انفصال از خدمت بالاترین مقام نظام وظیفه در صورت اجرا نکردن رأی دیوان عدالت

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز گفت: به موجب قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، در صورتی که یک رای از دیوان عدالت صادر شده باشد و اجرا نشود، بالاترین مقام دستگاه ذی‌ ربط به انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سازمان نظام وظیفه عمومی سال 95 بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت ادامه تحصیل مجدد در مقطع قبلی مشمولان پیش از پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم به سازمان امور دانشجویان ابلاغ کرد. برخی دانشجویان در اعتراض به این بخشنامه دادنامه‌ای به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تنظیم کرده و خواهان ابطال این بخشنامه شدند.

رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری 30 بهمن‌ماه سال 97 نیز طی بخشنامه‌ای با موضوع درخواست معافیت تحصیلی از رئیس سازمان امور دانشجویان خواست که بخشنامه مذکور ابطال شود؛ اما متاسفانه ابطال این بخشنامه در دفترچه راهنمای کنکور سال جاری توسط نظام وظیفه عمومی نادیده گرفته شد.

سازمان نظام وظیفه نیز این ابطال بخشنامه را مغایر قانون نظام وظیفه می‌داند و ادعا می‌کند این بخشنامه غیر قابل ابطال بوده و باید اصلاح شده یا تغییر پیدا کند. ایسکانیوز در مصاحبه‌ با وکلای دادگستری و استادان حقوق در نظر دارد به چرایی اجرا نشدن رای دیوان عدالت اداری بپردازد.

جلیل مالکی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه دیوان عدالت اداری بخشنامه سازمان نظام وظیفه عمومی مربوط به صدور یک بار معافیت تحصیلی در هر مقطع را ابطال کرده، اظهار کرد: این سازمان اعلام کرده است ایجاد محدودیت برای ادامه تحصیل افرادی که از یک مقطعی فارغ‌التحصیل شده‌اند بر خلاف حق آزادی آموزش است و به همین منظور بخشنامه مورد نظر را ابطال کرده است.

وی ادامه داد: وجود رای دیوان عدالت اداری یعنی به نوعی اجازه داده شده که فردی که در یک مقطعی کارشناسی گرفته بتواند به مقطع کارشناسی ارشد برود، تنها محدودیتی که به موجب ماده 35 و 33 نظام وظیفه وجود دارد، این است که اگر فردی یک بار از یک مقطع تحصیلی فارغ التحصیل شد؛ مجدداً نمی‌تواند در همان مقطع تحصیلی درس بخواند.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با ذکر مثالی یادآور شد: فرض کنید این دانشجو فارغ‌التحصیل شده نمی‌تواند بار دیگر در همان مقطع ادامه تحصیل دهد. ماده ۳۵ قانون نظام وظیفه به این مطلب اشاره می‌کند که اگر شخصی در یک مقطع تحصیل کند بنا بر دلایلی انصراف دهد، بار دیگر می‌تواند در همان مقطع ادامه تحصیل دهد.

وی اضافه کرد: این بخشنامه اعلام می‌کند دانشجو در صورتی که از آن مقطع فارغ‌التحصیل‌ شود، نمی‌تواند بار دیگر در همان مقطع تحصیلی درس بخواند.

مالکی‌ با بیان اینکه بخشنامه نظام وظیفه به طورکلی محدودیت های ایجاد کرده بود، بیان کرد: در بخشنامه اعلام شده بود اگر کسی از مقطع کاردانی فارغ‌التحصیل شده باشد، دیگر نمی‌تواند از معافیت تحصیلی در مقطع کارشناسی همان رشته استفاده کند. دیوان عدالت اداری این بخشنامه را باطل کرد؛ زیرا آن را بر خلاف حق آزادی آموزش می‌دانست.

وی افزود: نظام وظیفه در شرایطی می‌توانند برای دانشجو محدودیت ایجاد کند که دانشجو از مقطع خود فارغ التحصیل می‌شد و بار دیگر مجددا می خواست در همان مقطع کارشناسی ادامه تحصیل بپردازند. در ماده ۳۵ قانون نظام وظیفه تاکید شده است معافیت تحصیلی فقط یک بار برای یک مقطع تحصیلی ارائه می شود.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز گفت: به موجب قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، در صورتی که یک رای از دیوان عدالت صادر شده باشد و اجرا نشود، بالاترین مقام دستگاه ذیربط به انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌‌شود. اگر سازمان نظام وظیفه این رای را اجرا نمی‌کند، دانشجویان می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت مبنی بر اجرایی نشدن رای مذکور یا استنکاف از اجرای آن‌ را ارائه دهند.

وی‌در پایان تاکید کرد: در چنین شرایطی اجرای احکام دیوان عدالت اداری برای بالاترین مقام دستگاه مربوطه یاهمان سازمان نظام وظیفه اخطار می‌فرستد و اجرا شدن این رای را گوشزد می‌کند، در صورت اجرایی نشدن آن در قانون ذکر شده بالاترین مقام سازمان به انفصال از خدمات دولتی محکوم می‌شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1059314

وب گردی

وب گردی