وزرات علوم با رویکرد «برادر ناتنی» با دانشگاه آزاد رفتار می‌کند

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تبعیض‌های وزرات علوم نسبت دانشگاه آزاد اسلامی باوجود خدمات ارزنده این دانشگاه به بدنه آموزش عالی کشور ناجوانمردانه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تغییر و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف برای تبدیل شدن به دانشگاه مسئله‌محور و کارآفرین بسیار چشم‌گیر است. دربرگیری 38 درصدی از جمعیت دانشجویی کشور و تأثیر مستقیم در نظام آموزش عالی موجب ایفای نقش پررنگ این دانشگاه در بدنه نخبگانی کشور شده است. احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های این دانشگاه را در راستای تعالی اهداف نظام می‌داند و معتقد است وزارت علوم متوجه قابلیت‌های این ظرفیت عظیم نیست. در زیر گفت‌وگوی تفصیلی ایسکانیوز با معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی را می‌خوانید:

چندی پیش خبر پذیرش غیرمجاز 134 دانشجو به دانشگاه آزاد در رسانه‌ها دست‌به‌دست شد، درخصوص پذیرش این دانشجویان توضیح بدهید؟

طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرزندان اعضای هیئت علمی با کسب 99.5 درصد از نمره آخرین نفر پذیرفته شده واحد دانشگاهی(کد رشته محل) مربوطه، مجاز به تغییر رشته هستند. در سال 96 دو نفر از سوی وزارت بهداشت با تأییدیه و مصوبه کمیسیون خاص این وزراتخانه برای پذیرش به دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شدند که حتی نمره قابل قبول را نیز کسب نکرده بودند ولی به‌دلیل داشتن مصوبه کمیسیون خاص وزرات بهداشت پذیرش صورت گرفت و به‌دنبال آن عده‌ای دیگری نیز از این قانون استفاده کرده از رشته دامپزشکی به پزشکی تغییر رشته دادند. هر تصمیمی مبنی بر قطع تحصیل یا برگشت به رشته قبلی از سوی مراجع قانونی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی اجرا می‌شود.

تکلیف این 134 دانشجو چگونه حل و فصل می‌شود؟

چنانچه مراجع رسمی و قانونی به‌صورت «مستند و محقق» حکمی را درباره 134 دانشجوی مذکور ابلاغ کند، دانشگاه آزاد اسلامی تمام و کمال قانون را در این خصوص اجرا خواهد کرد. این دانشگاه درخصوص هر شخصی که به‌صورت غیرقانونی از کرسی‌های آموزشی و امکانات پژوهشی بهره‌برداری کند، وی را متخلف شناخته و رفتار مطابق با قانون را از خود نشان می‌دهد.

تغییر رشته فرزندان اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد لغو شد

تعدادی دیگری از داوطلبان در سال 97 نیز به‌دنبال استفاده از رأی مصوبه کمیسیون خاص وزرات بهداشت برای تغییر رشته در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کردند که دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه در بخشنامه‌ای هرگونه تغییر رشته را از طریق مصوبه کمیسیون خاص وزرات بهداشت لغو کرده و موضوع مختومه اعلام شد و کسی نمی‌تواند از آن رأی استفاده کند. حتی یک مورد صندلی فروشی در دانشگاه آزاد وجود ندارد، اگر کسی اطلاع و سندی از چنین موضوعی دارد، مسببین را اخراج و در اختیار دستگاه قضایی قرار می‌دهیم.

علت سوءاستفاده موسسات غیرمجاز از داوطلبان ورود به دانشگاه در چیست؟

دلیل ظهور و بروز موسسات و گروه‌های سوء استفاده‌گر در حوزه کنکور و صندلی‌های دانشگاه، نبود توازن بین داوطلبان و ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی و پیراشکی است. از یک میلیون دانش‌آموزی که هرساله در آزمون سراسری دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند که بیش از 700 هزار نفر از آنها متقاضی ورود به رشته‌های گروه علوم پزشکی هستند. پذیرش در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی کم‌تر از 10 هزار نفر است، طبیعی است که 690 هزار داوطب پشت کنکور می‌تواند طعمه چربی برای سوءاستفاده‌گران و کلاهبردارن آموزش عالی باشد.

سازمان سنجش و آموزش کشور باید به این سردرگمی پاسخ و سازوکار منطقی داشته باشند. باید قبول کرد نمی‌توان با یک آزمون چهار ساعته نتایج 12 ساله دانش‌آموز را سنجید. مرکز حراست و بازرسی دانشگاه آزاد اسلامی اولین ارگان‌هایی بودند که گروه‌های کلاهبردار و سوءاستفاده‌گر را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کردند کما اینکه این گروه‌ها موفق به ثبت نام حتی یک نفر در دانشگاه آزاد اسلامی نشدند. این دانشگاه به جز سازوکارهای قانونی باآزمون و سوابق تحصیلی از هیچ طریق دیگری پذیرش دانشجو نداشته و خانواده‌ها نباید به گروه‌های کلاهبردار اعتماد کنند.

مطالبات دانشگاه آزاد اسلامی از بنیاد شهید و ایثارگران کشور وصول شده است؟

طبق قانون مجلس شورای اسلامی فرزندان شاهد و ایثارگر از پرداخت شهریه دانشگاهی معاف هستند و طبق همان قانون و آیین‌نامه اجرایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف و ملزم به پرداخت شهریه فرزندان این بزرگواران به حساب دانشگاه آزاد اسلامی است. از سال 93 بنیاد شهید و امور ایثارگران هیچ مبلغی از بابت شهریه‌های فرزندان شاهد و ایثارگر نزد حساب دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت نکرده و اکنون بدهی بنیاد از آن سال تا به کنون مبلغی بالغ بر هزار و 850 میلیارد تومان رسیده است. دانشگاه به دلیل اعتقاد و احترام به فرهنگ ایثار اجازه نداده که مشکل و مانعی در تحصیل این عزیزان ایجاد شود.

باتوجه به شرایط مالی، کاهش تعداد دانشجویان و التزام دانشگاه به پرداخت مالیات، 20 روز بعد از قبول مسئولیت در معاونت امور پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی درخواستی به کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون اجتماعی مجلس تقدیم شد که پس از آن جلسه‌ای باحضور معاونان اداری-مالی و پارلمانی بنیاد شهید کشور برگزار شد که قول مساعد برای تصفیه حساب این بدهی از سوی حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید کشور داده شد.

جلسه‌ای نیز به همت فراکسیون فرزندان شاهد و ایثارگر مجلس با حضور رئیس بنیاد شهید کشور درخصوص طرح بحث بودجه بنیاد برگزار شد. بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با تهاتر ملک و سایر راه‌های پیش‌بینی شده در بودجه این مشکل را به‌زودی حل و فصل می‌کند.

چرا وزارت علوم با دانشگاه آزاد رفتار تبعیض آمیز دارد؟

دانشگاه آزاد اسلامی با دستان مبارک امام خمینی(ره) تأسیس و با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اکنون به نقطه بالندگی خود رسیده است. بهترین مدل خصوصی‌سازی و اصل 44 قانون اساسی در کشور «دانشگاه آزاد اسلامی» است که ضمن اشتغال‌زایی و پرداخت مالیات، نقش بی‌نظیری در گسترش آموزش عالی داشته است. همچنین دانشگاه آزاد اکنون به عنوان یک شبکه حقیقی علمی، فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شود که از ظرفیت بسیار عظیمی برخوردار است.

دولت‌ها باید از مدل دانشگاه آزاد اسلامی حمایت کنند، زیرا که نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌های دولت دارد. همین دانشگاه که تا دیروز برای گسترش آموزش عالی ظهور و بروز داشت امروز با طرح پایش آماده حل مشکلات و چالش‌های اساسی کشور است و همه ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی خود را در این راه به‌کار می‌گیرد. همچنین راه‌اندازی مدل سرای نوآوری کارآمدی این دانشگاه را در کارآفرینی و کسب‌وکار افزایش می‌دهد.

وزرات علوم با رویکرد «برادر ناتنی» با دانشگاه آزاد رفتار می‌کند

تبعیض‌های وزرات علوم نسبت دانشگاه آزاد اسلامی باوجود خدمات ارزنده این دانشگاه به بدنه آموزش عالی کشور ناجوانمردانه است و همواره با رویکرد برادر ناتنی با این دانشگاه رفتار شده است. وزارت علوم باوجود امکانات، زیرساخت‌ها و اعضای هیئت علمی توانمند به دنبال تضعیف دانشگاه و سوق دواطلبان به سمت مؤسسات غیرانتفاعی است.ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و باید در اختیار فرزندان این کشور قرار بگیرد و داوطلبان در محلی که شکل دانشگاه دارد و هویت دانشجویی به دانش‌آموزان می‌بخشد، تحصیل کنند. موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی از کمترین امکانات ممکن که کلاس درس است نیز برخوردار نیستند. همچنین نادیده گرفتن دانشگاه آزاد در تخصیص یارانه‌ها و و تعرفه‌های دانشجویی مؤید رفتارهای تبعیض‌گرایانه وزارت علوم است.

دانشگاه آزاد چه سازوکارهایی برای کمک به پرداخت شهریه دانشجویان طراحی کرده است؟

دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال تحقق شعار «هر دانشجو یک تخصص» به آینده‌ای پویا می‌اندیشد، به‌همین دلیل هر تصمیم و سازوکاری که منجربه آسودگی خاطر دانشجو و آموزش مطلوب وی شود اهتمام ویژه دارد. شهریه‌های دانشجویان همه مقاطع عملاً تقسیط می‌شود ولی درکنار این صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه نیز به‌صورت محدود تسهیلاتی به دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کند.

بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مانند واحد اصفهان سازوکارهای جذابی یرای کمک به پرداخت شهریه و اشتغال دانشجویان طراحی کرده است. اکنون این واحد دانشگاهی ارتباط مطلوبی با صنعت فولاد ایجاد کرده و تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تحت پوشش بورس تحصیلی قرار داده است. دانشجو 4 روز در دانشگاه و 2 روز در صنعت ایفای نقش کرده و چالش‌های صنعت را با آموخته‌های مسئله‌محور دانشگاهی حل و فصل می‌کند. بعضی از واحدهای دانشگاهی با راه‌اندازی مزارع گلخانه‌ای و به‌کار گرفتن دانشجویان کشاورزی سهم پرداختی دانشجو را تا 50 درصد کاهش داده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی درسطح کلان نیز تفاهم‌نامه‌ای با صندوق قرض‌الحسنه مهر و بانک ملی ایران منعقد کرده است که متقاضیان اخذ وام می‌توانند با درصد بهره پایین اخد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059434

وب گردی

وب گردی