پرتاب ۳ماهواره کوچک به فضا در آینده نزدیک/ دولت نباید در کار بخش خصوصی سنگ‌اندازی کند

حسین شهرابی فراهانی با اشاره به پرتاب سه ماهواره کوچک به فضا در آینده نزدیک گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است یکی از ماهواره‌ها در سال آینده و دو ماهواره دیگر نیز سال بعد در مدار قرار گیرد.

حسین شهرابی فراهانی مدیر‌عامل یک شرکت استارت‌آپی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه بیشتر فعالیت شرکت ما در حول محور طراحی و ساخت ماهواره است، اظهار کرد: بیشتر به دنبال یک منظومه پر تعداد ماهواره هستیم که در مدار پایین قرار گیرند تا به کمک این ماهواره‌ها بتوان ارتباطات مخابرات جهانی را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: رقبای طرح‌های مشابه ما کشورهای آمریکا، اروپا و کانادا و چند کشور دیگر هستند که این طرح‌ها طی سال‌های اخیر حیات دوباره به این حوزه بخشیده است. بنابراین به دنبال این هستیم که به‌ ‌جای برقراری ارتباط از طریق شبکه‌های زمینی ارتباطات را با ماهواره برقرار کنیم.

شهرابی فراهانی ادامه داد: برخی از کارشناسان معتقدند که در بحث حوزه فضایی انقلابی رخ داده و اصل انقلاب این است که کشورها به سمت ارزان سازی، کوچک سازی و پرتعدادسازی حرکت کرده‌اند. می‌توان گفت که صنعت فضایی شبیه حوزه هوایی شده است که روی ساخت پهپادهای کوچک کار می‌کنند و در حوزه فضایی چنین اتفاقاتی رخ داده است؛ بنابراین ایران به بهترین نحو می‌تواند وارد عرصه رقابتی در این حوزه شود؛ چرا که قراردادن ماهواره‌های کوچک در مدار پایین برای کشور یک قابلیت بالفعل بوده و در این زمینه نقصی جدی وجود ندارد.

مدیر عامل این شرکت استارت‌آپی با اشاره به اینکه ساخت ماهواره در سایز‌های کوچک برای کشور یک فرصت بوده و از این طریق می‌توانیم به سمت توسعه تکنولوژی این فناوری حرکت کنیم، گفت: استفاده از این فرصت‌ها میانبری برای کشور محسوب می‌شود که بتواند در عرصه جدید فضایی ایفای نقش کند. همچنین نکته مهم دیگر این که ساخت ماهواره بیشتر توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود نه شرکت‌های دولتی یا بخش‌های حاکمیتی؛ حتی در کشورهای پیشرو بخش خصوصی در این عرصه پررنگ بوده تا بخش حاکمیتی و دولتی. بنابراین این امر مهم در شرایط فعلی برای کشور یک فرصت تلقی می‌شود.

شهرابی گفت: شرکت‌های خصوصی که در عرصه ساخت و طراحی ماهواره ورود کردند نیاز به حمایت اساسی دارند؛ زیرا نگاه حمایتی نباید صرفا از نظر مادی باشد؛ بلکه نیاز به حمایت معنوی است که مسئولان از تولیدات ساخت داخل در پروژه‌های کلان استفاده بهینه داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان از شرکت‌های فعال در عرصه فضایی حمایت نمی‌کنند؛ این درحالی‌ست که صنعت فضایی نیاز به حمایت جدی دارد. از آنجا که دست دولت خالی است و حتی در پرداخت حقوق کارمندان با مشکل مواجه است در این میان تنها کاری که دولت می‌تواند برای بخش خصوصی انجام دهد، هدایت سرمایه‌گذاران به این سمت و سو و استفاده از دستاوردهای تولیدی آنها است.

مدیرعامل این شرکت استارت‌آپی با بیان اینکه هیچ بخشی گران‌تر و پیچیده‌تر از حوزه فضایی نیست، افزود: شاید حضور جدی بخش خصوصی نجات دهنده این بخش باشد؛ اما برای نجات اقتصاد کشور باید دو راه‌حل اصولی را در نظر گرفت؛ نخست اینکه دولت خود را از اقتصاد بیرون کشد و دوم اینکه شرکت‌های دانش بنیان گردش مالی کشور را به سمت نوآوری و تولید محصول هدایت کنند.

شهرابی فراهانی معتقد است: اقتصاد کشور مستقل به نفت بوده است اکنون شیر نفت بسته شده و همه این رکودها به‌خاطر همین موضوع است، بنابراین باید این رکود را به وسیله توسعه دانش و فناوری خارج کرد. همچنین در این عرصه دولت نباید دخالت کرده و سنگ‌اندازی کند.

وی از اجرای طرح کلان ساخت ماهواره در کشور خبر داد و گفت: در تلاش هستیم که چند منظومه پرتعداد را در مدار قرار دهیم، بنابراین برای رسیدن به اهداف کلان باید سه ماهواره را در مدار قرار دهیم. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است که یکی از ماهواره‌ها در سال آینده به صورت آزمایشی در مدار قرار گیرد و دو ماهواره دیگر نیز سال بعد به مدار پرتاب خواهد شد. این ماهواره‌ها زیر 20 کیلوگرم بوده و خدمات اینترنت اشیا و سایر خدمات همگانی را ارائه خواهند داد.

مدیرعامل این شرکت استارتاپی گفت: با سازمان فضایی ایران و صداوسیما مذاکراتی را انجام دادیم؛ اما هنوز منتج به امضای قرارداد نشده است البته سازمان فضایی ابراز علاقه کرده که از دستاوردهای این شرکت استفاده کند.

وی یادآور شد که قبلا چند ماهواره کوچک به مدار پرتاب شده است؛ اما به دلایل مختلف به مرحله کاربری نرسیده است. عمدتا این ماهواره‌ها در مرحله آزمایشی بودند. مثل ماهواره امید و... در این پرتاب‌ها بیش از 80‌درصد در مدار تزریق سالم نمی‌شدند. همه مشکلات در بخش پرتابگر نبوده بلکه خود ماهواره‌ها نیز مشکل داشتند. کشور ما تازه در این حوزه ورود کرده و باید تمرین کند تا به نقطه پایدار برسد.

شهرابی فراهای تصریح کرد: ما در پرتاب ماهواره دو گزینه داخلی و خارجی را به صورت موازی با هم انجام خواهیم داد. از آنجا که این ماهواره‌ها با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده است ما دو کار را به صورت هم‌زمان جلو خواهیم برد. اگر بنا به دلایلی در پرتاب به مشکل برخوردیم باید بدون جذب سرمایه جدید ماهواره را پرتاب کنیم به همین منظور به سراغ بیمه رفتیم. دوم اینکه نگاه ما صرفا پرتاب داخلی نیست ما دو گزینه پرتاب داخلی و خارجی را با هم پیگیری می کنیم تا به خاطر پرتاب از ماموریت اصلی عقب نیفتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059193

وب گردی

وب گردی