بعید است شهرداری تهران برای ساخت آزادراه هزینه کند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا باید اراضی که متعلق به شهرداری تهران است، به ساخت آزادراه تهران شمال اختصاص یابد گفت: من در جریان چنین مسئله‌ای نیستم. بعید است شهرداری تهران برای ساخت آزادراه هزینه کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عبدالرضا گلپایگانی در پاسخ به این پرسش که آیا رویکرد شهرداری در حوزه حفظ خانه‌های ارزشمند شهر تغییر کرده است گفت: نگاه ما حفظ بناهای ارزشمند شهر است، در همین راستا طبق توافقی که هفته گذشته با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شد، یک آپارتمان در شمال‌شهر تهران از املاک شهرداری را در ازای دو بنای تاریخی واگذار کردیم، که در آینده در خصوص این دو ملک جزئیات بیشتری خواهیم گفت. مبنای کلی ما تبدیل بناهای تاریخی و با ارزش سطح شهر به فضاهایی است که مورد استفاده همگانی قرار گیرد. مدیریت شهری به دنبال حفظ کردن سرمایه‌ها و ارزش‌های تاریخی شهر هستیم.

وی ادامه داد: فروش یک بنا حتی اگر بنای تاریخی باشد، هیچ‌گونه ممنوعیت و محدودیتی ندارد، البته اگر بنا ثبت تاریخی شده باشد، فروش آن برای نهادهای دولتی ممنوع است.

معاون شهردار تهران در خصوص انتشار خبری مبنی بر «واگذاری بخشی از املاک پارک چیتگر از طرف شهرداری برای ساخت آزادراه تهران شمال به بنیاد مستضعفان» گفت: اراضی موسوم به «چیتگر»، حدود ۵۱۱ هکتار است. مالکیت این اراضی قبل از انقلاب متعلق به ارتش بوده است. زمانی که طرح این مسئله در منطقه ۲۲ تصویب شد، حدود ۳۵۰ هکتار از این زمین‌ها در قالب طرح ۳۰-۷۰ به شهرداری تهران واگذار شد که یک بخش از این ۳۵۰ هکتار، شبکه معابر، بخشی دیگر، فضای سبز و بخشی مجموعه هزار و یک شهری است که در حال کار بر روی آن هستند البته بخشی دیگر را شهرداری فروخته و تبدیل به مجتمع‌های مسکونی کرده است بنابراین اراضی چیتگر ارتباطی به پارک چیتگر ندارد و خارج از این پارک است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا باید اراضی که متعلق به شهرداری تهران است، به ساخت آزادراه تهران شمال اختصاص یابد گفت: من در جریان چنین مسئله‌ای نیستم. بعید است شهرداری تهران برای ساخت آزادراه هزینه کند. در این راستا وزارت راه و شهرسازی مدعی است که «دولت مصوبه کرده ارتش باید از ۵۰۰ هکتار اراضی موسوم به چیتگر که متعلق به خودش است، ۵۰ هکتار را به ساخت بزرگراه اختصاص دهد درحالی‌که در توافق شهرداری تهران با شهردار پیشین، ارتش هیچ اشاره‌ای به آن ۵۰ هکتار نکرده است. قرار بود که ارتش ۳۵۰ هکتار از اراضی را به شهرداری تهران واگذار کند. متأسفانه در دوره پیشین این موضوع به جدیت پیگیری نشده است. وزارت راه و شهرسازی برای این ۵۰ هکتار مدعی است و سند به نام خودش گرفته بود درحالی‌که ارتش باید این اراضی را به ما واگذار می‌کرد. در این خصوص جلسات مفصلی داشتیم و چندین‌بار تا مرحله طرح دعوا، صورتجلسه تنظیم شد. همچنین ما برای آنکه ارتش به تعهدات خود به صورت کامل عمل کرده و تا مرحله‌ای که مسائل را از منظر حقوقی پیگیری کند، پیش رفتیم ولی خوشبختانه طبق پیگیری ارتش، سند مالکیت وزارت مسکن و شهرسازی به مرحله ابطال رسیده و قرار است زمین‌ها را به طور کامل به نام شهرداری کند.

گلپایگانی اضافه کرد: این ادعای وزارت راه و شهرسازی بوده ولی طرف مقابل آن، ما نیستیم، بلکه ارتش است چون ارتش تعهد کرده که ۳۵۰ هکتار از اراضی را به ما واگذار کند و طبق جلسه‌ای که هفته گذشته داشتیم، آنها گفتند که ما به طور حتم چنین اقدامی را انجام خواهیم داد. ما این مسئله را از ارتش پیگیری خواهیم کرد. بحث واگذاری اراضی از طرف ارتش برای ساخت آزادراه نیست.

به گفته معاون شهردار تهران اتفاق بدی در دوره پیشین افتاد که منافع شهر و شهرداری و حتی قوانین مرتبط که خیلی شفاف و روشن بود در آن لحاظ نمی‌شد، به ضرر شهر توافقاتی صورت می‌گرفت که ما جلوی این مسائل را گرفته‌ایم.

این هفته خبری منتشر شده مبنی بر اینکه وزارت راه و شهرسازی درخواستی به کمیسیون لوایح دولت داده که براساس آن بخشی از اراضی چیتگر که در اختیار شهرداری تهران است، به جای هزینه احداث آزادراه تهران-شمال به بنیاد مستضعفان واگذار شود.

دفتر هیأت دولت اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی به استناد تصویب‌نامه تاریخ ۲ مرداد ۱۳۷۵ هیئت وزیران، مجوز انعقاد قرارداد با شرکت احداث و نگهداری آزادراه تهران - شمال (وابسته به بنیاد مستضعفان) جهت احداث و بهره‌برداری آزادراه تهران - چالوس را اخذ کرده و مقرر شد ۶۲.۵ میلیون مترمربع از اراضی ملی به مجری این طرح واگذار شود.

بر اساس مجوز انعقاد متمم قرارداد مشارکت، تغییراتی در ساختار مشارکت و میزان اراضی واگذاری حاصل شد که به موجب آن اراضی موردنظر به ۳۵.۲ میلیون متر مربع کاهش یافت.

در ادامه و با نظر دولت ۵۱۱ هکتار از اراضی چیتگر نیز به منظور واگذاری به طرف مشارکت در نظر گرفته شد که ۷۰ درصد سهم شهرداری و ۳۰ درصد به صورت مشترک سهم ارتش و شرکت آزادراه تهران-شمال است.

در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی از کمیسیون لوایح هیأت دولت درخواست کرده تا با توجه به توافقات صورت گرفته با شرکت مذکور و با هدف تسریع در اجرای این طرح، زمینی به مساحت تقریبی چهار هکتار در مجاورت اراضی ۵۱۱ هکتاری به این شرکت تخصیص داده شود.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در در واکنش به این اخبار به خبرنگاران گفت: این خبر صحیح نیست و خبری انحرافی است و به هیچ وجه چنین اتفاقی نمی‌افتد. برای بنیاد مستضعفان چه فایده‌ای دارد که پارک چیتگر را بگیرد. بنیاد مستضعفان باید زمینی را در اختیار بگیرد که بتواند در آن ساخت و ساز انجام دهد. اگر این کار صورت بگیرد برای بنیاد فایده‌ای ندارد و این پارک به درد بنیاد نمی‌خورد.

وی ادامه داد: اگر زمین‌های قابل ساخت و ساز باشد این امکان وجود دارد اما موضوع متفاوتی است لذا خبر پارک چیتگر خبری انحرافی است و آقای فتاح علاقه‌مند به چنین کاری نیست چرا که پارک چیتگر امکان ساخت و ساز ندارد. اگر هم بخواهند این کار را انجام دهند بنده توصیه می‌کنم از این کار خودداری کنند و جای دیگری را در اختیار بگیرند.

هاشمی با اشاره به موضوع پارکینگ‌ها و پارک حاشیه‌ای گفت: اصولاً برای هر موضوعی که نیاز باشد مدیریت انجام شود عرضه و تقاضا در آن اهمیت بسیاری دارد. وقتی تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود شما خدمت را با روشی در اختیار دیگران قرار می‌دهید که باعث رانت نشود چرا که وقتی رانت ایجاد شد مافیا نیز در پی آن ایجاد خواهد شد.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1059584

وب گردی

وب گردی