کمبود هیئت‌علمی راه‌اندازی مجلات علوم انسانی را با کندی مواجه کرده است

مسئول هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان کمبود هیئت علمی را یکی از موانع راه اندازی مجلات علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی دانست.

علی اکبرطاهری مسئول هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت این هیئت در حوزه تعالی علوم انسانی اظهار کرد: هیئت اندیشه ورز استان سیستان بلوچستان، شهریورماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرد و از همان ابتدای کار، اعضا و ماموریت‌های هر عضو به طور مجزا مشخص شد که در چه حوزه‌ای فعالیت داشته باشند.

وی افزود: تا این لحظه نزدیک به 6 جلسه با 22 مصوبه پیرامون نشریات علوم انسانی، جذب دانشجو و توانمندسازی استادان علوم انسانی برگزار شده است.

طاهری ادامه داد: راه‌اندازی 3 مجله علمی و پژوهشی در حوزه حقوق، ادبیات فارسی و جغرافیا و همچنین ساماندهی و توانمند‌سازی استادان دانشگاهی از جمله مهم ترین مصوبات این جلسات بوده است. این مصوبات از طریق معاونت آموزشی و پژوهشی واحدها درحال پیگیری است.

مسئول هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی استان سیستان و بلوچستان درباره چالش‌های راه اندازی مجلات علمی و پژوهشی گفت: مشکلاتی مانند کمبود اعضای هیئت علمی و استادان علوم انسانی باعث شده است روند راه‌اندازی مجلات با کندی مواجه شود؛ اما امیدواریم طی یک سال آینده، شاهد راه‌اندازی 3 مجله علمی و پژوهشی در سطح واحدهای استان سیستان و بلوچستان باشیم.

وی با اشاره به لزوم توانمندسازی استادان علوم انسانی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای استادان درحوزه روش تحقیق و تدوین مقالات پژوهشی با همکاری معاونت علوم انسانی و هنر، از جمله اقداماتی است که در حوزه توانمندسازی استادان انجام خواهیم داد. در واقع تا توانمندسازی استادان انجام نشود، شاهد تحول و تعالی در علوم انسانی نخواهیم بود.

طاهری درباره جذب اعضای هیئت علمی علوم انسانی بیان کرد: یکی از مصوبات اصلی هیئت اندیشه ورز، جذب هیئت علمی در رشته آموزش ابتدایی وعلوم تربیتی بود چرا که دانشجویان زیادی در آن مشغول به تحصیل هستند. در این صورت می‌توانیم در مقاطع تحصیلات تکمیلی این رشته‌ها نیز جذب دانشجو داشته باشیم.

مسئول هیئت اندیشه ورز علوم انسانی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی و ترویجی تاکید کرد: دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی حدودا یک سال پیش در دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است که استادان علوم انسانی تا امروز، نزدیک به 70 موضوع را به این دبیرخانه ارسال کرده‌اند. تاکنون 50 موضوع در کمیته تصویب و 20 موضوع اجرایی شده است. بیشتر موضوعات ارسال شده مسئله محور بوده‌اند تا بتوانند زمینه ساز تعالی علوم انسانی باشند.

مسئول‌هیئت اندیشه‌ورز علوم انسانی استان سیستان و بلوچستان در پایان با اشاره به چالش‌ها و مشکلات فعالیت هیئت‌های اندیشه‌ورز خاطرنشان کرد: هیئت‌های اندیشه ورز باید به عنوان بازوی توانمند فکری در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند؛ به همین دلیل باید ساختار هیئت های اندیشه ورز در قالب چارت دانشگاه قرار گیرد تا فعالیت‌ها با سر و شکل بهتری انجام شود. البته تا امروز تعامل هیئت اندیشه ورز استان سیستان و بلوچستان با مسئولان استان در وضعیت مطلوبی قرار داشته است؛ اما اگر ساختار آن به عنوان یکی از بخش‌های اصلی معاونت علوم انسانی مورد توجه بیشتری قرار گیرد، موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059174

وب گردی

وب گردی