باید نگاه مسئولان دانشگاه به نشریات دانشجویی تغییر کند/ برخی استادان درکی از کار گروهی ندارند

مدیر‌مسئول نشریه دانشجویی «نویسا» گفت: بهبود شرایط فعلی نشریات دانشجویی نیازمند تغییر نگاه دانشگاه به این حوزه است و مسئولان باید به نشریات دانشجویی هم توجه کنند.

الیاس براهویی‌نژاد مدیر‌مسئول نشریه نویسا دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت این نشریه اظهار کرد: نشریه فرهنگی_ اجتماعی «نویسا» فعالیت خود را از سه سال پیش به‌صورت منظم در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی آغاز کرده است.

وی افزود: این نشریه تاکنون به صورت دو ماهنامه و در هفت شماره منتشر شده که خوشبختانه در جشنواره تیتر 11 هم موفق به دریافت 6 جایزه شده است. رویکرد این نشریه فرهنگی_اجتماعی است.

این دانشجوی دانشگاه علامه طبابایی با بیان اینکه در برخی نشریات دانشجویی به اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری توجهی نمی‌شود٬ گفت: نشریه «نویسا» با هدف رعایت این اصول فعالیت می کند و با توجه به این دغدغه تلاش شده است که به مسائل و موضوعات روز فرهنگی دغدغه‌های اجتماعی بپردازد.

نشریات در چارچوب دانشگاه فعالیت کنند

مدیر مسئول نشریه نویسا با اشاره به تأثیر قابل توجه نشریات در حل مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه تصریح کرد: نشریات دانشجویی می‌توانند تأثیر بسیاری در حل مسائل و مشکلات دانشگاه و دانشجویان داشته باشد به این شرط که فعالیت خود را در چارچوب دانشگاه ادامه دهند. اگر نشریات دانشجویی در مقام رسانه های محلی قرار گیرند و در محیط دانشگاه به مسائل و مشکلات بپردازند، می‌توان شاهد نتایج مطلوبی در این حوزه باشیم.

براهویی نژاد ادامه داد: در حال حاضر نشریات دانشجویی به مسائلی می‌پردازند که نمی تواند در سطح دانشجو تغییری ایجاد کند که اگر به مسائل و مشکلات دانشگاه و دانشجویان توجه کنند؛ می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی درباره مشکلات و محدودیت هایی که نشریات دانشجویی با آن روبه رو هستند، گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که نشریات با آن روبه‌رو هستند، مسائل مالی و کمبود امکانات است که متأسفانه دانشگاه‌ها به این موضوع در مقایسه با کانو‌ن‌ها و انجمن‌های علمی توجهی نمی‌کند. باوجود تمام حمایت‌های دانشگاه علامه طباطبایی متأسفانه این رویکرد وجود دارد. به طور مثال در نشریات قدردانی و اهدای هدایا با تناسب انجام نمی شود.

نشریات با ضعف عملکرد حرفه‌ای بسیاری مواجه هستند

مدیر‌مسئول نشریه نویسا گفت: موضوع دیگر مباحث حرفه‌ای است؛ متأسفانه در بیشتر مواقع کلاس های مناسب و مربوط به این حوزه برگزار نمی‌شود و فعالان نشریات در کلاس‌ها شرکت نمی‌کنند به همین دلیل هم شاهد ضعف حرفه‌ای بسیاری در این حوزه هستیم.

براهویی نژاد با تأکید بر این موضوع که دانشگاه ها باید نگاه خود را به نشریات دانشجویی تغییر دهند، ادامه داد: در اولین گام باید نگاه دانشگاه به نشریات دانشجویی تغییر کند و در کنار سایر فعالیت‌‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شود به این حوزه هم توجه شود و از نظر حرفه ای هم باید دانشجویان پیگیر این موضوع باشند.

وی با بیان این موضوع که فعالیت در حوزه نشریات فعالیتی تیمی است، تشریح کرد: فعالیت در حوزه نشریات کاری تیمی است که متاسفانه ضعف های بسیاری در این زمینه هم وجود دارد. به طور مثال نشریه نویسا تلفیقی از فعالیت دانشجویان و استادان است؛ اما مهم ترین نکته آن است که متأسفانه بعضی از استادان کار گروهی را درک نکرده اند. علاوه بر موارد ذکر شده ضعف های نگارشی هم در حوزه نشریات دیده می شود.

نگاه تبعیض‌آمیزی نسبت به نشریات وجود دارد

مدیر‌مسئول نشریه نویسا درباره روند حمایت های مالی این حوزه اظهار کرد: نشریات دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به سایر دانشگاه ها در وضعیت مناسب‌تری قرار دارند؛ اما باز هم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که یکی از آن ها در حوزه چاپ است. به این معنا که نشریات دانشجویی نمی توانند مطالب خود را به صورت رنگی چاپ کنند و هزینه فعالیت در این حوزه هم بسیار زیاد است. علاوه بر موارد ذکر شده نگاه تبعیض آمیزی به نشریات دانشجویی نسبت به تشکل‌ها و انجمن‌های دیگر وجود دارد.

براهویی نژاد گفت: درحال حاضر تشکل های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی اتاقی برای فعالیت در اختیار دارند اما این فضا و امکانات برای نشریات دانشجویی وجود ندارد؛ به همین دلیل نشریات در بیشتر مواقع جلسات خود را در فضای باز برگزار می کنند. لازم به ذکر است به‌رغم صحبت‌های انجام شده در حال حاضر هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. اما به طور کلی نشریات دانشگاه علامه طباطبایی از وضعیت مناسبی نسبت به سایر دانشگاه ها برخوردار هستند.

وی درباره روند دریافت مجوز درحوزه نشریات تشریح کرد: در دریافت مجوز برای فعالیت نشریات دانشجویی با محدودیتی مواجه نیستیم؛ اما یکی از مشکلاتی که نشریات دانشجویی با آن روبه رو هستند، اسامی محلی که ایرانی هستند و ریشه در زبان فارسی دارند، است. در بیشتر مواقع کارشناسان این حوزه به دلیل آنکه با این اسامی آشنا نیستند، آن ها را نمی‌پذیرند و در نهایت رد می‌کنند.

مدیر‌مسئول نشریه نویسا با تأکید بر این موضوع که باید همه توان نشریات جهت فعالیت در این حوزه به کار گرفته شود، گفت: علاوه بر تغییر نگاه دانشگاه به نشریات دانشجویی، باید همه توان نشریات جهت فعالیت به کار گرفته شود؛ زیرا در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که هزینه های چاپ بسیار زیاد است و نیازمند حمایت‌های مالی برای ادامه فعالیت خود هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059206

وب گردی

وب گردی