دولت کمر همت برای فلج کردن پایه‌های آموزش و پرورش بسته است

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در نامه‌ای اعلام کرد: گویی دولت کمر همت برای فلج کردن پایه‌های آموزش و پرورش بسته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور درباره لایحه بودجه سال 99 و بودجه آموزش و پرورش خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش نامه‌ای ارسال کرد.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: بحث و جنجال بر سر لایحه بودجه ۹۹ آنقدر بالا گرفته و سرو صدا داشته که بی‌شک نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون متوجه خسارات جبران ناپذیر حاصل از تصویب این لایحه، آن هم در شرایط موسوم به جنگ اقتصادی شدند. اگر چه فرصت کنکاش بیشتر کلیات آن گذشته، ولی امید است در بررسی جزئیات آن مسیرهای غلطی که برای تدوین بودجه سال آینده انتخاب شده است، همچون افزایش برداشت از صندوق توسعه ملی، غیر واقعی پنداشتن میزان فروش نفت، معافیت سلبریتی‌ها و مناطق آزاد از مالیات مورد توجه قرار گرفته و اصلاح شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: گویا کارگزاران به مسئله مهم تعلیم و تربیت و نقش بی بدیل آن در پی ریزی زیر ساخت‌های کشور کهنه شده است؛ اما گویی گذر زمان بر مسئولان امر در این کشور نتیجه عکس داده و وی را روز به روز با این مهم بیگانه‌تر کرده است. چرا که تحلیل بودجه ۹۹ آموزش و پرورش حاکی از اخبار نگران کننده تری دارد که لازم است نگاه‌ها به برخی از اشکالات وارده به بودجه اختصاصی آموزش و پرورش معطوف شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: اصرار دولت بر نگاه هزینه ای به آموزش و پرورش، نیز تأکید چند باره وی نسبت به توسعه خرید خدمات آموزشی، نگرانی دلسوزان این عرصه را دو چندان کرده است. پس از رد پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۸، مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی سالانه تعداد دانش آموزان تحت نظر خرید خدمت توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح مجدد آن در لایحه بودجه امسال و اهتمام جدی بر گسترش هر چه بیشتر آن با توجه به افزایش ۱۰۷ درصدی بودجه مربوط به این طرح ما را بر آن گمان برد که گویی دولت کمر همت برای فلج کردن پایه‌های آموزش و پرورش بسته است.

در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به رئیس مجلس آمده است: از دیگر نکات حایز اهمیت این موضوع تفاوت فاحش سرانه دانش آموزشی بین دو دسته مدارس عادی و مدارس خرید خدمت است. سوال اینجاست با چه استدلالی سرانه دانش آموزی مدارس عادی در مقطع ابتدایی بیش از ۳ برابر و در مقاطع بالاتر تا ۷ برابر دانش آموز خرید خدمتی هم رسیده است؟ حال آن که اصل طرح با نص صریح قانون اساسی(اصل ۳۰ ام) و نیز چهارمین راهبرد کلان مندرج در سند تحول «توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمند سازی معلمان و دانش آموزان این مناطق با تمرکز بر کیفیت فرصت‌های تربیتی هماهنگ با نظام معیار اسلامی» در تضاد آشکار است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است:‌ سهم بیش از دو برابری هر دانش آموز دوره دوم متوسطه نظری، نسبت به سهم هر دانش آموز دوره ابتدایی است که این نیز یکی دیگر از شاهدان ادعای بی‌توجهی دولت به سند تحول بنیادین در فرایند بودجه ریزی است. درراهکار 2/12 سند تحول بنیادین بر «فراهم آوردن تسهیلات و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت نیروهای کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی زیربنایی به این دوره تحصیلی» تاکید شده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: ابهام در میزان درامد واقعی دولت از محل شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی است. اگر چه طبق ماده ۲۰ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی مصوب ۱۳۹۵، دولت اجازه برداشت ۴% از محل مذکور را دارد اما بررسی لایحه بودجه 99 نشان می‌دهد میزان دریافتی از این منبع تنها حدود 1% آن را شامل می شود. دولت درآمد اختصاصی از دانشگاه فرهنگیان را در لایحه بودجه ۹۹ تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داده، حال آن که درآمد ناشی از همین محل در قانون بودجه ۹۸ حدود ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان بیان کردند: عقل سلیم حکم می‌کند منابع حاصل از این میزان افزایش درآمد از دانشگاه فرهنگیان در بودجه صریحا بیان شود. چرا که تاکنون این دانشگاه به جز کسر از حقوق ماهیانه دانشجویان، منبع اعتبار قابل توجه دیگری نداشته که همین نیز از منظر ما محل اشکال است.کاهش چشمگیر و زیان بار بودجه مربوط به کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و توسعه عدالت آموزشی به میزان۴۵/۳۶ درصد است. در شرایط فعلی بودجه سنوات گذشته در این حوزه بسیار ناچیز بوده و با تقلیل بیش از یک سومی آن به نظر می‌رسد که دولت بنای به تعطیلی این قسمت در نظام آموزشی کشور را دارد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است:‌کاهش معنادار بودجه برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان به میزان ۷۶ درصد که این به معنای نگاه کاملا سطحی دولتمردان به بخش‌های مختلف این وزارت خانه است که اگر نبود دیوار کاهش بودجه آسیب‌های اجتماعی را تا این میزان پیش نمی‌برد، به ویژه در شرایطی که خبرهای ناخوشایند کم شدن سن بسیاری از آسیب‌ها و فسادهای اجتماعی، توجه و پشتیبانی بیش از پیش از نظام تعلیم و تربیت می‌رود، خبر فوق بی‌توجهی به این حوزه را نشان می‌دهد.

در بخش پایانی این نامه آمده است: در آخر موارد دیگری از جمله لحاظ نشدن بودجه مورد نیاز جهت تامین پاداش بازنشستگان، استخدام حق التدریسی‌ها، آموزش استخدامی‌های ماده (28) مطابق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، همه و همه لایه‌ای از غبار بر وضعیت سال آینده آموزش و پرورش نشانده است. همچنین امید است نمایندگان محترم مجلس به رسالت اصلی خویش عمل کرده و به جای حمایت چشم بسته، حقوق منطقی و قانونی موکلان خود را لحاظ کرده و با ورود عالمانه به موضوع، از آسیب رساندن بیش از پیش به نظام تعلیم و تربیت کشور جلوگیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059255

وب گردی

وب گردی