75‌درصد ظرفیت حوزه طب سنتی کشور مغفول مانده است

یک محقق طب سنتی گفت: بیش از ۴‌هزار نوع گیاه‌درمانی در ایران شناخته شده است و این در حالی است که تنها در خصوص 900 گیاه دارویی کار کرده‌ایم؛ بنابراین بیش از 75‌درصد ظرفیت در این حوزه مغفول مانده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت در عرصه گیاهان دارویی و تبدیل آنها به داروهای گیاهی بر اساس طب سنتی ایرانی-اسلامی یکی از سیاست‌های جدید معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. در واقع چند سالی است که طب سنتی به فضای آکادمیک هم راه خود را باز کرده و چندین دانشکده و مرکز تحقیقاتی در این حوزه شکل گرفته است.

دانشگاه آزاد اسلامی هم در دوره مدیریت جدیدش تصمیم دارد در این حوزه به صورت تخصصی وارد شود. این دانشگاه این روزها توانسته است با هم‌فکری و همکاری محققان و پژوهشگران داخلی به ساخت و تولید محصولاتی دست پیدا کند که علاوه بر خودکفایی بتواند موجبات رشد و ارتقای علمی کشور را فراهم کند.

شرکت ترانه‌های شفا‌بخش طبیعت نیز یکی از شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه است که در پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مستقر است. این شرکت تلاش دارد با استادان طب سنتی نیز همکاری کرده تا بتواند در این راستا بهتر از گذشته عمل کند. میر سید محمد مواظب محقق طب سنتی ایرانی از استادانی است که در این حوزه با شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارد.

مواظب در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طب سنتی در دنیا و ایران گفت: طب سنتی به صورت کلی همان طب ایرانی معروف به TIM(TRADITIONAL IRANIAN MEDICINE) است که صورت کلی یک شاخه بوده ولی هنوز زیر شاخه‌های خاصی برای آن تعریف نشده است. طب‌های مکمل دنیا تحت عنوان طب‌های MEDICINE ALTERNATIVE شامل طب‌های مختلف طب سوزنی، هومیوپاتی و یا آیروودا و طب سنتی ایران هم شاخصه خاص منطقه خاورمیانه و ایران و یکی از قدیمی ترین طب های مکمل دنیا است.

او اضافه کرد: به دنبال اهداف سازمان بهداشت جهانی به خصوص از سال 2002 جهت دسترسی بهتر مردم، کاهش عوارض داروهای آلوپاتی و کلاسیک و همچنین کم کردن هزینه‌های درمان، تمام وزارت بهداشت درمان‌ها ملزم شدن طب مکمل خود را تحت هر عنوانی حمایت و باعث پیشبرد اهداف طب‌های منطقه‌ای خود شوند. در طب سنتی ایران نیز، هم رویکرد دانشگاهی و هم رویکرد دولتی به‌ویژه در 10 ساله گذشته بر این مبنا بوده است.

این محقق طی سنتی ایرانی با بیان این که خواهان تخصیص بودجه در این حوزه هستیم اظهار کرد: در حوزه طب سنتی برای تربیت نیروی کارآمد علمی، ظرفیت‌های دانشگاهی، ظرفیت‌های فرآوری، توسعه، کشت و همچنین استفاده بهینه علمی برای خدمت به مردم در حوزه گیاهان دارویی نیازمند بودجه در این حوزه هستیم.

به اعتقاد مواظب، ورود به حوزه گیاهان دارویی در طب سنتی به خصوص در شرایط تحریم می‌تواند جایگزین نفت و اقتصاد بدون نفت شده و در این حوزه به نقاط مثبت درمانی و اقتصادی برسیم.

او در پاسخ به این سوال که رابطه طب سنتی با گیاه درمانی و سایر طب‌های مکمل چگونه است گفت: رابطه تنگاتنگی است؛ چرا که یکی از ملزومات و دستاوردهای مهم طب سنتی گیاهان هستند. در حال حاضر بیش از 4000 نوع گیاه درمانی در ایران شناخته شده است و این در حالی است که تنها در خصوص 900 گیاه دارویی کار کرده‌ایم. بنابراین تنها با 20 تا 25‌درصد ظرفیت خود کار کرده و بیش از 75‌درصد ظرفیت در این حوزه مغفول مانده است.

به اعتقاد این محقق طب سنتی توسعه شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند نقش بسیاری مهمی در استفاده از این ظرفیت ایفا کند که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در این زمینه کمک‌رسان باشد.

مواظب تصریح کرد: 60‌درصد مراجعان در حوزه بهداشت و درمان مربوط به طب سنتی بوده و این در حالی است که هنوز این ظرفیت‌سازی ایجاد نشده تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه و مردم باشیم. معتقدم یکی از مهم‌ترین نقایص طب سنتی برای پیشگیری، درمان و اصلاح سبک زندگی، نداشتن تشکیلات منسجم و مستقل هم از نظر علمی و پژوهشی و هم از نظر عملکردی و خدمات دهی به جامعه است. در حال حاضر نیازمند تشکیلات منسجم تحت عنوان NGO و یا سازمان و اتحادیه‌های مستقل هستیم تا از اهداف طب سنتی در ایران حمایت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059456

وب گردی

وب گردی