چرا دندان‌ها به درد حساس هستند؟

درد تنها چیزی‌ست که دندان‌ها آن را حس می‌کنند؛ به رغم ناراحتی که برای ما ایجاد می‌شود، دلیل خوبی برای حساس‌بودن دندان‌ها وجود دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «جولیوس مانز» مدیر برنامه بهداشت دهان و دندان در کالج سان نیومکزیکو گفت: «درد دندان مکانیسمی دفاعی است که تضمین می‌کند دندان آسیب دیده و باید به آن رسیدگی کنید.»

مانتز افزود: اگر غذای بیش از حد گرم یا خیلی سرد بخورید؛ به طور ناخواسته از آن دندانی که درد گرفته کمتر استفاده می‌کنید که همین امر باعث محافظت بیشتر از دندان خواهد شد. حال اگر این درد وجود نداشته باشد ممکن است فرد در موقعیت‌های آسیب زننده به دندان، از آن استفاده کند.

برای انسان، آسیب رساندن به دندان‌ها در بزرگسالی یک مشکل است؛ زیرا برخلاف کوسه‌ها و تمساح‌ها‌، امکان جایگزینی آن‌ها وجود ندارد.

پالپ دردناک

دندان‌ها سه لایه دارند که تنها یکی از آن‌ها (درونی ترین لایه دندان) قابلیت آسیب دیدن دارد. درونی‌ترین لایه دندان، پالپ نامیده می‌شود و حاوی عروق خونی و اعصاب است. مانز اعلام کرد که درد تنها حسی است که اعصاب موجود در پالپ به آن پاسخ می‌دهند؛ در حالی که افراد با دندان‌های حساس ممکن است از درد ناشی از گرما یا سرما شکایت کنند، اعصاب موجود در پالپ دما را حس نمی‌کند؛ در عوض احساس درد می‌کند.

عاج، لایه میانی زنده اما بدون اعصاب است. با این حال، عاج حاوی مایعی است که با حرکت دندان‌ها به اطراف می‌چرخد و پالپ حرکت آن مایع را حس می‌کند. سومین و بیرونی‌ترین لایه مینای دندان سخت و سفید است و زنده نیست و بنابراین هیچ چیزی را حس نمی‌کند.

رباط آسیب‌دیده

اگرچه پالپ تنها قسمت دارای عصب دندان است؛ اما تنها منبع درد نیست. رباط پریودنتال دندان را به استخوان فک وصل و همانطور که می‌جوید، موقعیت قرار گیری دندان‌ها را حس و می‌تواند احساس درد کند.

هرکسی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته باشد، درد دندان این‌چنینی را تجربه کرده است؛ این احساس ناشی از رباط پریودنتال است.

مانتز اظهار کرد: با وجود احساس درد در پالپ و پریودنتال، درک این که درد دندان آنها از کجا می‌آید برای مردم دشوار خواهد بود.

وی معتقد است که فهمیدن این مسئله یکی از چالش‌های دندان‌پزشک بودن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059361

وب گردی

وب گردی