مهمترین دستاورد احیای طب ایرانی فعالیت‌های دانش بنیان است

یک متخصص طب سنتی ایرانی گفت: مهمترین دستاورد احیای طب ایرانی، علاوه بر آموزش، توسعه پژوهش، دستاوردهای دانش بنیان و رسیدن به محصولات علمی بوده که می‌تواند در ارتقای طب ایرانی به بهداشت و سلامت در جامعه کمک کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تداوم دیدگاه محصول‌محور و درآمدهای غیرشهریه‌ای و با توجه به وجود رشته‌های دانشگاهی متعدد در این دانشگاه، پتانسیل مناسبی در تولید هدفمند داروهای گیاهی و طب سنتی دارد. این دانشگاه می‌خواهد با هماهنگی بین جامعه پزشکی، داروسازی، کشاورزی، صنعت و بازار چرخه طب سنتی را تکامل داده تا داروهای مورد نیاز و موثر مردم را تولید کند. راه اندازی درمانگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و تشکیل اولین شورای تخصصی طب سنتی به منظور تولید داروهای گیاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز در همین راستا بوده است.

محبوبه ابریشم کار متخصص طب سنتی ایران است که در حیطه گیاهان دارویی فعالیت می‌کند. ابریشم کار معتقد است که حضور شرکت‌های دانش بنیان و رشته‌های متعدد دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی پتاسنیل خوبی در حوزه طب سنتی است.

او در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره طب سنتی در ایران گفت: طب‌های مکمل و طب سنتی اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته و اقبال عمومی مردم به سمت این طب در حال گسترش و پیشرفت است. WHO (سازمان بهداشت جهانی) هم در این حیطه اقدامات موثری انجام داده و طبق استراتژی های درمان و گسترش سلامت، بر این شاخه از طب تاکید کرده است.

او با بیان این که باید این دانش بومی را در هر نقطه دنیا استفاده کرد ادامه داد: طبق مطالعات بالینی انجام شده حدود 80 درصد افراد در نقاط مختلف جهان از طب مکمل استفاده می‌کنند و حتی طبق مطالعاتی که روی پزشکان انجام شده 10 تا 15 درصد از کل پزشکان نیز از طب مکمل و گیاهان دارویی در درمان‌های خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین ما نیز ناگزیر هستیم تا از این طب در کنار طب رایج بهره بگیریم.

ابریشم کار درباره چشم انداز طب سنتی در ایران و مشکلات موجود در حیطه کار طب سنتی گفت: انقلابی که در حوزه طب رایج اتفاق افتاد قابل انکار نیست، ولی در طب رایج خلاءهایی وجود دارد که می توان با طب سنتی آن خلاءها را پر کرد. طب سنتی در ایران در حال پیشرفت است؛ مردم این دید را پیدا کردند که درمان‌های خود را در طبیعت جستجو کرده و به دنبال درمان‌های کم عارضه تر هستند. ولی متاسفانه به دلیل اقبال عمومی و جاذبه های این رشته دخالت افراد کم سواد یا بی‌سواد در این حیطه رو به افزایش هست.

این متخصص طب سنتی ایران در ادامه تاکید کرد: اگر طب سنتی ایرانی توسط افراد باتجربه و مجاز به ارائه خدمات درمانی به کار گرفته شود می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز با وجود رشته‌ها و دانشکده‌های متعدد می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به طب سنتی کند. مهمترین دستاورد احیای طب ایرانی، علاوه بر آموزش، توسعه پژوهش، دستاوردهای دانش بنیان و رسیدن به محصولات علمی بوده که می‌تواند در ارتقای طب ایرانی به بهداشت و سلامت در جامعه کمک کند. بنابراین شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی میتواند پتاسیل خوبی در این زمینه باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059692

وب گردی

وب گردی