علوم انسانی غربی مانعی برای تحقق دانشگاه اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نمی‌شود با علوم انسانی که قرائت‌کننده نگاه معیوب غربی است، دانشگاه اسلامی را محقق کرد، چرا که اندیشه‌های غرب با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هشتمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز با حضور معاونان، رؤسای مراکز و رؤسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع حافظ برگزار شد، با تبریک آغاز ایام الله دهه فجر و درود به روح امام خمینی (ره)، گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی یوم الله 12 بهمن و در پی آن 22 بهمن را خلق کرد و جا دارد به ارواح طیبه شهدای انقلاب اسلامی که مایه ثبات این مسیر هستند، درود بفرستیم.

وی با آرزوی طول عمر باعزت برای مقام معظم رهبری، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در 30 سال اخیر به حق و به نیکی میراث امام راحل را پاس داشتند و با همراهی مردم، یوم الله‌های دیگری رقم زدند.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه در دی ماه امسال ایامی داشتیم که با شهادت سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که یک سرباز واقعی و مخلص بود، آغاز شد، گفت: شهادت ایشان و زنده بودن در چارچوب شهادت، حوادثی را رقم زد که یوم الله‌های دیگری را برای انقلاب اسلامی پدید آورد و باعث حضور دوباره مردم و میثاق با امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب، آرمان‌های شهید حاج قاسم سلیمانی و انتقام سختی که سرداران اسلام از شیطان بزرگ آمریکا گرفتند، شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در ماه اخیر شاهد حوادث غم‌انگیز و تأسف‌بار دیگری همچون حادثه هواپیمای مسافربری اوکراین و معامله‌ای موسوم به «معامله قرن» از سوی استکبار بودیم که متأسفانه آمریکا حتی آنچه در سازمان ملل برای فلسطینیان به رسمیت شناخته شده بود را زیر پا گذاشت. اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، نشان می‌دهد که جز مقاومت و قوی شدن ملت، راهی برای ما وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: چهارشنبه هفته گذشته سالروز شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه طاهره (س) بود. همه می‌دانیم که اسلام دین خاتم است و پیش از آن هر دینی که می‌آمد، نبی دیگری برانگیخته می‌شد و هدایت بشر را برعهده می‌گرفت، اما اسلام به عنوان دین آخر و خاتم که کامل است و بشر به نقطه دیگری جز اتصال به خدا و اهل بیت (ع) به چیز دیگری نیاز ندارد، ظهور کرد و راهگشای بشر شد. پیامبر اکرم (ص) برای ادامه راه هدایت، کتاب خدا و عترت خود را به ودیعه گذاشت و در غدیر خم نیز حضرت محمد(ص)، امیرالمومنین علی (ع) را به عنوان وصی و جانشین خود معرفی کرد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پس از پیامبر اکرم (ص)، ادامه هدایت بشر در خط ولایت امیرالمومنین (ع) بود، اظهار داشت: خداوند برای حفظ این خط هدایت و ولایت، حضرت فاطمه (س) را به عنوان ذخیره الله انتخاب کرده بود که در سوره کوثر نیز خطاب به پیامبر اکرم (ص) آمده آنهایی که راه تو را ادامه‌دار نمی‌بینند، خودشان ادامه ندارند، چرا که برای ادامه خط رسالت به تو کوثر عطا کردیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به آیه شریفه «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی» در سوره شوری، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید ای پیامبر بگو من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم نمی‌خواهم جز دوست ‏داشتن اهل بیتم.» بی‌شک سلوک رفتاری حضرت رسول اکرم (ص) نسبت به حضرت فاطمه زهرا (س) که ایشان را ام‌ابیها خطاب کردند، دلیل بر حصن محکم ایشان بر خط ولایت بود.

وی افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) شهیده راه حفظ ولایت بود و اتفاقی که در مدت 75 یا 95 روز پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) افتاد، نشان می‌دهد که جایگاه و دغدغه ایشان برای حفظ خط بشری برای امت پیامبر (ص) بود که این غصه‌ها، غصه‌های نرسیدن همسر به خلافت نیست، بلکه غصه ضلالت و گمراهی بشریت است.

در ادامه، دکتر طهرانچی با اشاره به شرایط بسیار مهم دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: موضوع وابستگی بالای شهریه در درآمدهای دانشگاه آزاد اسلامی، از اتفاقات مهم 5 سال گذشته است. از سال 93 تعداد کل دانشجویان شروع به کاهش کرد که خوشبختانه امسال توانستیم جمعیت ورودی مقاطع کاردانی و کارشناسی را اصلاح کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدیران دانشگاه آزاد اسلامی باید روندپژوهی را مدنظر داشته باشند و برای سال بعد و سال‌های بعد برنامه‌ریزی و تدبیر کنند، چرا که دانشگاه محیطی نیست که بتوان آن را به صورت روزمره اداره کرد. با توجه به این بحث، باید دقت داشته باشیم که صرفاً متکی به جمعیت دانشجویی جلو نرویم، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی را نمی‌توان با این رویکرد اداره کرد. اکنون نسبت به شرایط دانشگاه آزاد اسلامی اشراف داریم و می‌دانیم که در 6 ماه آینده با چه وضعیتی مواجه هستیم، بنابراین نسبت به بعضی از مسائل باید جراحی و اصلاحات جدی داشته باشیم، نقاط ضعف را برطرف کرده و نقاط قوت خود را تقویت کنیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به لزوم توجه به حوزه فناوری و نوآوری، تأکید کرد: انتظار داریم مدیران دانشگاهی آگاهی داشته باشند که سبد دانشجویی در آینده چگونه باید باشد و فناوری و نوآوری، موضوع سراهای نوآوری و فضای بسترسازی اشتغال دانش بنیان را جدی بگیرند، چرا که واحدها با نگاه صرفاً آموزشی به جایی نخواهند رسید. البته منظور ما ایجاد فضا و زیرساخت برای تأمین اشتغال جوانان است نه تأسیس شرکت در دانشگاه. برای تحقق این هدف باید جریان‌سازی و گفتمان‌سازی در حوزه فناوری و نوآوری و اشتغال دانش بنیان داشته باشیم که خوشبختانه این موضوع به خوبی از سوی معاونت تحقیقات، فناوی و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری می‌شود. برنامه‌های حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی براساس مقررات بالادستی تنظیم و طراحی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم اجرای طرح پایش در واحدهای دانشگاهی، گفت: اکنون فرصتی طلایی برای انجام پژوهش‌های سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی است و استفاده از فرصت رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها در حال گذار است، بنابراین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید به اهمیت این موضوع توجه داشته باشند. از هیچ واحد دانشگاهی پذیرفته نیست که در طرح پایش و برنامه علمی، ضعیف عمل کند.

دکتر طهرانچی تأکید کرد: رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید بر اجرای تعالی در علوم انسانی و حرکت به سمت علوم انسان اسلامی اهتمام داشته باشند و روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی‌سازی را دنبال کنند.

وی با اشاره به جدیت دانشگاه آزاد اسلامی در بحث تحول در علوم انسانی، اظهار داشت: از همه ایده‌ها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی بازخورد می‌گیریم. ما بر اصول خود می‌ایستیم و دشمنان باید آرزوی خود را به گور ببرند. ما ذره‌ای از این مسیر کوتاه نخواهیم آمد، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی باید در بستر انقلاب اسلامی و برای نظام اسلامی نیروی انقلابی تربیت کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نمی‌شود با علوم انسانی که قرائت‌کننده نگاه معیوب غربی است، دانشگاه اسلامی را محقق کرد، چرا که اندیشه‌های غرب با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد. تحول علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال اجرا شدن است حتی اگر برخی علوم انسانی اسلامی را ارتدوکس مذهبی بدانند و این موضوع را به تمسخر بگیرند. از هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی انتظار داریم در این حوزه جدی باشند و رؤسای استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر اجرای علوم انسانی اسلامی اهتمام داشته باشند.

دکتر طهرانچی، توجه به حوزه کشاورزی و تحول در آن را از دیگر برنامه‌های جدی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و گفت: تجربه موفق واحد اصفهان باید در کشور شکل بگیرد. یکی از برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی تولید بذر صیفی‌جات است و می‌خواهیم در کشور چند شرکت بزرگ دنیا را پشت سر بگذاریم، چرا که در این مسیر تجربه موفق واحد اصفهان را داریم و برنامه‌های ما در حوزه تحول کشاورزی بسیار جدی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت فرهنگی و اجتماعی یکی از وظایف مهم و خطیر دانشگاه است، اظهار داشت: متأسفانه تربیت اجتماعی در دانشگاه مغفول مانده است. دانشگاه آزاد اسلامی باید به موضوع تربیت فرهنگی و اجتماعی جوانان توجه جدی داشته باشد.

وی در پایان گفت: با همه وجود به دنبال تحقق سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، چرا که معتقدیم این سند برای یک دوره پنج‌ساله دانشگاه آزاد اسلامی بستر بسیار خوبی است و اگر همگی ملزم به اجرای آن شویم، می‌توانیم دانشگاه را به خوبی پیش ببریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059701

وب گردی

وب گردی