اساتید حق‌التدریس معاف از مالیات می‌شوند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حق‌التدریس‌ها از مالیات معاف شوند، گفت: باید درآمدهای کلان و میلیاردی در جاهای مختلف را برای کسر از مالیات شناسایی کنیم خصوصاً‌ کسانی که کارمند دولت نیستند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره مالیات حقوق اساتید حق التدریس گفت: با توجه به اینکه بخشی از جامعه با حقوق‌های پایین از پرداخت مالیات معاف هستند اصولا باید همه افراد حق‌التدریسی هم معاف از مالیات باشند. مبلغی که این اساتید دریافت می‌کنند حتی به اندازه حداقل حقوق بر اساس حقوق قانون کار هم نیست چون پراکنده و تعداد ساعات کمی را به تدریس مشغول هستند.

وی افزود: در مجموع اساتیدی که به عنوان موظفی انجام وظیفه می‌کنند و حقوق می‌گیرند و یک وقت اضافه هم برای تدریس در دانشگاه‌ها به صورت حق‌التدریس می‌گذرانند مبلغ زیادی دریافت نمی‌کنند. اگر ما واقعاً به دنبال اخذ مالیات هستیم، قرار نیست که حقوق افرادی که در دسترس ما قرار دارد را چه خودشان بدانند و یا ندانند را به صورت اتوماتیک کم کنیم و بعد بگوییم این میزان مالیات کسر شده است. اگر این را به عنوان اخذ مالیات محاسبه کنیم تشکیلات مستقلی هم در کشور برای‌ آن لازم نیست.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درست این است که درآمدهای کلان و میلیاردی در جاهای مختلف را برای کسر از مالیات شناسایی کنیم خصوصاً‌ کسانی که کارمند دولت نیستند. باید تمام تلاش‌مان را برای گرفتن مالیات از چنین افراد و مشاغلی قرار دهیم هر چند این کار سخت است اما ارزشمند است و قطعا بخشی از مشکلات جامعه را حل خواهد کرد. بنابراین باید به شناسایی و بررسی مستندات در مورد افراد با درآمد بالا بپردازیم.

میرزاده تاکید کرد: من خلاء قانونی در مورد این قضیه نمی‌بینم چون قانون برای حقوق‌های پایین مشخص شده است اینکه کارمند دولت بخواهد اضافه کار داشته باشد و اساتید حق‌التدریس باشند نیاز به مصوبه قانونی مجلس شاید نباشد.

وی ادامه داد:‌ می‌توان این مسأله را بررسی کرد که مبلغ کلان حق‌التدریسی چه اندازه است آیا اگر کل آن جمع شود عدد قابل توجهی است یا نه، اما در مجموع نظر من این است که این بخش از جامعه را می‌توان از پرداخت مالیات معاف کرد و در مقابل از آن جاهایی که اطلاعاتش در اختیار ما نیست و تلاش زیادی برای جمع کردن اطلاعات آنها لازم است را مورد بررسی قرار دهیم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم می‌توان مالیات مربوط به حق‌التدریس‌ها را در یک یا دو پروژه جمع کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1059570

وب گردی

وب گردی