئن» دانشمند دانشگاه تورنتو، اعلام کرد که این روش شامل همه مسائل قابل حل توسط رایانه‌ها می‌شود. هیچ رایانه‌ای قادر به حل آن مسائل به طور کامل نیست؛ اما اگر دو اثبات کننده همه چیزدان درگیر راه حل باشند، شما را متقاعد خواهند کرد که این روش صحیح است.

« ویلیام اسلوفسترا» ریاضی‌دان دانشگاه واترلو کانادا اعلام کرد که این یافته‌ای واقعا هیجان‌انگیز و چیزی است که سال‌ها به دنبال آن بوده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059159

وب گردی

وب گردی