علم گریزی ورزش ایران به دانشگاه ها نیز سرایت کرده است

یک استاد تربیت بدنی از علم گریزری ورزش ایران انتقاد کرد و ورزش دانشگاهی کشور را نیز به آلوده شدن به بیماری بی برنامگی و فردمحوری متهم کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهای اخیر مصاحبه هایی از اساتید تربیت بدنی در دانشگاه های مختلف کشور منتشر کرده ایم که محوریت تمام آنها، آسیب شناسی تربیت بدنی در دانشگاه های کشور است.

یونس قربانی عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در همین زمینه نظرات خود را با ما در میان گذاشت که با هم می خوانیم.

شیوه آموزش تربیت بدنی

براین باورم که شیوه ها و روش های تدریس ورزش و تربیت بدنی در کشور ما از استاندارد قابل قبولی از نظر شکلی برخوردار است. اکثر اساتید از روش های علمی و به روز دنیا برای تدریس و آموزش ورزش استفاده می کنند. این کمبود ابزار، وسایل وتجهیزات کمک آموزشی است که به ویژه در تدریس دروس عملی کار را برای آموزش با کیفیت دچار ضعف می کند.

کم بودن تحقیقات علمی در حوزه ورزش و تربیت بدنی در دانشگاه ها

متاسفانه مثل سایر دستگاه ها و نهادها، بودجه های پژوهشی و تحقیقاتی حوزه ورزش، کم و ناکافی است. مشکل دیگر عدم کاربردی بودن تحقیقات و مشکل مهمتر، عدم استفاده از نتایج تحقیقات در ورزش کشور است. با تاسف باید گفت که عدم استفاده از نتایج تحقیقات و بها ندادن به کارهای علمی و پژوهشی صدمات زیادی به ورزش کشور در تمامی ابعاد آن از ورزش همگانی تا ورزش حرفه ای وارد می کند.

ورزش ایران از علم، گریزان است

مشکل عمده غیرعلمی بودن ورزش کشور مدیریت و نحوه اداره ورزش است. به غیر از معدود موارد استثنائی که در آن مقاطع هم فرصت ارائه و پیاده شدن افکار و برنامه های علمی مهیا نشده و در موارد متعدد هم برخی ازتحصیلکرده های صاحب منصب در مدیریت ورزش کشور، مرعوب اوامر و دستورات غیر ورزشی ها شده اند، ورزش ایران هیچ وقت دست مدیران ورزشی نبوده است. همیشه کسانی مدیریت و هدایت ورزش را برعهده داشته اند که نه درک درستی از ورزش داشته و نه اهمیتی به علوم و دانش ورزشی قائل بوده اند. اتفاقا از نظر تئوریک و تولیدات علمی و تحقیقاتی کشورمان در چندین سال اخیر با وجود مشکلات فراوان بودجه ای و غیره پیشرفت های خوبی داشته ایم. با گسترش رشته تربیت بدنی و مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها، پژوهش های زیادی در حوزه تربیت بدنی در حوزه های مختلف آن اعم از ورزش همگانی، تربیتی و پرورشی، قهرمانی و حرفه ای با موضوعات مختلف صورت گرفته است. متاسفانه دو موضوع عدم کاربردی بودن برخی از پژوهش ها و استفاده نکردن و بی توجهی به نتایج و دست آوردهای این پژوهش ها باعث شده که ورزش کشور، توسعه و پیشرفت کافی را همگام با علم روز ورزش دنیا نداشته باشد.

نقش ورزش در سلامتی دانشجویان

خلاصه اهداف ارائه دروس ورزش در دانشگاه ها را باید اینگونه تعریف کنم. هدف اساسی در دانشگاه ها از ارائه دروس تربیت بدنی عمومی که با سرفصل های جدید تحت عناوین تربیت بدنی و ورزش در دو نیمسال مختلف ارائه می شود، آشنا کردن دانشجویان با اهداف و اثرات ورزش، یاد گیری و آموزش انجام صحیح حداقل یک رشته ورزش یا انجام صحیح فعالیت های ورزشی و تمرینات بدنی درطول زندگی است. اثرات و نتایج ورزش برروی تمامی اقشار جامعه اعم از پیر، جوان، زن و مرد، دانشجو، دانش آموز و... در ابعاد جسمی و روحی را همه اطلاع و اکثرا از آن خبر دارند. اما دو سه نکته ظریف در این خصوص کمتر مورد توجه بوده است.

برای تحقق اهداف تدوین شده برای ورزش دانشگاه ها فقط در حوزه دروس تربیت بدنی عمومی باید این معضلات و مشکلات را حل و فصل کنیم وگرنه همچنانکه همه می دانیم اثرات مثبت و درستی از این همه هزینه و سرمایه های انسانی و مالی نخواهیم دید.

چه باید کرد؟

بر این باورم که باید ارائه تعداد واحدهای تربیت بدنی افزایش یابد. اصولا در هر ترم تحصیلی و یا حداقل به جای دو نیم سال در 4 نیم سال دروس تربیت بدنی ارائه گردد. همچنین امکانات، سالن ها و اماکن مناسب ازهرلحاظ به ویژه دسترسی و تردد دانشجویان به صورت راحت و سریع، برای برگزاری کلاس های ورزشی تدارک دیده شود. نکته دیگر اینکه میزان حق الزحمه اساتید و مربیان دروس عملی نه تنها برابر، بلکه بالاتر از دروس تئوری محاسبه و پرداخت گردد.

همچنین در انتخاب و گزینش اساتید دروس تربیت بدنی علی الخصوص برای واحدهای عمومی تربیت بدنی، باید از افراد متخصص و متعهد به اصول ورزشی و علاقه مند که دوره های لازم برای اداره مطلوب کلاس های عملی را دیده استفاده شود. به ویژه اساتیدی که قدرت برقراری ارتباط مناسب و جذب دانشجویان وعلاقمند نمودن آنها به ورزش را داشته باشند. اساتیدی که با برخوردهای خشن و نادرست باعث فراری دادن و دوری دانشجویان از ورزش و تربیت بدنی شوند، کمکی به گسترش این رشته نمی کنند.

یکی دیگر از راهکارهایی که کمک می کند تا این رشته وضعیت بهتری داشته باشد، الزام اساتید به حضور مرتب، توجه به نظم و انضباط، نحوه آموزش ترکیبی و اصولی تئوری و عملی کلاس های تربیت بدنی و جلوگیری از تبدیل کلاس ها به ارائه محض دروس به صورت تئوری یا صرفا عملی است.

می توان دانشجو را به ورزش علاقه مند کرد

تجربه بالای 27 ساله من درآموزش دروس عملی تربیت بدنی برای دانشجویان، چه دانشجویان رشته تربیت بدنی و چه برای دانشجویان رشته های دیگر، ثابت می کند که اگر اهداف ورزش و انجام فعالیت ها و تمرینات بدنی با ارائه اطلاعات و مطالب مفید و کاربردی از انجام آن تمرینات همراه شود و آموزش اثرات صحیح و درست انجام دادن حرکات در ذهن و فکر دانشجویان جا بیفتد، علاوه بر تمکین دانشجویان به انجام ورزش و حضور مرتب در کلاس ها، باعث ایجاد علاقمندی، فرهنگ و نگرش مثبت به ورزش در دانشجویان می شود.

کمبود اماکن ورزشی تخصصی را جدی بگیریم

موضوع مهم دیگری که در بحث ورزش و آموزش آن در دانشگاه ها، مغفول مانده، موضوع ورزش قهرمانی و شرکت دانشجویان در مسابقات ورزشی است. متاسفانه در اکثر دانشگاه ها به دلایل مختلف نظیر کمبود فضای ورزشی و پر بودن اماکن، آموزش های رسمی ورزش درکلاس ها صورت می گیرد. در زمینه دروس تخصصی تربیت بدنی نیز باید گفت که تمرینات و آموزش ها به صورت اصولی و مطابق با استانداردهای درست انجام نمی شود. با وجود صرف بودجه های فراوان، برگزاری المپیادهای مختلف او نواع و اقسام مسابقات ورزشی می توان اذعان نمود که حتی کمترین اثرات مثبت در این زمینه حاصل نمی شود. بحث در این خصوص فرصت دیگری را می طلبد اما از منظر اماکن ورزشی و آموزش حرفه ای درس های عملی، مشکلات جدی داریم.

به آینده خوش بینم

با وجود تمام اشکالات و ایراداتی که در حوزه ورزش دانشگاه ها وجود دارد، آینده ورزش در دانشگاه ها را مثبت و روبه رشد می بینم. وضع فعلی این است که در ورزش دانشگاه ها چه در حوزه آموزش های رسمی و رشته های تخصصی تربیت بدنی (ایجاد رشته ها، گرایش های تحصیلی، سرفصل ها، منابع درسی و ...) چه در آموزش های عمومی، چه در زمینه پر کردن اوقات فراغت دانشجویان و چه از منظر برگزاری مسابقات ورزشی؛ هر دانشگاه و حتی هر استاد و مربی ورزشی عمدتا با سلایق و علائق شخصی و فردی عمل می کنند. به عبارت دیگر نظارت مطلوبی بر اجرای درست حتی همین سیاست ها و برنامه های نیم بند فعلی نیز صورت نمی گیرد. امیدوارم طرح و مدیریتی یکپارچه و جامع توسط مدیران عالی ورزش برای تمامی دانشگاه ها و دانشجویان طراحی، تدوین و با مدیریت و نظارت اصولی، همکاری و مشارکت کلیه عوامل ذینفع و دست اندرکاران ورزش دانشجویی به اجرا گذاشته شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1059447

وب گردی

وب گردی