کارآفرینی دانشگاه آزاد تبریز در صنعت چرم/ سرای نوآوری چرم، پشتوانه تولید است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: ایجاد مرکز تحقیقات و سرای نوآوری در صنعت چرم دانشگاه آزاد تبریز، با حضور دانشجویان و فارغ‌‌‌‌‌‌التحصیلان این رشته نقشی اثرگذار در توسعه کارآفرینی استان دارد.

عزیز جوان‌‌‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه در ترویج فرهنگ کارآفرینی گفت: کارآفرینی باید در آموزش قرار گرفته و جزو دروس الزامی دانشجویان لحاظ شود. در واحد تبریز هم دوره‌‌‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت مهارت‌‌‌آموزی و کارآفرینی در حوزه‌‌‌های مختلف برای دانشجویان برگزار می‌‌‌شود. کسب مهارت برای هر دانشجو یک الزام محسوب شده تا هر دانشجو بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی بتواند تبدیل به یک کارآفرین شود.

وی تشریح کرد: رشته مدیریت کارآفرینی را در واحد تبریز داریم و فارغ‌‌‌التحصیلان این رشته، جزو صاحب‌نظران و افراد کارآفرین در جامعه محسوب می‌‌‌شوند. در حال حاضر، با انجمن‌‌‌های کارآفرینی تعاملات مناسبی داریم؛ همچنین به صورت دوره‌‌ای نمایشگاه‌‌‌هایی در حوره کارآفرینی برگزار کردیم و به این ترتیب شرایطی برای آشنایی دانشجویان با اصول کارآفرینی ایجاد می‌‌‌کنیم. بدون تردید، این تعاملات گسترده با کارآفرینان حوزه‌‌‌‌های مختلف، نقشی تعیین کننده در توسعه کارآفرینی استان خواهد داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در ادامه درباره فعالیت واحدهای مختلف دانشگاهی در توسعه صنعت چرم تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به قابلیت استان آذربایجان شرقی در توسعه صنعت کیف و چرم، با ایجاد مرکز تحقیقات، به عنوان پایه اصلی تولید در این زمینه، سرای نوآوری در حوزه چرم را هم راه‌‌‌اندازی خواهیم کرد. به این ترتیب، دانشگاه آزاد تبریز با استفاده از دانشجویان و فارغ‌‌‌التحصیلان خود در رشته‌‌‌های مختلف می‌‌‌تواند در این حوزه فعالیت کند که این امر زمینه‌‌ساز کارآفرینی و اشتغال در حوزه صنعت چرم در استان خواهد بود.

جوان‌‌‌پور درباره نقش دانشگاه در ترمیم اقتصاد بومی در هر منطقه‌‌‌‌‌ای اظهار کرد: سرای نوآوری چرم در واحد تبریز راه‌‌‌اندازی می‌‌‌شود و در این سرا، تعاملات و همکاری گسترده‌‌‌ای با شرکت‌‌ها و کارخانجات مختلف در حوزه صنعت چرم انجام می‌‌‌شود. بخش زیادی از اقتصاد تبریز به صنعت چرم متصل بوده و ورود دانشگاه آزاد تبریز به این حوزه و حل مسائلی مرتبط با این امر، نشان‌‌‌دهنده اهمیت دانشگاه به حل مسائل کشور است که توجه به این صنعت در طرح پایش و موضوعات پایان‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌های دانشجویان مقاطع دکتری هم مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌‌‌ها گفت: امروزه آموزش کارآفرینی به تدریج جای خود را در دروس و رشته‌های مختلف دانشگاهی باز کرده است؛ چرا که در این دوره‌ها ویژگی‌ها و اقدامات لازم برای رشد، بقا و کارآفرین کردن سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کوچک و بزرگ در نظر گرفته شده است. فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه‌ها با برگزاری دوره‌های آموزش کارآفرینی شروع شده است. دانشگاه‌های مجری این طرح در زمینه‌های پژوهشی نیز مبادرت به تهیه و اجرای طرح‌های پژوهشی مختلف مرتبط با کارآفرینی کردند. به منظور اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور، کمیته‌ها و مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌های مجری طرح ایجاد می‌شوند.

جوان‌‌‌پور تاکید کرد: هر چند اندیشمندان کارآفرین بر این باورند که آموزش کارآفرینی را باید از دوران کودکی آغاز کرد و در دوره‌های تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه برنامه‌های آموزش کارآفرینی را قرار داد، اما دانشگاه به عنوان سازمانی اثرگذار در این زمینه، شناخته شده است. بنابراین می‌توان با ایجاد فرهنگ کارآفرینی بستر و زمینه اجرای برنامه‌های کارآفرینی را فراهم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی یادآور شد: فراهم کردن منابع مالی، تمهیدات لازم جهت آموزش کارآفرینی، فراهم کردن خدمات و اطلاعات لازم در رابطه با کارآفرینی، دارا بودن استراتژی لازم کارآفرینی از جمله موارد مهم در آموزش کارآفرینی است. موتور محرک اقتصاد کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، کارآفرینی بوده که دنیای پر رقابت امروز توجه به کارآفرینی را یکی از دغدغه‌های مهم به شمار می‌آورد.

وی تصریح کرد: آموزش کارآفرینی در دانشگاه می‌تواند در توسعه اقتصاد محلی اثرگذار باشد. کارآفرینی در رشد اقتصاد یک جامعه، ایجاد دید کلان در جوانان و فارغ‌التحصیلان و درک پدیده‌های اقتصادی و اجتماعی عامل بسیار مؤثر به شمار می‌رود. بدون تردید، کارآفرینان در جهان باعث رشد اقتصادی می‌‌‌شوند که اثرات شگرفی را در اجتماع بر جای می‌گذارند. بنابراین نقش دانشگاه‌ها در تربیت کارآفرین مؤثر است و دانشگاه‌ها می‌توانند با تمهیدات لازم به این مهم بپردازند. تربیت افراد کارآفرین در جامعه و حرکت به سمت توسعه در ابعاد گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حائز اهمیت است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059358

وب گردی

وب گردی