نظام آموزشی باید در تربیت کارآفرین کوشا باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: اگر می‌‌خواهیم بحث کار‌آفرینی را در کشور جدی بگیریم، باید نظام آموزشی ما به این سو هدایت شود و افرادی که فارغ‌‌التحصیل می‌‌شوند، ویژگی‌‌‌های یک کارآفرین را داشته باشند.

مرتضی قائمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه در ترویج فرهنگ کارآفرینی گفت: اگر دانشگاه نتواند ارتباط خود را با صنعت و کارآفرینی فراهم کند، همه فعالیت‌‌هایش ناقص می‌‌ماند بر همین مبنا باید همه فعالیت‌‌‌ها مبتنی بر کارآفرینی باشد. برای تحقق این اهداف و تربیت نسل کارآفرین، 120 دوره‌‌‌ مهارت‌‌‌آموزی را برای دانشجویان در نظر گرفتیم که دانشجو در کنار تحصیل، مهارت‌‌‌های لازم را در دوران دانشجویی کسب و می‌‌تواند در این دوره‌‌ها شرکت کرده و وارد فضای کسب و کار شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد سراهای نوآوری، مراکز تحقیقات و حضور شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان در دانشگاه و حمایت از دانشجویان مخترع، از جمله فعالیت‌‌‌‌‌‌های دانشگاه آزاد همدان در خصوص توسعه کارآفرینی است. دانشگاه‌‌‌ها اگر سیاست‌‌‌‌‌‌گذاری درستی داشته باشند بدون تردید، نقش تعیین‌‌‌کننده‌‌‌ای در این خصوص خواهند داشت.

قائمی تصریح کرد: در حال حاضر، با توجه به قابلیتی که در سطح استان همدان وجود دارد، سرای نوآوری را با موضوع مبل و منبت در واحد ملایر راه‌‌‌اندازی کردیم. با اصناف مختلف، سازمان فنی و حرفه‌‌‌‌‌ای، آموزش پرورش، قراردادهایی را برای دوره کارآموزی منعقد کردیم تا در راستای رفع نیازهای موجود گام برداریم. برای توسعه صنایع تبدیلی هم که در همدان وجود دارد مثل سیر و گردو و سیب‌زمینی، فعالیت‌‌‌‌‌هایی خواهیم داشت. تلاش در راه تولید این محصولات گامی موثر در جهت توسعه اقتصاد مقاومتی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان درباره اهمیت نقش دانشگاه در حل مسائل کشور تاکید کرد: دانشگاه، نقش تعیین‌‌‌کننده‌‌ای در حل مسائل کشور دارد؛ بر همین مبنا، راه‌‌‌‌اندازی طرح پایش و ورود به حل مسائل کشور از جمله موارد حائز اهمیت است که دانشگاه آزاد در این عرصه ورود کرده است.

وی درباره نقش دانشگاه در توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: عمده‌‌‌‌ترین مسئله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که باعث رشد و توسعه اقتصادی می‌‌‌‌‌شود، تغییر در کیفیت آموزش و توجه به کیفیت نیروی انسانی است. اگر می‌‌‌خواهیم بحث کار‌آفرینی را در کشور جدی بگیریم باید نظام آموزشی ما به سمتی برود که نیروهای با شهامت شجاعت در تصمیم گیری پرورش دهد. در واقع، کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره‌‌‌‌‌‌های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی و اداره کند.

قائمی تاکید کرد: کارآفرینان معمولا افرادی هستند که ریسک معتدل را در دستور کار خود پیش‌‌‌بینی می‌‌‌کنند، خلاق و نوآور هستند، عزم و اراده قوی و استقلال طلبی بالایی دارند و ثروت طلب نیستند. امروز کار آفرینی به عنوان رشته‌‌‌ای علمی مورد شناسایی قرار گرفته است. رشته علمی کارآفرینی همانند تمام رشته‌‌های دیگر، دارای مدل‌‌ها، فرآیندها و قضایایی است که باید دانش مربوط به آنها کسب شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان متذکر شد: اگر می‌‌‌خواهیم بحث کارآفرینی را در کشور جدی بگیریم باید نظام آموزشی ما به سمتی برود که نیروهای با شهامت و شجاعت در تصمیم‌‌‌‌‌‌‌گیری را پرورش دهند. ما باید زمینه مناسب برای ایجاد نوآوری را در سازمان‌‌‌ها فراهم کنیم. چون از نظر نوآوری در بعد فناوری و اداری، آنقدر عقب هستیم که ساده‌‌ترین نوع کارآفرینی که تقلیدگرایی است را نمی‌‌‌توانیم انجام دهیم.

وی درباره اهمیت کارآفرینی گفت: آنچه در شرایط سخت کنونی ضرورت آن در جامعه ما بیش از پیش احساس می‌‌‌شود پرداختن به مقوله کار‌‌آفرینی است و کارآفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود قادرند در چنین شرایطی منابع را برای ایجاد رشد و توسعه در زمینه‌‌‌‌‌های تولید و منابع انسانی فراهم کرده، اشتغال و کسب و کار جدید ایجاد کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: فضای کشور باید به گونه‌‌‌ای طراحی شود که کارآفرینان رشد کنند. در اغلب موارد مدیریت با تصمیم‌‌‌‌‌گیری متمرکز ضد روحیه کارآفرینی است. کارآفرینی در جایی رشد می‌‌‌کند که تمرکز تمام‌عیار نباشد. امروزه در جهان برای جوانان آموزش کار آفرینی گذاشته‌‌اند. در سطح دبیرستان‌‌ها همه را تشویق می‌‌کنند. به نظر می‌‌‌رسد در جهان امروز، بدون داشتن دانش و مهارت کارآفرینی، صرف اینکه ایده‌‌‌ای داشته باشید ولی دانش لازم را ندانسته باشید، با شکست مواجه می‌‌‌شوید.

قائمی تاکید کرد: اگر می‌‌خواهیم بحث کار آفرینی را در کشور جدی بگیریم، باید نظام آموزشی ما به این سو هدایت شود و افرادی که فارغ‌‌التحصیل می‌‌شوند ویژگی‌‌‌های یک کارآفرین را داشته باشند. ما باید در بین فارغ‌‌‌التحصیلان دانشگاه‌‌‌ها، رغبت ایجاد کنیم که به تفکر خلاق بپردازند. تاسیس مراکز آموزش کارآفرینی و کانون‌‌‌های آموزش روش زندگی در شرایط دشوار اقتصادی مانند آموزش دید مثبت و چاره‌جویانه، دوری از تفکر منفی، پشتکار و خلاقیت برای رفع موانع موجود و کسب مهارت‌‌‌های لازم از جمله افکاری است که باید به آن توجه شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059369

وب گردی

وب گردی