اقتصاد نفتی مانع توسعه کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان

سرمایه گذاری خطرپذیر و جسورانه به عنوان یکی از مهمترین منابع مالی تامین کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اقتصاد کنونی محسوب می‌شود.

به‌ گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تغییرات و تحولات دنیای اقتصاد در سالیان اخیر چنان با جستارهای فناوری عجین شده که گاهی سرعت اکتشاف یک پدیده تا ورود آن به بازارهای تجاری به اندازه افتادن برگ درختی به روی زمین است. جهان امروزی، جهان فناوری است و در این راستا مبتکران و فناوران به عنوان راهبردی‌ترین راه حل ممکن، مورد توجه بسیاری از محافل تولید علم، دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشورهای در حال توسعه قرارگرفته‌اند. ولی بسیاری از این کارآفرینان و فناوران سرمایه لازم برای اجرای طرح‌ها و ایده‌های فناورانه خود را نداشته و به تنهایی قادر به راهبری و هدایت طرح‌های خود به سمت تجاری‌سازی و بازارسازی نیستند.

پشتکار و استمرار رویه فناوران و صاحبان ایده زمانی به‌ثمر می‌رسد که در کنار استعداد و مهارت‌های خود، اکوسیستم و زیرساختی که از تلاش‌های آنان حمایت می‌کند، وجود داشته باشد. دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم دنیا، علاوه بر تربیت دانشجویان کارآفرین و استارت‌آپ‌ها، زیرساخت‌هایی نیز برای اکوسیستم سرمایه‌گذاری و مشارکت جسورانه کسب‌وکارهای خود فراهم کرده‌اند.

صندوق‌های خطرپذیر اثرگذارترین روش تأمین مالی استارت‌آپ‌هاست

یکی از مهمترین اجزای تشکیل‌دهنده و تکمیل‌کننده اکوسیستم فناوری، سرمایه‌گذاران خطرپذیر هستند. سرمایه گذاری خطرپذیر و جسورانه به عنوان یکی از مهمترین منابع مالی تامین کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اقتصاد کنونی محسوب می‌شود. به جرئت می‌توان گفت تامین مالی مناسب، یکی از چالش‌برانگیزترین و پیچیده‌ترین عناصر در فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و نوظهور دانشگاهی است. این روش تامین مالی امروزه به عنوان مهم‌ترین و اثرگذارترین روش تامین مالی طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در دانشگاه‌های مطرح است و توانسته با کارآمدی که در اکوسیستم فناوری دارد بخش قابل توجهی از اقتصاد امروز دنیا را دربر گیرد.

شرکت‌های موفق فراوانی در دنیا وجود دارند که توانسته‌اند از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مشارکت‌های جسورانه به رشد و بالندگی دست پیدا کنند. البته در ایران شرایط کسب‌وکارها و زیست بوم فناوری کمی متفاوت است و به‌دلیل اینکه گفتمان «اکوسیستم» به تازگی و کمتر از یک دهه پیش در فضای نخبگانی و دانشگاهی کشور فراگیر شده است چالش‌های فروارنی در مقابل این جریان نوظهور قرار دارد.

با منابع ملی و پول نفت نمی‌توان کسب‌وکار دانش‌بنیان راه‌اندازی کرد/تأکید اصل 44 به ایجاد زمینه‌های کسب‌وکار

با توجه به تنوع کم دارایی‌های مالی در ایران، وابستگی اقتصاد کلان به فروش فراورده‌ها و ذخایر طبیعی و وابستگی این دارایی‌ها به یکدیگر، معرفی و ظهور زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و آینده‌نگرانه برای کشور است. اهمیت و لزوم سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ایران از این حیث واجب است که تاکنون برای اجرای چرخه‌های نوآوری و به ثمر رساندن یک ایده خلاقانه تا مرحله محصول و تجاری‌سازی آن، از منابع دولتی و به عبارت بهتر پول «نفت» مصرف می‌شده است. لذا اقتصاد مبتنی بر نفت که همان استفاده از منابع ملی برای این نوع حمایت‌هاست، علاوه بر اینکه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان را محقق نخواهد ساخت بلکه ناقض این گفتمان ملی نیز هست.

از طرفی با تصویب سیاست‌های اصل 44 توسط مجلس در سال 83، یکی از تکالیف قانونی دولت در اجرای سیاست‌های این اصل، توانمندسازی بخش خصوصی، ایجاد زمینه‌های کسب‌وکار و تشکیل نهادهای مالی مرتبط با آن است. با توجه به اهمیت اصل 44 و ضرورت گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بخش خصوصی، باید ابزارهای مالی مورد نیاز این بخش نیز ایجاد و گسترش یابد. سرمایه‌گذاران خطرپذیر و صندوق‌های جسورانه به عنوان موثرترین نهادهای مالی به منظور حمایت از ایده‌های خلاق کسب‌وکار و استارت‌آپ‌های دانشگاهی در صحنه اقتصاد، یکی ازمهمترین ابزارها هستند.

راه‌اندازی ساختار مالی خطرپذیر و جسورانه شتاب‌دهنده حرکت روبه جلوی دانشگاه آزاد است

دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود با اتکا به رویکردهای تحولی در توسعه گفتمان فناوری و ایجاد بسترهای اشتغال دانش‌آموختگان به تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری اقدام کرد که این حرکت نشان‌دهنده اهتمام ویژه این دانشگاه در تثبیت اکوسیستم فناوری‌های دانش‌بنیان است. راه‌اندازی بازارهای فناوری، سراهای نوآوری، نمایشگاه‌های تخصصی فن‌بازار و شتاب‌دهنده‌ها و برگزاری رویدادهای فناوری در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور نوید شروع یک جنبش فراگیر فناوری در کشور را می‌دهد، چرا که این دانشگاه به تنهایی 38 درصد آموزش عالی را برعهده داشته و تحولات آن نیز تأثیر شگرفی در فضای دانشگاهی و نخبگانی کشور دارد.

باوجود تحولات چشم‌گیر دانشگاه در حوزه‌های فناوری و نوآوری، راه‌اندازی بستری مالی با کارکردهای «ریسک‌پذیر» برای نیل به توسعه و نتیجه‌گرایی در کسب‌وکارهای دانشگاهی ضروری به‌نظر می‌رسد. واژه صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه از سال 91 در بین محافل مشترک سرمایه‌گذاری و دانشگاهی باب شده که اکنون با تحولات پیش رو در اکوسیستم فناوری دانشگاه، عملیاتی شدن و تأسیس چنین صندوقی اجتناب‌ناپذیر و به‌نوعی کلید راهگشای فناوران است.

سرمایه‌گذاری صندوق خطرپذیر دانشگاه آزاد در تجاری‌سازی محصولات باکیفیت شرکت‌های فناور

سیداحسان شیرنگی سرپرست اداره کل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کارکرهای صندوق خطرپذیر(VC) دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: زیرساخت‌ها و زمینه‌های مالی این صندوق با اهتمام معاون فناوری و نوآوری و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأمین شده که در روزهای آتی با انتصاب مدیرعامل صندوق، فعالیت آن به‌صورت رسمی آغاز می‌شود.

وی افزود: یکی از راهبردهای مهم راه‌اندازی صندوق خطرپذیر(VC)، تحقق حمایت‌های ویژه از فناوران دانشگاه آزاد است. باتوجه به تجربیات گذشته، دانشجویان و فناوران معمولاً ایده‌ها، محصولات و نقشه‌های جذاب و سوددهی دارند ولی به‌دلیل نبود حمایت‌های سرمایه‌ای و انگیزشی این ایده‌ها اقیم و ناکارا می‌ماند.

سرپرست اداره کل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت و حمایت سرمایه‌گذاران با یک ریسک مناسب از فناوران را برای توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان ضروری دانست و گفت: صندوق خطرپذیر(VC) صرفاً به‌منظور پر کردن خلأ بزرگ فناوران در راه‌اندازی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای دانشگاهی تأسیس شده است.

شیرنگی در رابطه با روند حمایت و مشارکت صندوق خطرپذیر(VC) از فناوران دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اگر شرکت دانش‌بنیان یا واحد فناوری، محصولی در حد ارائه به بازار تجاری با شاخص‌های رقابت‌پذیری مطلوب تولید کند تسهیلات تا مبلغ دو میلیارد تومان در واحدهای استان واگذار شده است تا از گردش کارهای طولانی و مکاتبات چندباره پرهیز شود.

وی ادامه داد: اگر واحدهای استان دچار مشکلات منابع مالی بودند ادامه روند معرفی به صندوق خطرپذیر(VC) از طریق معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری سازمان مرکزی دانشگاه پیگیری می‌شود. اگر طرح به سرمایه‌گذاری بیش از دو میلیارد نیاز داشت پس از بررسی اولیه در شورای اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری واحد دانشگاهی، طرح به سازمان ارسال می‌شود تا بررسی لازم صورت بگیرد.

کانون تخصصی ارزیابان دانشگاه آزاد راه‌اندازی می‌شود

سرپرست اداره کل اقتصاد دانش بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی «کانون تخصصی ارزیابان» طرح کسب‌وکار دانش‌بنیان به‌منظور بررسی پرونده‌های ارسالی به سازمان مرکزی دانشگاه خبر داد و گفت: کانون ارزیابان به‌عنوان هسته‌ای که بین معاونت فناوری و نوآوری و صندوق خطرپذیر(VC) ایفای نقش می‌کند راه‌اندازی می‌شود. این کانون متشکل از متخصصان همه رشته‌ها و گرایش‌ها برای ارائه نظرات کارشناسی ایجاد می‌شود.

شیرنگی عنوان کرد: پس از اینکه طرح کسب‌وکار و گزارشات امکان‌سنجی طرح توسط شرکت یا واحد فناور تدوین می‌شود، کانون ارزیابان با بررسی شاخص‌های مختلف درباره میزان سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر طرح تصمیم‌گیری می‌کند. بسته به اینکه طرح تاچه حد نیازهای فعلی کشور را حل پاسخگو است و از خروج ارز و واردات جلوگیری می‌کند، نوع مشارکت نیز متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059363

وب گردی

وب گردی