ساخت نانوسامانه تصفیه هوای بدون فیلتر

یک شرکت فناور با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی نانوذرات TiO۲، سامانه‌ای برای تصفیه هوا ساخته که نیاز به فیلتر ندارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک شرکت فناور دستگاهی برای تصفیه هوا ساخته که در آن نیاز به استفاده از فیلتر نیست. این سامانه‌ خالص‌ساز هوا با استفاده از توری‌های آلومینیومی آغشته به نانوذرات TiO۲ می‌تواند ذرات آلاینده هوا را از بین ببرد.

عذرا عطایی مدیرعامل این شرکت فناور گفت: این دستگاه ماحصل 6 سال تحقیق و پژوهش شرکت با همکاری دانشگاه الزهرا است. این سامانه قابلیت زدایش مواد آلاینده محیطی و همچنین عوامل بیماری‌زا را دارد.

عطایی درباره سازوکار این فناوری تصریح کرد: در این فناوری از سه بخش مجزا استفاده شده است، بخش دمش هوا، لامپ UV و توری آلومینیومی آغشته به نانوذرات دی‌اکسیدتیتانیم که ترکیب این سه بخش منجر به آزاد شدن H۲O۲ می‌شود. در واقع تابش UV روی توری باعث انجام فعالیت فتوکاتالیستی شده که با این کار H۲O۲ رهاسازی می‌شود. H۲O۲ تولید شده با عوامل بیماری‌زا نظیر قارچ و باکتری برخورد کرده و منجر به آسیب DNA آن‌ها می‌شود که این امر در نهایت به از بین رفتن عوامل‌بیماری‌زا در محیط کمک می‌کند.

وی ادامه داد: این فناوری برای استفاده در بیمارستان‌ها و فضاهای حساس مناسب است. از سوی دیگر H۲O۲ می‌تواند با برخی آلاینده‌های محیطی نظیر آمونیاک و بنزن ترکیب شود و آن‌ها را به مواد کم‌خطرتر تبدیل کند، بنابراین از این سامانه برای تصفیه هوای محیط‌هایی نظیر منازل یا فضاهای اداری می‌توان استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت افزود: تست‌های این فناوری در مراکز مختلف نظیر انیستیتو پاستور مورد آزمایش قرار گرفته و تایید شده است. به تازگی نیز گواهی نانومقیاس این فناوری از سوی ستاد توسعه فناوری‌نانو صادر شده است.

عطایی درباره مزیت‌های این فناوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمونه مشابه خارجی این محصول وجود دارد اما در آن‌ها از ذرات میکرونی استفاده شده است در حالی که در این محصول ذرات نانومقیاس به کار رفته و در نتیجه عملکرد این سامانه حداقل ۲۰ درصد بهتر از نمونه‌های خارجی است.

به اعتقاد مدیرعامل شرکت این فناوری به دلیل عملکرد بالا و قیمت مناسب مزیت صادراتی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059238

وب گردی

وب گردی