کشف سرنخ سفرهای طولانی انسان‌های اولیه

دانشمندان در یک غار واقع در سیبری سرنخ‌هایی در مورد مسافرت‌های طولانی مدت انسان نئاندرتال یافتند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ابزارهای سنگی و دی ان ای موجود در غار نشان دهنده دو سفر به سمت شرق در سراسر آسیا است.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که انسان‌های باستانی حدود 60هزار سال قبل پیاده روی 3هزار تا 4هزار کیلومتری از شرق اروپا به کوه‌های «Altai» در جنوب سیبری را انجام داده اند.

با وجود این شواهد مشخص نیست که این سفر چه مدت طول کشیده یا اینکه چندین گروه نئاندرتال در حال عبور از این مسیر بوده است.

محققان گزارش دادند که نئاندرتال‌ها 49 تا 59 هزار سال قبل در کریمه، شمال قفقاز، شمال دریای سیاه، شرق اروپا و جنوب سیبری ساکن شدند.

«ریچارد رابرتز» زمین شناس دانشگاه ولونگونگ در استرالیا اعلام کرد که نئاندرتال ها به خودی خود کاوشگرهایی بی پروا بودند.

رابرتز اعلام کرد که نئاندرتال‌های اروپای شرقی و جنوب غربی آسیا احتمالاً اسب‌های وحشی و گاومیش را شکار می‌کنند که شرایط سرد برخی از این گروه ها را به سمت شرق سوق داده است.

این نخستین سفر برای اقوام در حال انقراض ما نبود. نئاندرتال‌های اروپایی بیش از 100هزار سال پیش به جنوب سیبری مهاجرت کرده بودند. محققان می‌گویند، نئاندرتال‌هایی که به غار دنیسووا سیبری رسیدند در حدود 100 کیلومتری شرق غار نوع دیگری از ابزارهای سنگی را ساختند که نشان می‌دهند این نئاندرتال‌ها بخشی از یک مهاجرت جداگانه به منطقه هستند.

طی کاوش‌های موجود در غار از سال 2007 تاکنون 74 فسیل نئاندرتال و حدود 90هزار اثر سنگی کشف شده است.

گروه دانشمندان برای جمع‌بندی نتایج خود 4هزار و 132 ابزار سنگی یافت شده در غار را با مصنوعات غارهای دنیسووا و نئاندرتال در اروپا و غرب آسیا مقایسه کردند.

تیم دیگری در سال 2019 گزارش داد که DNA استخراج شده از غار Chagyrskaya بیشتر شبیه دی ان ای چند نئاندرتال اروپایی است.

DNA نئاندرتال غار Denisova که بین 79هزار و 300 تا 118 هزار سال پیش زندگی می‌کرد نیز بیشتر شبیه به نئاندرتال های اروپایی است (تا یک نئاندرتال مسن تر از همان غار سیبری).

نتایج تحقیقات همراه با این یافته‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که « peopling events» نشأت گرفته شده توسط نئاندرتال‌ها از اوراسیای غربی و رسیدن به مرزهای حوزه دنیسووا در شرق آسیا بوده است. انسان‌تبارهای دنیسووا جمعیت کوچک آسیایی مرتبط با نئاندرتال‌ها بودند که ابتدا در غار دنیسووا شناسایی شدند.

دوره‌هایی از دمای هوای به شدت گرم که از حدود 128هزار سال پیش شروع شده و پایین رفتن سطح دریای خزر احتمالاً چندین موج نئاندرتال را قادر ساخت تا به جنوب سیبری برسند.

دانشمندان اعلام کردند که نئاندرتال‌ها قصد نداشتند تا غار Denisova یاChagyrskaya سفر کنند. در دوره‌های گرم، حرکت 100کیلومتری به سمت شرق توسط هر نسل می‌توانست این گروه را طی 600 تا 700 سال از اروپای شرقی به جنوب رساند.

گروه‌های مختلف می‌توانستند با این حرکت روش‌های ساخت ابزار را به سمت شرق، از یک جمعیت به جمعیت دیگر منتقل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059459

وب گردی

وب گردی