استارت مهارت‌آموزی از دانشگاه فرهنگیان زده می‌شود/ جامعه فقط دکتر و مهندس نمی‌خواهد

یک کارشناس آموزشی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باید در زمینه تقویت مهارت‌آموزی دانشجو معلمان بیشتر تلاش کنند،‌ اظهار کرد: مهارت در نسل آینده باید به‌صورت جدی‌تر پیگیری شود.

عبدالمحمد شعرانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در حال حاضر مهارت آموزی در مدارس به شعار تبدیل شده، اظهار کرد: در گذشته مهارت آموزی در حد گفتار نیز در مدارس مطرح نمی‌شد؛ اما این روزها بسیاری از مدیران مدارس بر مهارت‌آموزی شغلی، تخصصی و زندگی دانش‌آموزان تاکید دارند.

وی ادامه داد: در زمینه مهارت‌آموزی اقداماتی توسط آموزش و پرورش در مدارس پیگیری می‌شود، اما شاید این اقدامات چندان کافی نباشد.

این کارشناس آموزش و پرورش بر لزوم توانمندسازی مهارتی معلمان تاکید کرد و گفت: زمانی که دوره‌های آموزشی توانمندسازی برای معلمان در راستای مهارت آموزی برگزار نشود؛ نمی‌توان از معلم انتظار داشت که بتواند به دانش‌آموزان مهارت بیاموزد. زمانی که آموزش در مدارس به صورت تئوری پیش می‌رود، معلم نمی‌تواند در زمینه مهارت‌آموزی به صورت تخصصی فعالیت کند.

مهارت‌آموزی باید از دانشگاه فرهنگیان آغاز شود

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی باید از دانشگاه فرهنگیان آغاز شود، اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از جمله مهم‌ترین ارکان تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش تلقی می‌شوند. اگر ما بتوانیم دانشجو معلمان را در زمینه مهارت‌آموزی توانمند کنیم، می‌توان انتظار نتایج مطلوب‌تری را داشته باشیم.

شعرانی بیان کرد: طبیعتاً اگر توانمندسازی مهارتی دانشجو معلمان ورودی جدید در دستور کار قرار گیرد، می‌توان امیدوار بود که مباحث مهارتی به نسل آینده به خوبی منتقل خواهد شد.

وی افزود:‌ در راستای مهارت‌افزایی معلمانی که هم اکنون در مدارس مشغول به تحصیل هستند، باید آموزش ضمن خدمت در نظر گرفته شود. در گذشته دانشجو معلمان برای فراگیری مباحث تئوری مجبور بودند سر کلاس درس حاضر شوند؛ اما در حال حاضر بیشتر مباحث به صورت مجازی پیش می‌رود. به عنوان مثال یک کتاب یا جزوه در اختیار دانشجو معلمان قرار می‌گیرد و در پایان از آنان امتحان گرفته می‌شود.

این معلم با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باید در زمینه تقویت مهارت‌آموزی دانشجو معلمان بیشتر تلاش کنند،‌ اظهار کرد: در این صورت مهارت در نسل آینده به‌صورت جدی‌تر پیگیری خواهد شد. مهارت آموزی معلمانی که در حال حاضر در مدارس مشغول به کار هستند نیز باید توسط آموزش و پرورش پیگیری شود؛ البته این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد؛ بلکه باید از تجربیات دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای و صنعت‌های مختلف استفاده کند.

وی با بیان اینکه آموزش تا پیش از پایه هفتم باید به صورت عمومی پیش رود گفت: آموزش از پایه هشتم باید به صورت تخصصی پیگیری شود. دانش‌آموزی که دوره متوسطه اول را با موفقیت به پایان می‌رساند، باید شغل آینده خود را بداند. مدارس موظف هستند شغل‌های مختلف را به دانش‌آموز معرفی کنند.

شعرانی بیان کرد: متاسفانه دانش‌آموزان پس از اتمام کلاس دوازدهم تازه فکر می‌کند به چه شغلی علاقه دارند. کم نیستند دانش‌آموزانی که در دانشگاه به تغییر رشته فکر می‌کنند؛ زیرا پیش از انتخاب رشته، راهنمایی‌های لازم را دریافت نکرده‌اند.

فن و مهارت در بازار کار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است

وی با بیان اینکه فن و مهارت در بازار کار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید جامعه از مهندس و دکتر بیکار اشباع شده؛ اما پیدا کردن یک نیروی فنی ماهر چندان ساده نیست. خانواده‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند فرزندشان دکتر و مهندس شود.

این کارشناس آموزشی خاطرنشان کرد:‌ آموزش و پرورش مدتی پیش در زمینه هدایت تحصیلی به خوبی پیش رفت؛ زیرا بر این باور بود دانش‌آموزان بر اساس استعداد و نمرات خود باید ادامه تحصیل دهند، اما بسیاری از نمایندگان با این طرح مخالف بودند و وزیر را برای پاسخگویی به مجلس دعوت کردند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم نسبت به این طرح گلایه‌هایی را مطرح کرده بودند و خواهان تحصیل فرزندانشان در رشته ریاضی و تجربی شدند، نمایندگان نیز به تبعیت خواسته مردم مخالف این طرح بودند. مردم باید به این درک برسند که مهارت فرزندانشان را به عنوان مهم‌ترین معیار در انتخاب رشته در نظر بگیرند.

قرار نیست همه دانش‌آموزان دکتر و مهندس شوند

این معلم اظهار کرد: بیشتر خانواده‌ها به این فکر می‌کنند که فرزندشان نمره خوبی را در امتحانات مدرسه کسب کند، تست زنی را یاد بگیرد و بتواند رشته خوبی را در کنکور کسب کند. قرار نیست همه دانش‌آموزان دکتر و مهندس شوند، شغل‌های بسیاری در جامعه وجود دارد،‌ آموزش و پرورش باید در راستای معرفی مشاغل مختلف به دانش‌آموزان بیشتر تلاش کند.

وی در پایان گفت: در زمینه آموزش مهارت‌های زندگی در مقطع ابتدایی فعالیت‌های خوبی از سوی آموزش و پرورش صورت گرفته است. به عنوان مثال معلمان با هماهنگی مدیر و مسئولان مدرسه می‌توانند هر هفته از یک فرد متخصص که مهارت خاصی را دنبال کرده، دعوت کنند و از او بخواهند راجع‌به حرفه خود با دانش‌آموزان صحبت کند، رفتگر،‌ نانوا، دامپزشک، خلبان و حتی فرماندار نیز می‌توانند در کلاس درس حاضر شوند و زیر و بم حرفه خود را برای دانش‌آموزان تشریح کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1059723

وب گردی

وب گردی