مراکز رشد و سراهای نوآوری، بسترساز اشتغال در کشور هستند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد از جمله فضاهایی است که می‌‌‌تواند بسترساز اشتغال در کشور باشد. درصددیم تا با ایجاد زیرساخت‌‌های مناسب، سرای نوآوری در حوزه معماری و شهرسازی و صنایع فلزی در این شهر را احداث کنیم.

علیرضا فیروزفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش دانشگاه در توسعه کارآفرینی گفت: بحث‌‌‌های کارآفرینی جزو موضوعات مهمی است که باید در همه دانشگاه‌‌ها دنبال شود و در سیستم جدید دانشگاه آزاد این موضوع به خوبی پیگیری می‌‌‌شود. ورود دانشگاه آزاد به عنوان تنها مرکز آموزش عالی کشور به ایجاد مدارس مهارتی، برگزاری دوره‌‌‌های مختلف مهارتی کارآفرینی از جمله دیگر برنامه‌‌‌های این دانشگاه، در این حوزه است.

وی تشریح کرد: برای توسعه و توجه بیشتر به بحث کارآفرینی، یک شیوه‌‌‌نامه مرتبط با کارآفرینی را تدوین کردیم. دعوت از کارآفرینان نمونه استان برای حضور در کنار دانشجویان و حضور دانشجویان در مراکز و واحدهای کارآفرین استان و بازدید میدانی از واحدهایی که در این زمینه فعالیت دارند و بهره‌‌مندی از تجارب موجود در این واحدها، از جمله فعالیت‌‌‌های ما در این حوزه بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در ادامه خاطرنشان کرد: برای توسعه فعالیت‌‌‌های کارآفرینی، رویدادی به اسم کارآفرینی صدک را داریم. در این رویداد، علاوه بر اینکه صنایع، دستاوردهای خود را در غرفه‌‌‌های مخصوص دانشگاه به نمایش می‌‌گذارند، دانشگاه هم دستاوردهای خود را به عنوان منبع اصلی نیروی کارآمد ارائه می‌‌‌کند.

فیروزفر تاکید کرد: با توجه به توسعه علم و فناوری و اهمیت وجود افراد متخصص در صنایع مختلف، نیاز به وجود افراد با‌‌‌مهارت و کارآزموده دانشگاهی در صنایع دانشگاهی بیش از گذشته حس می‌‌‌شود و توانمندی واحدهای مختلف دانشگاهی در این عرصه وجود دارد. بدون تردید، حضور افراد متخصص در صنایع گوناگون و انتقال دانش به صنعت، منجر به پیشرفت صنعت کشور خواهد شد.

وی درباره ایجاد زمینه‌‌های لازم برای توسعه کارآفرینی در کشور یادآور شد: فضای کشور باید به گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای طراحی شود که کارآفرینان رشد کنند. در اغلب موارد، مدیریت با تصمیم‌‌‌گیری متمرکز ضد روحیه کارآفرینی است. کار آفرینی در جایی رشد می‌‌کند که تمرکز تمام عیار نباشد. امروزه در جهان برای جوانان آموزش کارآفرینی گذاشتند. در جهان امروز، بدون داشتن دانش و مهارت کارآفرینی، صرف اینکه ایده‌‌‌ای داشته باشید ولی دانش لازم را ندانسته باشید، با شکست مواجه می‌‌‌‌‌شوید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان متذکر شد: مراکز رشد و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد از جمله فضاهایی است که می‌‌‌تواند بسترساز اشتغال در کشور باشد. با توجه به ظرفیتی هم که در دانشگاه آزاد زنجان وجود دارد درصددیم تا با ایجاد زیرساخت‌‌های مناسب، سرای نوآوری در حوزه معماری و شهرسازی و صنایع فلزی در این شهر را احداث کنیم. ایجاد کلیه این فضاها توسط دانشگاه و حضور دانشجویان و فارغ‌‌‌التحصیلان این رشته‌‌ها، زمینه‌‌‌ساز کارآفرینی، توسعه صنایع و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت در استان خواهد شد.

فیروزفر اظهار کرد: در بیانیه گام دوم مقام‌‌ معظم رهبری هم دانشگاه‌‌ها به عنوان موتور محرکه کشور محسوب شدند که نقشی تعیین‌‌‌‌‌کننده در توسعه اقتصادی کشور دارند. عمده‌‌ترین مسئله‌‌ای که باعث رشد و توسعه اقتصادی می‌‌‌شود، تغییر در کیفیت آموزش و توجه به کیفیت نیروی انسانی است. اگر می‌‌‌خواهیم بحث کار آفرینی را در کشور جدی بگیریم باید نظام آموزشی ما به سمتی برود که نیروهای با شهامت شجاعت در تصمیم‌‌‌گیری را پرورش دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان تاکید کرد: در کشور ما بیشتر دانشگاه‌‌‌‌ها در نسل اول و تعداد محدودی از آنها در نسل دوم به سر می‌‌‌برند و هنوز نسل سوم دانشگاه‌‌‌ها در ایران به طور جدی مطرح نشده است. بر همین مبنا، بسیاری از دانش‌‌آموختگان به دلیل نداشتن مهارت‌‌‌های کارآفرینی و فنی در بازار کار، توفیق چندانی پیدا نکرده و بیکار می‌‌مانند که رسیدگی به این امر نیازمند توجه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059455

وب گردی

وب گردی