خودکفایی در تولید کیت‌های آزمایشگاهی با خودباوری پژوهشگران

عضو هیئت علمی واحد همدان گفت: کیت‌‌‌‌های مختلفی در حوزه‌‌های تشخیص بیماری‌‌‌های عفونی، قارچ و انگل تولیدمی‌‌‌کنیم که نمونه این کیت‌‌ها در حال حاضر به صورت وارداتی در کشور عرضه می‌‌‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایران سرزمینی است با استعدادهای فراوان که در دل این کشور پهناور، دانشگاه‌‌‌‌ها و مراکز علمی موجود، بستر‌‌‌ساز مهمی برای پرورش نخبگان و دانشمندانی است که با تکیه بر دانش بومی می‌‌توانند زمینه‌‌‌ساز خودکفایی در کشور شوند. دانشگاه‌‌‌‌‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با توجه به شرایط حساس کنونی و اعمال تحریم‌‌‌ها در ایران، بیش از هر زمان دیگری نیازمند تولید علم و توجه به دانش بومی برای رسیدن به توسعه و خودکفایی در همه امور هستند.

انجام امور پژوهشی و آزمایشگاهی نیازمند تجهیزات و لوازمی است که بسیاری از این امور به صورت وارداتی در کشور عرضه می‌‌‌شود. دانشجویان و اهالی علم و پژوهش ایران هم از دیر‌‌باز در پی کشف، اختراع و تامین لوازم مورد نیاز خود بودند و درسال‌‌های اخیر تکیه بر دانش بومی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. امروز در جایگاهی ایستادیم که در بسیاری از امور می‌‌‌‌توانیم بی‌‌‌نیاز به بیگانگان باشیم.

دانشگاه آزاد هم به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور با در اختیار داشتن تجهیزات آزمایشگاهی مناسب نسبت به دیگر مراکز آموزش عالی، گام‌‌های موثری در تولید علم برداشته و امروز در جایگاهی قرار گرفته که یکی از سکان‌‌های مهم تولید دانش و فناوری کشور را در دست گرفته است.

حسین وزینی عضو هیئت علمی واحد همدان در گفت‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌‌‌های پژوهشی خود برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز در کشور گفت: در حال حاضر، روی تولید کیت‌‌‌های مختلف آزمایشگاهی که برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌‌‌ها کاربرد دارد، فعالیت‌‌‌های مقدماتی را به پایان رساندم.

وی تشریح کرد: درصددیم تا کیت‌‌‌‌های مختلفی را در حوزه‌‌های تشخیص بیماری‌‌‌های عفونی، قارچ و انگل به تولید انبوه برسانیم. نمونه این کیت‌‌ها در حال حاضر به صورت وارداتی در کشور عرضه می‌‌‌شود که تولید این نمونه در ایران، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، منجر به استقلال و خودکفایی ایران در تامین این مواد مورد نیاز در آزمایشگاه‌‌ها می‌‌‌شود.

عضو هیئت علمی واحد همدان تاکید کرد: بیش از 10 مقاله بین‌‌‌المللی در حوزه تجهیزات پزشکی ارائه کردم که بسیاری از این امور پژوهشی را می‌‌توان در قالب طرح‌‌هایی که نقش موثری در رفع نیازهای موجود دارند به مرحله اجرا درآورد.

وزینی خاطرنشان کرد: تولید محلول‌‌‌‌‌های آزمایشگاهی برای تشخیص قند و چربی خون که در دستگاه‌‌‌های بیو‌‌‌شیمی خاص استفاده می‌‌شود از دیگر دستاوردهای مهم ما در امور پژوهشی محسوب می‌‌‌شود. اهمیت تولید این محصول در جایی است که شرکت‌‌های ارائه کننده این دستگاه‌‌‌ها با توجه به اعمال تحریم نسبت به ایران، قوانین سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌ای برای ارائه این محلول‌‌‌ها نسبت به ما اعمال می‌‌‌کنند؛ بنابراین ساخت این محصول در داخل، علاوه بر استقلال و خودکفایی برای ایران نشان‌‌‌دهنده توانمندی ما و عدم نیاز به بیگانگان است.

بدون تردید، رسیدن به نقطه خودکفایی و عدم نیاز به بیگانگان، نیازمند خودباوری و هدفمند بودن پژوهشگران جوان ایرانی و دانشجویانی است که سرمایه اصلی ارتقای ایران در عرصه‌‌‌های بین‌‌الملل محسوب می‌‌‌شوند و در راه آبادانی کشور قدم برمی‌‌‌‌‌دارند.

خبرنگار: صفر حسن زاده

انتهای پیام/

کد خبر: 1059169

وب گردی

وب گردی