عملیات اجرایی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی  آغاز شد

همزمان با آغاز برنامه‌های گرامیداشت دهه فرخنده فجر عملیات اجرایی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کک سوزنی در عسلویه آغاز شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری کلنگ احداث واحد 20 هزا تنی تولید کک سوزنی را بر زمین زد. این پروژه در مساحت دو هکتار و در فاز 3 شرکت پتروشیمیایی تخت جمشید پارس عسلویه توسط شرکت فناور کربن اکسیر خوارزمی اجرا می‌شود.

کُک سوزنی از مواردی است که مورد تحریم آمریکا در ماه‌های اخیر قرارگرفته است اما امروز با آغاز عملیات اجرایی واحد ۲۰ هزار تنی تولید کُک سوزنی در شرکت دانش‌بنیان پتروشیمی تخت جمشید پارس عسلویه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مسیر خنثی کردن این تحریم پا گذاشتیم.

کک سوزنی شکلی خاص از کک نفتی است و با فناوری‌های بسیار پیچیده‌ای تولید می‌شود. با این اقدام از این پس این ماده در داخل کشور و توسط دانش‌بنیان‌ها تولید می‌شود و علاوه بر در دسترس بودن فناوری، جلوگیری از خروج ارز، تقویت چرخه تولید ثروت از علم و نبود وابستگی به خارج را باید از دستاوردهای این اقدام بدانیم.

اعتماد به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان نیاز کشور به اقلام پیشرفته صنعتی را تأمین می‌کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در حاشیه مراسم «کلنگ زنی واحد 20هزار تنی کک سوزنی» با تأکید بر ضرورت ایجاد بستری برای فعالیت کسب و کارهای دانش بنیان و ورد خلاقیت‌هایشان به صنعت گفت: بخش قابل توجهی از نیازهای پیشرفته که تحریم شده‌اند، توسط شرکت‌های دانش بنیان تامین می‌شود. اعتماد به توان داخلی در این عرصه، دست یابی به موفقیت‌های قابل توجهی مانند آن چه که امروز در عرصه تولید کک سوزنی در پارس جنوبی محقق شده را در پی خواهد داشت.

ستاری ادامه داد: با اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از دانش داخلی می‌توانیم بسیاری از مشکلاتی که تحریم‌ها برایمان به وجود آورده‌اند را رفع کنیم.

وی با اشاره به ایجاد زمینه تعامل میان کسب و کارهای دانش بنیان و صنایع نفت و پتروشیمی گفت: رویکرد جدیدی در مجتمع گاز پارس جنوبی در حال پیاده‌سازی است و آن اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از دانش داخلی است.

زئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به اهمیت تولید کک سوزنی در داخل کشور و مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا بیان کرد: فناوری‌های متعددی در مجتمع گاز پارس جنوبی در حال استفاده است و این مجتمع حاصل تلاش‌های مدیران متعددی در این ۲۰ سال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059720

وب گردی

وب گردی