اختلاف طبقاتی از خطوط قرمز  نظام اسلامی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اختلاف طبقاتی نباید به وجود بیاید زیرا از خطوط قرمز نظام اسلامی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی در هجدهمین دوره آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفت: شعار دوره‌ آموزشی جهاد اکبر یعنی «عدالت‌خواهی ساختارمند، برای اقتصاد توانمند» بسیار هوشنمدانه انتخاب شده و پاسخ به دو شبهه مهمی است که گاها از نگاه مدرنیته درباره‌ی نگاه اقتصادی عدالت‌خواهی دینی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از آن شبهه‌ها این است که برخی می‌گویند مذهبیونی که شعار عدالت خواهی می‌دهند، نگاه شخصی به مسائل دارند و تفسیرشان از عدالت در همین حد است، درحالی که در غرب نیز با قوت گرفتن جریان سرمایه داری، کم‌تر از عدالت‌خواهی صحبت می‌شود و هیچ‌وقت از عدالت در اشخاص و عدالت در حاکمیت صحبت نمی‌شد، هر چند در این میان تعریف چپ‌ها از عدالت با تعریف دینی ازعدالت شباهت‌هایی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شعار «عدالت‌خواهی ساختارمند، برای اقتصاد توانمند» بیان می‌کند که ما از عدالت ساختارمند صحبت می‌کنیم و هم به عدالت حاکمان و هم به عدالت افراد توجه داریم و در دین اسلام بر هردو تاکید ویژه شده است و آیات و روایات متعددی در این زمینه وجود دارد، قرآن حتی برای معاملات کوچک بین افراد ساختار تعیین کرده است، قرآن دیوان‌سالاری کارآمد و بهینه را برای معاملات پیشنهاد می‌کند.

وی عنوان کرد: این یک تهمت و مغالطه است که دین صرفا به دنبال عدالت اخلاقی، عدالت افراد و عدالت پوپولیستی بوده، حتی بروکراسی اگر از مسیر درست آن اجرا شود، مفید خواهد بود. قانون خوب و بروکراسی عادلانه، مهم و مورد تاکید اسلام است، هرچند صحت ساختار و سیستم مهم است اما در نهایت این افراد هستند که در این سیستم فعالیت می‌کند و می‌توانند سیستم را تغییر دهند.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: فردی که متعهد است، هرگز کاری را که در آن تخصص ندارد نمی‌پذیرد و اساسا پذیرش کاری بدون دانش کافی با تعهد دینی منافات دارد، وجود افراد متخصص بدون تعهد نیز آسیب‌زا بوده و زمینه فساد را فراهم می‌کند، این موارد نشان می‌دهد که هم ساختار و هم افراد هردو اهمیت دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عدالت به معنای احقاق حقوق است و هرکس باید به حقوق خود دست پیدا کند، جامعه نیز حق کسب رفاه دارد؛ اما نباید رفاه زده شود. اسلام نیز با راحتی جامعه مخالف نیست؛ همه جامعه در این سختی درگیر شوند و سهم عده‌ای توسط دیگران مصرف نشود. اقتصاد توانمند و شکوفا از توصیه‌های اسلام است و تولید ثروت در اسلام از عبادات محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای عدالت‌خواهی باید در محور اصلی نظام اسلامی حرکت کنیم، در محور اسلامی، ابتدا باید نسبت انسان با خدا بررسی شود، این تفاوت نظام‌سازی در اسلام و غیر آن است، در نظام لیبرال هدف اشباع آدمی از لذات است، در حالی که هدف در نظام اسلامی و ارکان آن، تربیت افراد رشد یافته است اما این رشد، بدون اقتصاد توانمند رخ نمی‌دهد و جامعه گرسنه امکان پیشرفت معنوی و عقلانی ندارد و هر چند به عنوان مقدمه به تامین نیازهای اقتصادی افراد جامعه ملزم است.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: جامعه باید حرکت انتقالی صعودی داشته باشد و انبیا آمده‌اند تا مسیر حرکت افراد را به سمت حالت بهتر جهت دهند، این حرکت صعودی انتقالی بدون رشد اقتصادی ممکن نیست و رشد اقتصادی بدون این حرکت انتقالی، صرفا رفاه را بیشتر می‌کند بدون آنکه در رشد معنوی و عقلانی جامعه تاثیر بگذارد، جامعه انسانی اگر از رشد معنوی و عقلانی خود غافل بماند و بدون توجه به آزادگی خود، صرفا به آزادی در بهره‌مندی بیشتر از امکانات بپردازد، با جامعه حیوانی تفاوتی نخواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در نگاه توحیدی، ماده و معنا با یکدیگر ارتباط حقیقی دارند و هیچ یک را نمی‌توان بدون توجه به دیگری در نظرگرفت، به همین خاطر است که توصیه شده حتی برای پیش‌برد امور دنیوی خود، دعا کنید، در دوران دفاع مقدس، جوانانی داشتیم که چون بر قلوب خود مسلط بودند، می‌توانستند معادله‌های قطعی مادی را تغییر دهند، چرا که به معنای واقعی کلمه معتقد به ذکر «حسبناالله و نعم الوکیل» بودند، فرد مومن به پشتوانه همین اعتقاد، آرام و موفق است.

وی ادامه داد: در نگاه توحیدی، هیچ‌کس جز خداوند دارای اراده نیست و مصداق آن ذکر شریفه‌‌ لا حول ولا قوه الا بالله اگر به این پیش‌فرض‌ها معتقد باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد، متاسفانه عده‌ای با مشاهده مشکلات، سخن از ناکارآمدی نظام اسلامی می‌زنند، در صورتی که در حقیقت هنوز نظام اسلامی آن گونه که باید اجرایی نشده است و منشا مشکلات، محور اسلام نیست، که فقدان آن است، در نگاه توحیدی، این رضایت خداوند است که در محوریت قرار دارد و رضایت سایر افراد در حاشیه است.

پور ازغدی گفت: این که امام خمینی (ره) می‌گوید: «در سراسر زندگی خود هرگزنترسیده‌ام»، به دلیل اعتقاد راسخ ایشان به قدرت و سلطه مطلق اراده‌ی خداوند است، امام خمینی (ره) هم جنگ ایران و عراق را لعنتی خطاب کرده و هم در بیانی دیگر آن را نعمت می داند، منفور بودن جنگ از جهت آسیب‌ها و خساراتی است که به کشور وارد کرده است و نعمت بودن جنگ از این باب است که رنج‌های آن، مردان و زنان بزرگی هم‌چون حاج قاسم سلیمانی‌ها را تربیت کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص رابطه‌ افراد با دیگران در جامعه عنوان کرد: از جمله مصداق‌های رابطه فرد با جامعه، انتخابات است، در انتخابات پیش‌رو، از جمله ویژگی‌هایی که باید مور توجه قرار گیرد این است که نماینده باید با سرمایه‌داران و اشراف هم‌سو و هم‌جهت نباشند، اصل برای آنان دفاع از حقوق مردم به ویژه ضعفا باشند، نگاهی کاملا مساوی به مردم داشته باشند، باید به رفاه عمومی برای همه ملت، حتی غیر مسلمانان توجه داشته باشند، هرچند شاید نتوان ظلم را از سیستم حذف کرد، اما باید آن را به حداقل ممکن رساند و آنچه انجام شده را نیز جبران کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از مقامات امروز نیز در دوران جوانی بر ضد فساد شعار می‌دادند اما پس از قرار گرفتن خود در مناصب و موقعیت‌های ویژه تغییر رویه دادند و خود نیز به ثروت‌اندوزی روی آوردند. اختلاف طبقاتی نباید به وجود بیاید و این از خطوط قرمز نظام اسلامی است، اگر مالیات با الگوی نامناسب و ناعادلانه اخذ شود، موجب شکاف طبقاتی و در نهایت شورش گروه‌ها و جریان‌های مردمی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059647

وب گردی

وب گردی