رشته «روانشناسی مثبت‌گرا» در دانشگاه آزاد تأسیس می‌شود/ تغییرات ملموس در سرفصل‌ کتب علوم انسانی

سرپرست دفتر مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی برنامه درسی مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از تأسیس رشته روانشناسی مثبت‌گرا در سال تحصیلی آینده خبر داد.

فاطمه حمیدی فر سرپرست دفتر مطالعات، برنامه ریزی و تعالی برنامه درسی مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تحول و بومی سازی کتب علوم انسانی اظهارکرد: معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در چهار محور بومی سازی، کارآمدی، روزآمدی و حکمی‌سازی به دنبال تحول در این حوزه است.

وی افزود: به عنوان گام اول، سرفصل های جدید برنامه ریزی درسی در حوزه علوم انسانی و هنر مورد بررسی قرار گرفته است؛ به عنوان مثال در حوزه روانشناسی، برنامه‌های درسی رشته جدیدِ روانشناسی مثبت گرا را به عنوان یک رشته جامع تدوین کرده‌ایم. همچنین محتوای آموزشی آن تدوین و کتاب‌های مرجع آن مشخص شده است.

حمیدی فر ادامه داد:درحال حاضر کارگروه‌ها و دفاتر تخصصی در دفتر مطالعات فعالیت دارند که به صورت موضوعی، مجموعه رشته‌های معاونت علوم انسانی و هنر را مورد بررسی قرار می‌دهند تا سرفصل‌های دروس را در راستای نگاه تحول گرایانه، تغییر دهند.

سرپرست دفتر مطالعات، برنامه ریزی و تعالی برنامه درسی مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد با اشاره نخستین جلسه راهبردی این دفتر گفت: دراین جلسه درباره تحول در محتوای درسی تصمیم‌های زیادی گرفته شد؛ برنامه محتوای درسی دارای چند مولفه است که شامل مدرسان، یادگیرندگان، تجهیزات و محتوای اصلی دروس می‌شود. درحال حاضر محتوای برنامه ریزی درسی در اولویت قرار گرفته است که باید با راهبردهای سند دانشگاه اسلامی همخوانی داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم که در کلیه برنامه‌های درسی حوزه علوم انسانی که از وزارت علوم به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده بازنگری داشته باشیم. اقدامات راهبردی که به صورت محتوایی در حوزه برنامه‌های درسی انجام خواهد شد اولویت بندی شده وهمچنین چالش‌های آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این اقدامات راهبردی و و چالش‌ها، اوایل هفته آینده در قالب یک گزارش به معاون علوم انسانی دانشگاه داده خواهد شد.

حمیدی فر درباره تغییرات در کتاب‌های درسی حوزه علوم انسانی تصریح کرد: کتب‌های درسی در ابتدا باید کارآمد باشد و حوزه‌های مهارتی و حرفه ای را برای دانشجویان تدوین کند؛ همچنین باید روزآمد باشند یعنی اطلاعات آن باید با دانش روزهمخوانی داشته باشد. آمایش سرزمینی نیز در دستور کار قرار گرفته تا کتب درسی علاوه بر کارآمدی و روزآمدی، بومی سازی شود و محتوای درسی باتوجه به نیازهای هر استان تناسب داشته باشد.

وی حکمی سازی کتب درسی در راستای ارزش‌های دینی و اسلامی را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تحول در حوزه علوم انسانی دانست و یادآور شد: بسیاری از علوم، نمی‌توانند باعث ایجاد روند توسعه و رشد در کشور شوند. به همین دلیل باید حکمی سازی کتب به عنوان یکی از ملزومات تحول علوم انسانی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

حمیدی فرخاطرنشان کرد: دانشجویان در سال تحصیلی آینده، شاهد تغییرات ملموسی در سرفصل‌های دروس علوم انسانی خواهند بود؛ همچنین برخی محتوای درسی نیز بنا بر پیشنهاد کارگروه تخصصی تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال برنامه درسی رشته روانشناسی مثبت گرا به گروه‌های مجری ابلاغ شده است. همچنین یک الی دو سری از کتاب‌هایی که در این حوزه تدوین شده، به مدرسان و دانشجویان داده خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059220

وب گردی

وب گردی