افزایش عمر کمپرسور توربین با پوشش نانومتری  داخلی

یک شرکت دانش بنیان موفق شد با استفاده از پوشش‌های چند لایه نانومتری عمر کمپرسور توربین رولزرویس را افزایش دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با توجه به شرایط تحریم، تامین قطعات مربوط به توربین‌های گازی با مشکلاتی روبه‌رو است، بنابراین شرکت‌های داخلی تلاش دارند تا با استفاده از فناوری‌های نوین عمر قطعات این توربین‌ها و کمپرسورهای آن‌ها را افزایش دهند.

در این راستا یک شرکت دانش بنیان موفق شده تا پره‌های بخش کمپرسور توربین گازی رولزرویس را با لایه‌های نانومتری پوشش داده و در نتیجه عمر کارکرد این پره‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

غلامرضا فولادوندی از مدیران این شرکت گفت: پره‌های کمپرسور توربین از جنس آلومینیوم بوده و به شدت در معرض خوردگی قرار دارند، در نتیجه برای محافظت آن‌ها از تفلون استفاده می‌شد. این شرکت مهندسی از پوشش نانومتری به جای تفلون استفاده کرده که این کار موجب بهبود این پره‌ها شده است. نتایج تست‌ها نشان داده است که پوشش نانومتری از پوشش‌های تفلون کارکرد بهتری دارند.

فولادوندی افزود: این پوشش‌ها با استفاده از روش PVD روی پره‌ها ایجاد شده‌اند که فناوری PVD نیز توسط یکی از شرکت‌های ایرانی در اختیار ما قرار داده شده است. بنابراین این پوشش‌دهی کاملا یک فناوری بومی است.

فولادوندی افزایش عمر پره‌های کمپرسور توربین رولزرویس را از نقطه‌نظر هزینه‌ای بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: زمانی که کمپرسور دچار مشکل می‌شود بار هزینه‌ای زیادی ایجاد می‌کند. از آنجایی که این کمپرسورها در وزارت نفت برای پمپاژ و انتقال نفت استفاده می‌شوند، هرگونه اختلال در آن اثرات منفی اقتصادی زیادی به دنبال دارد، در نتیجه این پوشش‌های نانومتری با افزایش دوام پره‌ها می‌توانند اثرات مثبت اقتصادی در چرخه کار ایجاد کنند.

فولادوندی این پوشش را روی قطعات دیگر که در آن‌ها از تفلون استفاده می‌شود، مناسب دانست.

توربین گاز، یک ماشین دوار بوده که براساس انرژی گازهای ناشی از احتراق کار می‌کند. هر توربین گاز شامل یک کمپرسور برای فشرده کردن هوا، یک محفظه احتراق برای مخلوط کردن هوا با سوخت و محترق‌ کردن آن و یک توربین برای تبدیل کردن انرژی گازهای داغ و فشرده به انرژی مکانیکی است. کمپرسورهای مورداستفاده در توربین گاز هوا را از اتمسفر مکیده و فشار آن را تا چندین برابر فشار اتمسفر بالا می‌برند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059175

وب گردی

وب گردی