صنعت توریسم پزشکی ورزشی را در ایران پایه گذاری کنیم/ نبود بیمارستان تخصصی ورزش در کشور

عضو‌کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد کرد که با تاسیس یک بیمارستان تخصصی پزشکی ورزشی در ایران، صنعت توریسم این رشته را در کشورمان را راه اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زهره هراتیان عضو‌ کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از موفق ترین پزشکان ورزشی کشور است که تا امروز دوبار به عنوان بهترین پزشک جوان سال آسیا انتخاب شده است. با او در مورد مورد رشته پزرشکی ورزشی در ایران و معضلات این رشته صحبت کردیم که صحبت های او را با هم می خوانیم.

افسر پزشکی فدراسیون جهانی بدمینتون از سال ۲۰۱۳ تاکنون گفت: رشته پزشکی ورزشی یک رشته نوین در کشور ما محسوب می شود که تنها یک دهه از حضور آن در کشورمان می گذرد و فقط ۳ دانشگاه در تهران یعنی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه ایران و دانشگاه شهید بهشتی و ۲ دانشگاه در استان های دیگر دانشجو می پذیرند. نحوه ورود نیز اینگونه است که ابتدا باید حتما پزشک عمومی باشید و سپس این رشته را به عنوان رشته تخصصی انتخاب کرده که ۴ سال برای متخصص شدن در این زمینه زمان می برد.

هدف از تاسیس این رشته جدا از اینکه یک رشته کاملا ورزشی است که به ورزشکاران خدمات می دهد؛ به مردمی که دچار بیماری های مختلفی هستند هم از نظر علمی ثابت شده است که ورزش درمانی به آن ها کمک می کند نسخه های ورزشی می دهند از جمله بیماران دیابتی، قلبی و زنان باردار و افرادی که پوکی استخوان دارند.

افسر پزشکی و کنترل دوپینگ AFC از سال ۲۰۱۳ تاکنون تصریح کرد: اگر بخواهم صادقانه بیان کنم ایرادات زیادی در نحوه آموزش در ایران وارد است. به این علت که این رشته یک رشته لوکس محسوب می شود دانشجویانی که این رشته را انتخاب می کنند توقع دارند که برای مثال کشیک نباشند که در این زمینه وزارت بهداشت باید فکری اساسی بکند چرا که اگر این افراد علاقه به رشته خود نداشته باشند به خود و به جامعه نمی توانند کمکی کنند. برای مثال زمانی که این رشته را انتخاب کردم همزمان در فوتبال نیز فعالیت داشتم که این همزمانی کمک شایانی به رشد بنده کرد.تجربه عملی در پزشکی بی اندازه مهم است.

پزشکی ورزشی رشته پرضرری است

عضو‌کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا افزود: برای یک پزشک متخصص کنار یک تیم ورزشی بودن و در بهترین حالت تیم های فوتبال اصلا صرفه اقتصادی ندارد و باعث دلسردی این متخصصان شده است چرا که درامد این پزشکان یک دهم پزشکان متخصص دیگر است و در این زمینه مدیران عامل باشگاه ها باید نگاه ویژه تری به این پزشکان داشته باشند.

متاسفانه این روزها در کنار تیم های ورزشی به ندرت پزشکان متخصص دیده می شود و تنها کسانی که علاقه قلبی به این رشته دارند و مسائل مالی برایشان مهم نیست در کنار تیم ها هستند.

رئیس مرکز پزشکی ورزشی ایرانمال در ادامه تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که پزشک متخصص ورزشی به عنوان نفر اول یک گروه پزشکی است که در این گروه پزشکی می تواند پزشک عمومی، فیزیوتراپیست و ماساژور قرار داشته باشند و پزشک متخصص نقش مدیریتی ایفا خواهد کرد و در کنار تیم ها باید پزشک عمومی باشد و تشخیص های تخصصی نیز به عهده پزشک متخصص ورزشی است. در شغل پزشکی ورزشی حتما بایستی پزشک بود برای مثال دکترای تربیت بدنی نمی تواند پزشک ورزشی باشد یا فیزیوتراپیست فقط فیزیوتراپ است.

شغل پزشکی ورزشی و چیزی که فیفا و یوفا آن را به عنوان پزشک ورزشی قبول می کند شخصی است که ۷ سال پزشکی را خوانده باشد ولی ممکن است بسته به توانمندی فرد برای فیفا و یوفا آن چنان اهمیتی نداشته باشد که این فرد حتما تخصص پزشکی ورزشی داشته باشد چرا که خود فیفا و یوفا هر شش ماه یک بار دوره هایی را برگزار می کنند و الزامات را آموزش می دهند.

برای مثال در رشته هایی مثل تغذیه افرادی مانند پروفسور موند در رشته ورزشی شهرت بالایی دارند یا ارتوپد هایی نظیر دکتر راضی که مشهورند اما برای اینکه بتوان نماینده پزشکی afc و fifa بود باید حتما پزشک باشد.

مسئله قابل ذکر دیگر این است که تنها علم، مطلق نیست و باید کاراکترهای شخصیتی نظیر کار گروهی، پایبندی به اصول خلاقی و رفتارهای فردی هم در سطح بالایی باشد چرا که در تصمیم گیری ها کمک حال او خواهند بود.

بیمارستان تخصصی ورزشی نداریم

هراتیان گفت: بزرگترین ضعفی که در این زمینه در کشورمان داریم نبود یک بیمارستان تخصصی ورزشی است و اکثرا دانشجویان در بیمارستان هایی آموزش می بینند که بیشتر مراجعه کننده ارتوپدی دارند اما برای مثال در کشور قطر بیمارستانی به نام داریم که بیمارستان تخصصی پزشکی ورزشی است.

فدراسیون پزشکی ورزشی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در اولین گام دست به احداث یک بیمارستان تخصصی در این زمینه و در یکی از استان های بزرگ مثل تهران بزند و بیشتر دانشجویان پزشکی ورزشی باید حداقل دو سوم از طول تحصیلات ۴ ساله خود را به جای گذراندن واحدهای تئوری در این بیمارستان ها بگذرانند چرا که گذراندن این واحدهای عملی کمک شایانی به رشد و پیشرفت آن ها و بالا بردن روحیه این دانشجویان می کند و این قصیه کمک می کند تا دانشجویان برای آینده خود برنامه ریزی کنند.

از طرف دیگر بانک اطلاعاتی ایجاد می شود که بعد از تدوین مقررات مناسب کمک می کند تا در راس مجموعه های فرهنگی و ورزشی یک متخصص پزشکی ورزشی قرار گیرد که این خدمات منحصر به تیم اول نیست و در تمام پایه ها باید از این خدمات بهره برد.

خطرسرخوردگی دانشجویان در رشته پزشکی ورزشی

دانشجویانی که در این رشته فارغ التحصیل می شوند معمولا به علت نا آگاهی سرخورده می شوند و مسئله مهم تر بعدی موازی کاری موجود بین این رشته و رشته آسیب شناسی می باشد تا جایی که آن ها خود را پزشک ورزشی معرفی می کنند و وزارت بهداشت حتما باید به این مسئله رسیدگی کند چرا که پای جان انسان ها در میان است.

صنعت توریسم پزشک ورزشی را در ایران پایه گذاری کنیم

وی در پایان افزود: از آنجا که پزشکی ایران در سطح آسیا حرف اول را می زند با توجه بیشتر و گزینش های درست می توان سطح پزشکی ورزشی را در سطح آسیا ارتقا داد. البته در گزینش افراد باید دقت کرد که از چهره های ورزشی که زبان قوی دارند استفاده شود و باید به جایی برسیم که به کشورهای عربی همسایه متخصص پزشکی ورزشی صادر کنیم و به نوعی توریسم ورزشی ایجاد کنیم.

در زمینه آموزشی تمام پزشکان باید با تکنولوژی جدید آشنا باشند، باید در مورد رشته های دیگر و آسیب ها آمادگی و شناخت پایه را داشته باشند. همچنین علاقه شخصی فرد در پیشرفت او حرف اول را میزند اما برای پذیرش دانشجو صرفا آزمون تئوری کافی نیست و باید مصاحبه صورت بگیرد تا علایق و سلایق فرد شناخته شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1059293

وب گردی

وب گردی