عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد ایده پرداز برگزیده کشور شد

در نخستین جشنواره ایده پردازی انتخابات در ایران، بیژن خلیل مقدم عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد به عنوان ایده پرداز برگزیده معرفی و تجلیل شد.

به گزارش گروه ایسکانیوز از شهرکرد، در نخستین جشنواره ایده پردازی انتخابات در ایران، استارت‌آپ انتخاباتی، بیژن خلیل مقدم عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با ارائه ایده ای با عنوان "انتخاباتِ مبتنی بر نظریهی فازی؛ رویکردی نوین برای تحقق عدالت سیاسی" به عنوان ایده پرداز برگزیده معرفی و از سوی سازمان بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری تجلیل شد.

به گفته این محقق؛ ماهیت سیستم‌های متعارف انتخاباتی دنیا، غالباً به نحوی است که از بین گزینه‌های در معرض انتخاب (نامزدها)، یک گزینه بطور کامل و مطلق، تأئید و انتخاب، و سایر گزینه‌ها نیز رد می‌شوند. این سبک از انتخاب‌کردن که مبتنی بر تئوری دو دویی یا دو ارزشی ارسطویی است، منجر به افراط‌گری انتخاب کنندگان (رأی‌دهندگان) در تأیید مشخصه‌های مثبت گزینه مورد انتخاب، و منفی انگاشتن گزینه یا گزینه‌های دیگر و نهایتاً موجب شکل‌گیری انحراف از واقعیت در نتیجه انتخابات کل جامعه می‌شود. بنابراین "انتخاباتِ مبتنی بر نظریه فازی"، رویکردی مناسب برای رفع این نقیصه است.

خلیل مقدم اظهار کرد: انتخاب یک گزینه از بین چند نامزد توسط فرد رأی ‌دهنده، الزاماً به معنای تأئید صد‌درصدی نامزد مورد انتخاب و رد 100% یا تأئید 0% نامزدهای دیگر توسط فرد انتخاب کننده نیست. امکان ارائه امتیاز مساوی از سوی فرد انتخاب کننده به دو یا چند مورد از نامزدها وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در انتخاباتِ مبتنی بر نظریه فازی، تعمیق و تدقیق رأی‌دهندگان در برنامه ‌های پیشنهادی نامزدها بمنظور امتیازدهی به کلیه نامزدها (امتیاز از 0 تا 100) به مراتب بیشتر خواهد شد و این امر، یکی از مزایای این رویکرد است.

عضو هیأت علمی رشته دکترای آینده پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در پایان افزود: ساری و جاری ساختن رویکرد مذکور در عرصه انتخابات، منجر به وقوع نتایج شفاف‌ تر، دقیق ‌تر، واقعی ‌تر، منطقی ‌تر و به دور از تعصبات، منصفانه ‌تر و متناسب ‌تر با عقاید و نظرات جامعه و در نهایت موجب تحقق عدالت انتخاباتی و توسعه سیاسی خواهد شد.

کد خبر: 1059394

وب گردی

وب گردی