معامله قرن یا سند نابودی اسرائیل؟!

به‌تازگی طرحی از جانب آمریکا به‌عنوان طرح صلح یا معامله قرن به جهان معرفی شده که در واقع سند تشکیل استعمار نوین سرزمین‌های فلسطینی است!

گروه دانشگاه ایسکانیوز-محمدابراهیم خسروی: حمایت از آرمان فلسطین آزاد و نفی تجاوز و ستمگری‌های رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان مسئله‌محوری جهان اسلام سال‌هاست که در کانون توجهات مردم جهان قرار گرفته است. تلاش‌های بی‌وقفه غول‌های رسانه‌ای غربی همچون بی‌بی‌سی در خاموش کردن این آتش کینه و عادی جلوه دادن اوضاع نیز حاصلی جز رسوایی بیشتر برای مدعیان حقوق بشر نداشته است.

اخیراً اما طرحی از جانب آمریکا به‌عنوان طرح صلح یا معامله قرن به جهان معرفی شده که در واقع سند تشکیل استعمار نوین سرزمین‌های فلسطینی است!

حمایت عریان دولت فعلی آمریکا از اسرائیل و بازی تبلیغاتی جدید ترامپ در منطقه و جهان را نباید به طرح صلحی ساده تقلیل داد.

اهمیت این طرح از چند بعد قابل بررسی است؛ نخست اوضاع سیاسی آمریکا و شرایط سخت دونالد ترامپ در جدال با نمایندگان کنگره، افشاگری‌های جان بولتون و همچنین مخالفت‌های مردم آمریکا با سیاست‌های او، عرصه را برای رأی‌آوری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌کند. در آن سو بنیامین نتانیاهو و حزب متبوعش، لیکود، نیز اوضاع و احوال خوشی ندارند. نخست وزیر فعلی اسرائیل با بحران‌های سیاسی و اجتماعی متعددی در سرزمین‌های اشغالی روبروست. همچنین به این فهرست، کیفرخواست صادر شده علیه نتانیاهو به دلیل فساد گسترده مالی را اضافه کنید که چند ماهی است برای وی دردسرساز شده است.

از منظری دیگر اهمیت این طرح برای ترامپ و متحد صهیونیستی‌اش به حدی بود که باید قبل از معرفی آن فرمانده بلامنازع سپاه قدس حاج قاسم سلیمانی ناجوانمردانه به شهادت می‌رسید تا به خیال خام‌‌شان حریف و هماوردی در منطقه غرب آسیا باقی نماند.

این طرح دامن زدن به آپارتایدی گسترده و محروم کردن مردم فلسطین از سرزمین مادری‌شان یعنی بیت المقدس بوده و ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در رابطه با به رسمیت شناختن حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین‌های خود است.

نکته‌ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد، آن است که در فرایند آماده‌سازی این طرح یک‌جانبه که تماماً توسط تیم تحت نظر جرد کوشنر، داماد صهیونیست ترامپ، تهیه شده حتی از دولت خودگردان فلسطین نیز دعوت به عمل نیامده و یک فلسطینی هم حضور نداشته است.

حمایت برخی شیخ‌نشین‌های مرتجع منطقه و سکوت برخی دیگر در قبال این طرح، خیانت آشکار به اسلام و مسلمین و نشان‌دهنده عجز آنها در مقابله با زورگویی‌های ترامپ است؛ البته این عقب‌نشینی‌ها سابقه‌ای طولانی دارد و از مشتی حاکم مستبد و خودفروخته، چیزی جز این برنمی‌آید.

اسرائیل امروز که با تجاوز از مرزهای ۱۹۶۷ و گسترش شهرک‌سازی‌ها در مناطق فلسطینی‌نشین به این وسعت رسیده و حتی در تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی، اخلال و ممانعت ایجاد کرده است، نمی تواند از صلح، آرامش و ثبات اقتصادی سخن به میان آورد.

سخن از صلح برای رژیم غاصبی که در بیش از ۷۰ سال غارتگری، هزاران فلسطینی را به خاک و خون کشیده، زیرساخت‌های فلسطین را نابود کرده و سرمایه‌های آن را به یغما برده است، چیزی جز فریب افکار عمومی جهان نیست!

امروز گفتمان مقاومت در منطقه بیش از پیش از جانب توده‌های مردم مستضعف و رنج‌کشیده به عنوان تعیین‌کننده اصلی میدان‌های نبرد با کفر و ظلم جهانی مطرح می‌شود، سیاستمدارانی چون محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان و سایر رجال سیاسی که طریق صلح و مذاکره در پیش گرفته بودند امروز خود را در ذیل این گفتمان تعریف می‌کنند. این طرح نیز همچون سایر طرح‌های پیشین راه به جایی نبرده و در حد شوی تبلیغاتی باقی خواهد ماند؛ چراکه به اذعان روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل، ترامپ و نتانیاهو نیز می‌دانند که این طرح از پیش مرده، بازی انتخاباتی است تا راه حلی پایدار!

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران

انتهای پیام/

کد خبر: 1059676

وب گردی

وب گردی