دانشگاهِ اسلامی دانشجویان چند بُعدی پرورش می‌دهد/ لزوم به‌کار‌گیری اصول مدیریتی اسلامی در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: دانشگاه‌هایی که می‌خواهند در تراز یک دانشگاه اسلامی قرار بگیرند، باید دانشجویانی تربیت کنند که علاوه بر داشتن روحیه ملی‌گرایی، روحیه دینی و اسلامی در آن‌ها ظهور و بروز داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از انقلاب اسلامی و هم‌زمان با گسترش دانشگاه‌ها و تاثیر‌گذاری آن در لایه‌های مختلف جامعه، انسان‌سازی و توجه به ابعاد معنوی نیز به اهداف اصلی دانشگاه در جامعه اسلامی تبدیل شد تا زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بر همین اساس، سندی تحت عنوان «سند اسلامی‌شدن دانشگاه ها» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا آموزش عالی کشور، به مبدأیی برای تحولات علم و فرهنگی تبدیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز نزدیک به 40‌درصد بار آموزشی عالی کشور را با داشتن حدود 1میلیون 300هزار دانشجو بر دوش می‌کشد. به همین دلیل، پیاده‌سازی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در این دانشگاه می‌تواند منشأ تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف باشد و مسیر کشور را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در نظر دارد طی گفت‌و‌گو با معاونان و مسئولان فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به عنوان متولیان اصلی پیاده سازی سند اسلامی شدن دانشگاه، راهکارها، ظرفیت ها، سیاست‌ها و چگونگی پیاده‌سازی این سند را بررسی کند.

در همین راستا، بیت الله اکبری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت و گو با ایسکانیوز، درباره لزوم حرکت واحدهای دانشگاهی برای اجرای راهبردهای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اظهارکرد: دانشگاه اسلامی را باید از زوایای مختلف از جمله فرهنگی و تربیتی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی مورد بررسی قرار داد. تمامی این مولفه‌ها دارای ابعاد خاص خود هستند.

وی با اشاره به مولفه‌های اصلی دانشگاه اسلامی در حوزه فرهنگی و تربیتی افزود: برخی از راهبردهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه‌ها به صورت عام در تمامی دانشگاه‌ها انجام می‌شود؛ اما بخشی از آن به صورت خاص و با توجه به نوع دانشگاه صورت می‌پذیرد؛ به عنوان مثال دانشجویان دانشگاه‌های دولتی از شرایط و سطح دانش خاصی برخوردار هستند و امکان دارد از خانواده خود دور باشند. لذا شرایط متفاوتی را با دانشجویان دانشگاه آزاد دارند و برنامه تربیتی و فرهنگی آن‌ها متفاوت است.

لزوم رشد دانشجویان در تمامی ابعاد

اکبری ادامه داد: برنامه آموزشی در یک دانشگاه اسلامی، بیشتر به صورت عام تدوین می‌شود؛ در واقع دانشگاه‌هایی که می خواهند در تراز یک دانشگاه اسلامی قرار بگیرند، باید دانشجویانی تربیت کنند که علاوه بر داشتن روحیه ملی گرایی، روحیه دینی و اسلامی در آن‌ها ظهور و بروز داشته باشد. دانشجو باید با داشتن نشاط و امید، در مسائل علمی و عقیدتی نیز فردی نوآور باشد و به صورت تک بعدی رشد نکند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد قزوین اضافه کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها دانشجویان را به صورت تک بعدی تربیت می‌کنند؛ به عنوان مثال دانشجو در حوزه علمی و آموزشی در سطح بالایی قرار می‌گیرد اما به دلیل این که از سطح عقیدتی و اعتقادی اندکی برخوردار است، فردی اثر‌گذار در جامعه نخواهد بود. اما دانشگاه اسلامی دانشجویان را در چندین بعد پرورش می‌دهد.

تقویت هم‌افزایی در انجام فعالیت‌های پژوهشی

وی با اشاره به مولفه‌های دانشگاه اسلامی در حوزه پژوهش گفت: حوزه پژوهش نسبت به مسائل آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ یک دانشگاه اسلامی تلاش می کند که خود را به بالاترین سطوح پژوهشی برساند و به طور همزمان، روحیاتِ کارگروهیِ دینی و اسلامی را نیز در دانشجویان پژوهشگر تقویت خواهد کرد. تقویت هم افزایی و اتحاد میان پژوهشگران، بستر پژوهشی سالمی ایجاد خواهد کرد که هزینه‌های این حوزه را در مسیر حقیقی خود قرار می‌دهد.

اکبری درباره فرآیند مدیریت در دانشگاه اسلامی تصریح کرد: مدیران دانشگاه های اسلامی از ویژگی‌های خاصی برخوردارند؛ این مدیران نوآوری را در بستر دینی و ملی گرایی شکل می‌دهند و رویکرد اسلامی-ایرانی را در دستور کار قرار خواهند داد. علم مدیریتی که امروز در کتاب‌های دانشگاهی وجود دارد، نشات گرفته از آموزه‌های غربی است؛ اما اصول مدیریتی اسلامی دارای مولفه‌های خاصی است که در دانشگاه اسلامی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد قزوین تاکید کرد: مدیران یک دانشگاه تراز اسلامی، باید به سطحی از دانش رسیده باشند که در حوزه‌های مختلف توانایی پاسخ گویی و اظهار نظر داشته باشند. وظیفه اصلی مسئولان این است که تربیت این نوع مدیران را در دستور کار قرار دهند.

وی در پایان با اشاره به تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تشکیل این معاونت دارای اهداف مهمی است و مبنای اصلی آن، سند اسلامی شدن دانشگاه‌هاست؛ به همین دلیل، تشکیل معاونت علوم انسانی گامی در راستای اجرای سند دانشگاه اسلامی بود که امیدواریم اثرات مثبت آن در آینده نه چندان دور برای دانشجویان ملموس شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059318

وب گردی

وب گردی